Miért istenítik mai napig az Ikarust?
Minap láttam facen egy bejegyzést, hogy nem is tudom mennyi Credo buszt adtak át a Volánbusz részére. Alatta 10/8 komment az volt, hogy az Ikarusok jobbak a mai napig. Miért nem lehet elengedni ezeket a 40 éves fémhulladékokat? Jó volt régebben megfagyni meg megsülni a buszon? Meg amikor 7 napból 3x kimaradt a busz? És nem, nem istenítem ezeket a Credo buszokat, de legalább ezek jönnek mennek minden nap, klímások, fűtöttek. Az tény, hogy kevés a hely, meg szétrázza a fejedet, de ez a jó magyar útnak is köszönhető.
Az Ikarus már a gyártásakor is elavult volt, extraként szerepelt az utastér megvilágítása, és a rádiórendszer…. 1990 körüli Mercedes buszon már klíma volt, digitális tábla, automata váltó, állítható ülések.





Majd meglátod, hogy amikor a mai buszokat kivonják a forgalomból, akkor azokat senki nem fogja „isteníteni”. A néhány hónapja a forgalomból kivont Mercedes Citaro-k, senkit nem érdekeltek, azokat senki nem fényképezte. Az Ikarus 280-ast sokan fényképezték az utolsó menetrend szerinti napjaikon, és is, például:
A BPI-829 megmaradt nosztalgiabusznak. Hiába magaspadlós, hiába nincs benne klíma, akkor is az Ikarus 260 és 280 egy legenda volt és marad, a ma közlekedő Volvo, Mercedes, MAN soha nem lesz az. Éppen ilyen legenda marad az Ikarus 280T, ezt a képet idén június 16-án csináltam:
A mai korszerűbb típusok a forgalomból való kivonásuk után pillanatok alatt el lesznek felejtve.





11: értem, de azt senki se veszi számításba, hogy azokat a 200-as Ikarusokat is javítani kellett. Pl a gyári motorja nem Rába volt, utólag cserélték arra mert az eredeti gyenge volt. A kézi váltót is utólag cserélték automatára. A futóművet is kellett javítgatni, mert a jóféle utakat nem bírta.
Az lehet, hogy a mostani buszok nem fogják addig bírni, de ez csak pénz kérdése, ha a Volánbusz úgy akarná, akkor a jelenlegi buszokat is javítgathatná 50 évig.
Biztonság szempontjából sem mindegy, hogy milyen busz van forgalomban. A 200-as Ikarusban semmilyen vezetést támogató eszköz sincs, egy újabb busz esetében nagyobb eséllyel lehet megelőzni egy balesetet, mert nem fog télen pl elcsúszni a busz, vagy nagyobb fék esetén elsodródni, mert az Ikaruson még fékerő elosztás sincs. ABS meg hasonló finomságokról ne is beszéljünk.





Félre megy ez a kérdés szerintem. A nisztalgia nem a praktikumról szól.
Az Ikarus rég megszünt. A mai gyártásuak nyilván többet tudnak.
De ott van pl. a Commodore 64. Egy mai csúcs gép nyilván nem összemérhető vele. De sokan szeretettel gondolnak vissza rá. Egy csomó emulátor is elérhető, és játszanak is vele.
Nem





14. Véletlenül elment, bocs.
Nem az Ikarus az egyetlen, amit "Istenítünk".
A motorcsere stb. Nem a mérnökcsapat hibája volt, hanem a rendszeré. Azt lehetett felhasználni, amit a nagy testvér megengedett.










Az Ikarusz magyar műszaki emlék és manapság nosztalgia értéke van.
Ez olyan,mint a Trabant,gyenge,nem megy,életveszélyes,mégis milliókat érnek,főleg Németben.
Ennyi az egész.
A mai felgyorsult fogyasztói társadalomban másnap már más típusú busz érkezik ugyanabba a megállóba,az embereket már nem érdekli.















Nem mindegy, hogy városi közlekedésről van szó, vagy helyköziről. Mivel a Credoval van párhuzamba téve, gyanítom az utóbbi.
Azt, hogy a városokban igény volt az alacsony padlós buszokra, azt el tudom fogadni. De a vidék más.
Nem vagyok kifejezetten Ikarus rajongó, de pont az iskolás éveim alatt volt a váltás a megyénkben: 2 év Ikarus, 2 év Credo.
Fontos kiemelni, hogy Ikarusból nem csak a 260 és 280 létezik, amit legtöbben ismernek. Ottvan a 256, C56, E95, és még pár busz, amik helyközire vannak tervezve. Ezekkel kezdtem meg az iskolás éveim, és egyenesen imádtam őket: kényelmesek voltak (a világ végéig el tudtam volna utazni velük), volt rajtuk hely, jó volt rajtuk utazni. Mellesleg iskolából sose maradtam ki miattuk, a legnagyobb hóban is jöttek reggel vidáman, ezt mondjuk nem annyira szerettem bennük akkor :D
Aztán jöttek a Credo-k. Külsőre nagyon tetszenek, szeretem a modern dolgokat, szóval nagyon izgatott lettem miattuk.
Aztán az első úton jött a hidegzuhany: alig van hely, 2-en egymás mellett alig férni el, sőt nekem konkrétan a lábam se fér el bennük, pedig csak 180 vagyok. Utazni kegyetlen rossz volt rajtuk, hiába új meg minden.
Hazafelé a normál buszom után 40 percel van egy járat ami Ikarus C56-os maradt, nagyon sokszor inkább vártam arra.
Szóval nem vagyok nagy Ikarus rajongó, de utazni 100x jobb volt rajtuk.
Mellesleg Budapestre költözésemnél is pont a váltást kaptam el, az első 3 itteni évemben még voltak 280-asok. Szerettem a velük felváltva közlekedő Citaro C2-t, de reggelente az Ikaruson jobban el lehetett férni. Elfogadtam, hogy igény van az alacsony padlóra, így ki tudtam egyezni az 50-50 Ikarus-Citaro aránnyal.
De mióta nincsenek a 280-asok, a C2-őt meg leváltotta a MAN, azóta egyszerűen utálok buszozni: ülőhely kb semmi, kényelmetlen, kapaszkodók sincsenek normálisan. Arról nem is beszélve, hogy fél éve sincsenek forgalomban, de az ajtók már nem akarnak becsukódni, a klíma az új buszok felénél nem működik, a hangszoró megadja magát és csak sípol krva hangosan egész úton, stb.
Több selejt MAN-al találkoztam fél év alatt, mint rossz 280-annal a 3 év alatt.
Itt Budapesten nem a 280-asokat szerettem, hanem a mostaniakat utálom, ezért hiányolom csak őket.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!