Az utasszállító repülőgépeken van katapult?
Persze nem mindenkinek, de a pilótáknak van?
És a személyzetnek van ejtőernyője? (Kiknek?)
1. Etikátlan. Vagy mindenkit mentünk, vagy senkit. Ezért nincs senkinek se ejtőernyője. (Pl. az űrsiklóból is azért szerelték ki a katapultülést, mert 2 ember katapultülése elfért, de a 7 fős legénység ülései meg már nem)
2. Nehéz. Egy katapultülés 100 kiló. Egy 250 fős gép 25 tonna pluszsúlyt visz magával. Egy 767-200ER (ilyen volt a Malévnak is) üzemanyag készlete 70 tonna max., ergo a felszállósúlyt, hogy tartsuk, 25 tonnával kevesebb üza-t, azaz 45 tonnát tankolhat. Ez azt jelenti, hogy pl. a Budapest - New York útvonalon félúton kifogyna az üzemanyaga :D
3. Nem olyan egyszerű a használata. Külön tréning van hozzá, még a laikus utasokkal (pl. valami híresség akiket elvisznek vadászgéppel) is kb. egy napig gyakoroltatják a katapult használatot. Egy nehezebb felfogású embernek hogy magyarázod el, hogy működik? :D Ugyanis az csak álom (meg a filmek világa) hogy "meghúzom a kart, és 5 másodperc múlva a földön vagyok"... egyrészt helyes testhelyzet felvétele, ha nem válik le az ülés, leválasztani, ha nem nyílik az ernyő automatikusan, akkor nyitni, ellenőrizni a kupolát, rendben van-e, ha nincs rendben mit lehet csinálni, ha épületek felé sodor a szél, mit tegyél, ha fák közé, mit tegyél, ha vízbe érkezel, hogyan szabadulj meg az ernyőtől (mert lehúz a francba, és akármilyen mellény van rajtad, meghalsz), stb. Ezt nem tudod egy 80 éves Mari néninek, vagy egy hiperaktív 5 éves Pistikének, vagy egy mozgássérült embernek elmagyarázni, sőt, a mozgássérült jószerivel nem tudná az ejtőernyőt használni, tehát tuti halálra van ítélve. Sőt, megkockáztatom, te se biztos, hogy tudnád használni.
4. Karban kell tartani. Fél évente / évente ki kell szerelni az ülést, és cserélni kell a piropatront, meg át kell hajtani az ejtőernyőt. 200 ülés cseréje tudod mi pénz lenne? Abba egy Lufthansa vagy Air France méretű légitársaság is belerokkanna anyagilag.
5. A terhelések. Egyrészt a 15-20 G gyorsulás, ami akkora kompressziót ad a csigolyákra, hogy jó eséllyel sérülnek. A vadászpilóták se ússzák meg mind sérülés nélkül a katapultálást... Őt pl. leszázalékolták utána a gerince sérülése miatt: [link]
6. És nem véletlen, hogy a vadászpilóta orvosi vizsgálat első vizsgálata mi? A gerincröntgen. 80%-át a jelentkezőknek ott rúgják ki! Mert nagy valószínűséggel nem bírna ki a gerince egy katapultálást. Neked egészséges a gerinced? Mondta mondjuk az iskolaorvos, vagy ortopéd orvos, hogy ferdülésed van? (A fiatalok jó részének van) Jó eséllyel te is lebénulnál. Vagy, ha rossz helyen van a ferdülés, meg is halnál a katapultáláskor.
7. Hány olyan balesetről tudsz, amikor az utasok életét megmentette volna a katapultülés? Pl. Tenerifén hány ember élte volna túl? [link] - senki. Ugyanis mire meghúzták volna a kart és elkezdte volna a sokszáz embert kilőni a gépekből már rég összeütköztek. Plusz még voltak túlélők, őket tuti megölte volna a tűzben felrobbanó katapult-töltet.
Vagy ez? [link] - felrobbant az üzemanyag-tartály. Mire indították volna a katapultálást, rég meghaltak volna (ahogy meg is történt).
8. Tényleg, egy kétszintes repülővel mit csinálsz? Pl. Boeing 747 jumbo, vagy Airbus A380. Oldalra nem lehet katapultálni, mert oldalirányban kisebb a szervezet túlterhelés-bíró képessége. A lefele induló katapultülések kora a '60-as években végetért, mikor rájöttek, hogy 500 méter alatt tuti belelő a földbe.
9. Ki indítaná el? A pilóták? A stewardessek? Vagy bárki? Egy hiperaktív ötéves gyerek meghúzza a kart, és kirepít mindenkit? És 3 sorral mögötte ül négy gerincferdüléses tinédzser, akik utána örökre bénák lesznek?
10. Hülyeség az egész.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!