Mi értelme van így az érettséginek? (Matek)
Mielőtt valaki nekem esne, hogy milyen büdös bunkó proli vagyok: 20 éves vagyok, másodéves egyetemista tanárképzőn, ahol egész jól tanulok. (Humán szak, angol és töri) Kíváncsiságból belenéztem a mostani középszintű matekérettségibe, de legjobban esetben is egy kettesre tudnám azt megírni, úgy, hogy a 2018-as matek érettségim hármas lett. (5 pont kellett volna a négyesemhez)
Így mi értelme van az érettségi vizsgáknak? Megértem, hogy kell egy minimális matematikai tudás, de ez nem lenne elég az átlag ember számára egy összeadás, kivonás, szorzás, osztás, százalékszámítás formájában? Annyira elvagyunk kényelmesedve, hogy a nagyobb áruházakban (Penny, Spar) a pénztárosnak még nagyon számolnia sem kell fejben, mert a pénztárgép az esetek nagy részében (ha valaki egész címletekben fizet) kiírja a visszajáró összegét is, illetve egyre többször látom azt, hogy a pénztárosok "biodíszletnek" be vannak állítva az önkiszolgáló kasszához.
Miért nem lehet a középszintű érettségit leegyszerűsíteni annyiból, hogy kivennék belőle a felesleges dolgokat (1,2,3,4 fokú egyenletek, gráfok, síkodomokkal / térbeli elemekkel való feladatok, stb) és berakni az alapműveleteket, akár szöveges feladatok formájában, viszont a diákok nem használhatnának hozzá számológépet se semmilyen más segédeszközt, az emelt szintű érettségit meg meghagynánk ilyen nehézségűre.
A középszintű matek érettségi nem kér számon őrült nagy tudást. Aki bejár órákra, figyel, ír házit, és nincs diszkalkuliája, annak nem bonyolultabb, mint az hogy 1+1.
Számolás számológép nélkül: minek? Haladjunk már a korral. Meg ezen remélhetőleg mindenki túl van általánosban.
A feladatok kb azon a szinten vannak, hogy ha mondjuk lakást újítasz fel, meg tudod mondani átver-e a szaki, meg hasonlók. Nyilván valamivel több, mint ami tényleg kell, de ez az összes tantárgyra igaz.
"A nagyobb egyetemes történelmi eseményeket meg azért célszerű tanítani, hogy a jövő generációja ne válasszon meg kancellárnak egy olyan degenerált populista baromit, mint amilyen Hitler volt, akármennyire nagy gazdasági válság elé is néz egy adott ország."
Csakhogy eredendően nem az volt a kérdésed, hogy a matekban miért tanítanak ezt-azt, hanem hogy az érettségin miért kérik számon. Szóval sikeresen megkerülted a kérdést...
Egyébként most néztem az idei érettségit, és az csak a te szegénységi bizonyítványod, hogyha még a kettes is épphogy meglenne rajta, mivel ha azt vesszük, hogy szerinted "józan paraszti eszű" érettségik kellenének, akkor ezt józan paraszti ésszel röhögve meg lehetett írni legalább 3-asra, de a 4-es sem lett volna lehetetlen.
Azért nem lehet kivenni a matematikából a "felesleges" dolgokat, mert a logikát fejleszti. Minden tantárgy fejleszt valamit, ezért kell tanulnia mindent mindenkinek függetlenül, hogy ő most reálos vagy humános beállítottságú.
Oké, hogy nem mindenki szereti a matematikát, de túl kell élni. Más az idegen nyelvet,magyart,törit stb.. nem szereti. De eddig még senki nem halt bele, hogy meg kellett tanulni pár dolgot.
Oké kérdező milyen bonyolult műveletre gondolsz?
5x5? Ez mitől nehezebb mint mondjuk az 5+5+5+5+5?
Vagy 137x147? Ezeket számoltassák a diákokkal érettségin mint ahogy az alsós tanárnénik a kisiskolásokkal?
Matek érettségihez kell tudni fejből kb 5 képletet... bele ne halljon már egy diák se 5 képletbe 4 év alatt. Ha meg több képlet kell ott a képletgyűjtemény. Azért egy fizika érettségivel összehasonlítva mondjuk nem 4 képletet kell tudni...
Leereszkedés a hülye kérdésnek szól.
Mondd el mitől lenne szebb bárkinek az élete ha matekot egy 5. osztályos gyerek szintjére levinnék. Tudná Pistike mutogatni hogy ő az elemiben tanult készségeket még 18 évesen is tudja használni, és a BME is tárt karokkal fogadná hogy erre képes?
Pont ez az, hogy a mostani középszintű érettségi rohadtul nem közép. A közép az egy alapszintnek megfelel.
Merem állítani, hogy akinek az IQ-ja eléri a 100-at (azaz átlagos képességű), 1 hónap alatt a 0-ról begyakorol legalább egy 2-es érettségit ha nem 3-ast amihez még logika sem kell, elég a kérdéseket és a válaszokat bemagolni az előző évek érettségijei alapján.
Nagyon precíz levezetések a probléma magváról. Nem feltétlen megalapozott érv,azonban erős benyomásom,hogy meglehetősen felülreprezentáltak a "humán" döntéshozók. Így a természettudományos és reál tárgyak nyirbálása mindig szóba jöhet,ahogy a matematika is. Megesik a szívünk a leendő bölcsészen,a középszintű matematika érettségi sort szemlélve. Természetesen a leendő orvost/mérnököt,akinek affinitása és képességei sem feltétlen vannak meg a 4 oldalas műértelmező elemzéshez, nem igazán sajnáljuk,fel sem merül a "felmentésük."
A lényeg tehát az,hogy szükségesek kötelező tárgyak és érettségik,azonban a szint nem mindegy. S bár egyetértek azzal,hogy a magyar iskolarendszer kifejezetten hiányos a differenciált tudás/ismeret/készségátadás területén,nem lehet aránytalanul,a reál tárgyak rovására butítani a példasorokat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!