Nem szánalmas, hogy az összes Budapesttel összemérhető kelet-európai városban több km metró van, mint itt?
23:
Én pont abban látom a legnagyobb különbséget Budapest és a legtöbb másik európai magyváros között, hogy a belvároson kívül is viszonylag sűrű a tömegközlekedés.
Írtam Szófiát példának, ahol ha nem metró közelében vagy, márpedig mi anno külvárosban foglaltam szállást, akkor szívás. Hasonlót tapasztaltam más nagyvárosokban is.
Ja, metró, igen, aztán Oslóban az amúgy frekventált egyetemi kolesz negyedben lekésel egy metró járatot, akkor Budapest után nem érted, hogy miért nem csak annyi, hogy 3 perc, jön a másik, hanem csúcsidőben várhataz 15 percet. Ja, és Metrónak hívják, de a jellege arrafelé inkább mint egy hévnek vagy a fogaskerekűnek.
Vagy Frankfurtban mikor ott a fasza elővárosi vasút, de az ottani kollégák mind autóval járnak, mert össze-vissza, hogy jön-e vonat, rengeteg a késés, járat kimaradás.
Vagy ott van Madrid a világ egyik legjobb metró hálózatával, de ha nem túristás helyre mész,bami metróvonalaktól távol van, a buszok jó ha fél óránként járnak.
De a villamos sem ugyanaz mindenütt. Van ahol úgy jön össze a villamoshálózat, hogy kicsi, kb. buszméretű, lassú, mindenhol megállós, forgalomban haladó a nagy része, ezt nehéz összevetni mondjuk az 1-es villamossal, amelyik egy ilyen vonalnak a kapacitásának a többszörösét tudja sokkal gyorsabban.
A metróvonalak hossza:
Bukarest: 78 km
Prága: 63,1 km
Szófia: 52 km
Varsó: 41,3 km
Minszk: 40,8 km
Budapest: 39,7 km
Városok területe:
Bukarest: 240 km²
Prága: 496 km²
Szófia: 492 km²
Varsó: 517,24 km²
Minszk: 409,5 km²
Budapest: 525,2 km²
Lakosság
Bukarest: 1,883 millió
Prága: 1,275 millió
Szófia: 1,248 millió
Varsó: 1,86 millió
Minszk: 1,996 millió
Budapest: 1,752 millió
Metróállomások száma:
Bukarest: 63
Prága: 61
Szófia: 47
Varsó: 39
Minszk: 33
Budapest: 48
Vasúthoz, gyorsvasúthoz kapcsolódó metróállomások száma:
Bukarest: 3
Prága: 10
Szófia: 3
Varsó: 4
Minszk: 4
Budapest: 6
Repülőtéri állomások száma:
Bukarest: 0
Prága: 0
Szófia: 1
Varsó: 0
Minszk: 0
Budapest: 0
Önmagában az, hogy Budapesten a legrövidebb a hálózat (2020 óta, akkor előzte meg Minszk a magyar fővárost), nem gondolom, hogy szánalmas lenne. A kapcsolatok a hévvel, vasúttal egész jók, a Déli/Kelenföld a Keletivel közvetlen kapcsolatban van, a Nyugati is elérhető egy átszállással bármelyik másik pályaudvarról, így a nagyvasút jelenlegi hiányosságait egész jól pótolja a metró (már amennyire ezt egy metró képes lehet). Repülőtéri kapcsolat nincs, de ez egyrészt jelenleg nincs is tervben (a nagyvasút oldaná meg a ferihegyi kapcsolatot, szerintem helyesen), másrészt a felsorolt városokban egyedül Szófiában van ilyen - Varsóban a nagyvasút oldja meg, Prágában troli köti össze a metrót a repülőtérrel, Bukarestben még tervezés alatt az összeköttetés, Minszk esetében meg messze van a repülőtér a várostól. Hiányzó szakaszok persze vannak, de hol nincsenek? Összességében nem tartom szánalmasnak, hogy máshol hosszabb a metróhálózat. Az ahhoz való ragaszkodást, hogy márpedig ez szánalmas, annál inkább.
#27
A Minszk 2020-as leelőzéséhez azért még tegyük hozzá, hogy itt nem arról van szó, hogy egy szoros versenyben most éppen Minszk vezet, hanem arról, hogy a minszki metró az elmúlt 30 évben is dinamikusan fejlődött, míg a budapesti metró éppenhogy növekedett. És ez a tendencia tulajdonképpen "meg van ígérve" nekünk a következő 10 évre egész biztosan. Budapesten a legoptimistább kormányzati ígéretek is csak két megállónyi metróról szólnak a Kálvin térig, miközben Minszkben jelenleg is folyik metróépítés.
És szerintem a fentiek valódi oka nem az, hogy Budapestnek kevésbé van szüksége a metróra, hanem az, hogy Budapesten semmihez se értő emberek hozzák a döntéseket.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!