A MÁV új IC+ vasúti kocsiját miért nem alacsonyrendűre tervezek?
"De nem, mi már megint arcoskodunk és a kirakatba pár járművet készítünk, mutatóba...ahelyett, hogy valós problémákra, épeszű megoldást keresnénk."
Tudjuk tudjuk a foci mellett a vasút az, amihez mindenki ért, nem is értem miért képzik 4 éven keresztül a vasúti közlekedésmérnököket, amikor elég lenne ide a GYK-ra feljönnie a vasútnak triviális esetek megoldásaiért :D
Az ilyen válaszok olvasásakor mindig elmélázok azon, hogy mit gondolhatott megírójuk? Mindenki hülye csak ő helikopter?
Az ügy ennél sokkal bonyolultabb, hogy a hülye start kimegy és megvesz párszáz használt kocsit.
Ezekben a kocsikban tömegével használtak annakidején azbesztet, amivel forgalomba helyezve még futhatnak, de ismét forgalomba helyezni (pl egy használt beszerzés után Mo-n) már nem lehetne, csak a mentesítés után. Ennek irdatlan nagy a költsége.
Jelenleg Európában valamirevaló kocsikat a Heros nevű cég forgalmaz, honlapjuk publikus, meg lehet nézni a kínálatot. Jelenleg nemzetközi forgalomra alkalmas kocsik száma igen csekély, elég gyenge felhozatal van. Hálók vannak, ezen gondolkodik is a start.
Belföldi kocsikból a nálunk is ismert halberstadtiak vannak erősen lefölözve, amit hirdetnek az már a kondér alján megmaradt, alkatrésznek még jók lehetnének maximum...
Illetve regionális forgalomra alkalmas kocsijuk van, ez nem feltétlenül lenne rossz vétel, kérdés hány darabot adnak el belőle? 10? 20? 50? 500? Nem mindegy, és nem is tér rá ki az oldal. Milyen állapotban vannak és mennyit kell rájuk költeni? Milyen fűtési feszültséggel bírnak? Milyen távvezérlésre alkalmasak? Stb. stb. És mindezeket számba véve kialakul egy egyenleg (kocsi ára+ráfordítás) és ott lesz a mérleg serpenyőjében az, hogy meddig használhatóak gazdaságosan...
A halberstadi kocsik sem voltak az év üzlete, ott ami pozitívba billenti a mérleget az az, hogy villamosfűtés nélküli, kizárólag gőzfűtéses (!!!) illetve konvekciós fűtéssel bíró kocsikat tudtak selejtezni az érkezésükkel. Ugye a gőzfűtéses kocsik a nohabok és a púposok selejtezése után kizárólag nyáron vagyis a fűtési idényen kívül voltak bevethetőek. Ezután felüdülés volt a központi fűtésel ellátott kocsi, még a szükséges ráfordítással is.
Azért hosszútávon a halberek sem megoldások, nem véletlenül selejtezte őket a német. Az csak egy tizedigazság volt, hogy a klíma hiánya miatt, hiszen egyes halberek továbbra is futnak nekik modernizálva, klíma nélkül...
De tegyük fel az év bomba üzlete előtt áll a start. Akkor sem úgy megy a dolog, hogy béla bá elballag a pénztárba és felvesz pár milliárdot a tranzakcióhoz. A Start állami vállalat, 100%-os MÁV tulajdonnal, állami kézben. Sok döntéshozó szinten kell átverekednie magát egy ilyen ötletnek, és ez többségében így jó: sokmilliós beszerzésről nem dönthet 1-1 ember, főleg ha állami pénzek forognak kockán.
Tehát kicsit bonyolultabb a helyzet annál, hogy a hülyestart nem szeret be használt szupi kocsikat. Ne feledd: te sem dobod ki a vadiúj cipődet, de még a kicsit használtat sem. Ha már eldobod annak baja van, vagy előbb-utóbb hamarosan baja lesz...
A MÁV vezetői nem is utaznak vonattal, még csak nem is vasútbarátok...
(Az már szerencsés körülmény, ha nincsen direktben ellenérdekeltségük (közút, üzemanyag stb...)
-Még szép, hogy nem egy ember dönt. Kívántam én, hogy legyen egy góré, aki egy személyben dönt? Még csak az kéne! Így is vannak furcsaságok, nem hogy ha egy ember döntene...
-Számtalan esetben egészen elképesztő dolgokat művelnek, pályafelújítás, állomások átépítése pl... És ezt nem én találom ki.
-A látványberuházásaikat pedig kb. gusztustalannak tartom.
Kb mintha 30 gyerek étkeztetését kellene megoldani és első dolguk az lenne, hogy 5 ezer forintból vesznek kaviárt...és még ki is rakják a kirakatba.
-Egész Európában nincs értelmesen használható vasúti jármű, amit eladnának? Értem az érveidet, de valóban ennyire drámai a dolog és kell nekünk ilyen merev szabályrendszer?
-El tudom képzelni azt is, hogy nálunk összehasonlíthatatlanul fejlettebb országok értelmesen használható járműveket adnak el, jutányos áron, pusztán azért mert esztétikailag, külsőileg, elrendezésileg nekik már elavult, egyszerűen nekik telik még korszerűbbre.
-Értem, hogy van olyan, hogyha valamit eladnak, akkor az rossz állapotú LEHET, de azért elég gyakran cserélnek gazdát olyan termékek is, amik használati értéküket tekintve majdnem tökéletesek...Különösen ha az eladó már sokkal fejlettebb gazdaságilag és magasabbak az igényei a vevőénél.
-Különösen irritál a MÁVnak az a gyakorlata, hogy rendkívül egyenetlen fejlesztéseket hajt végre (kb mint amikor nem volt pénz az iskola fűtésére, meg kriminális állapotú volt maga az iskola, de voltak milliók interaktív táblára, hurrá...). És még ráadásul fura módon az ország nyugati része érintett ezekben, meg a főváros környéke.
Az, hogy pl a Dél-Alföldön meg a Nyírségben milyen vonatok járnak, az ugye nem számít...
Meg hát ugye az a bizonyos motorvonat, ami Esztergom-Bpest viszonylatban járt eleinte... és igen hamar kiderült, hogy milyen élményeket tartogat...kb hulladék az egész.
Na a Dél-Alföldre azért el lehetett passzolni, oda jó az...
Kb. 300 villanymozdonyunk van, ami mára tökéletesen elavult, minden szempontból.
És legalább ennyi személykocsi, de inkább több is. Fél évszázados járművekről van szó ehhez viszont nem kell vasúti/közlekedési mérnöknek lenni.
Tyűha, erre már inkább csak holnap válaszolok,... :) tabletről hosszú lepötyögni, de még mindig nem jól látod a dolgokat.
Javaslom addig nézz utána svájc mozdonyainak, bőven találaz majd 50 év felettit és rájuk igazán nem mondható el hogy nincs mit a tejbe aprítaniuk.
Utána javaslom olvass utana az általános európai kocsihiánynak is, ami nem utolsó sorban például a magasztalt német vasutat is súlytja. Ezután keress összefüggést azzal, hogy jelenleg minden valamire való járműgyártó motorvonatokat gyárt... Csak fikció amiől beszélsz, az elég kevés egy szakmai vitában, hogy te nem hiszed el,nhogy ne lenne eladó jó minőségű kocsi mert a nyugati vasútnak van pénze újra...
Nem is olyan rég a DB is használt vagonokat vett mert nem volt párnáa kocsija elég... :-)
Na majd holnap folTkoöv.
Az IC+ kocsiknak kéne, nagyobb forrást biztosítani. Már csak a módosításokat kell eszközölni rajtuk: iho.hu/hir/at-kell-tervezni-a-vasut-uj-intercity-kocsijait-1-4-milliardert-140910 és mehet is, a további gyártásuk. Ezen kívül, a Stadlert kellene megbízni a további motorvonatok gyártásával. Igaz, ezévben, már elkezdődött és az első példányok, már kikerültek a gyártósorrol.
Ha már, mozdonyok: új, dízel, miért nincsen? A ganz-motor, még létezik, gyárt mozdonyokba szánt, ő is, dízelmotorokat. Ezen felül, a 25 Traxx mozdonyt kéne beszerezni, kár, hogy az opciót nem hívták le, így újra kell pályáztatni.
# 11: belinkelnéd ide a Heros cég weblapját? Hiába nyílvános, de attól sem találja meg nekem a google.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!