Ha vonaton behúzzák a vészféket mi történik, szikrázó kerekekkel megáll a vonat? (és minden utas borul a lendülettől stb)
Figyelt kérdés
Üdv a kérdés adott. Kiskoromba sokat vonatoztam, azóta nem nagyon, de emlékszem minden kocsin ott volt a piros fogantyú, vészfékes vonatmegállást nem éltem át, ezért szeretném megkérdezni, ha ért hozzá valaki, ezt hogy kell elképzelni, ha meghúzzák a kart mi történik?2021. nov. 9. 14:57
1/20 anonim válasza:
A régieken igen, az újakon már mágneses fék van, ott nem fog szikrázni a kerék, viszont rövidebb a fékútja, így nagyobb lendülettel dőlsz előre.
2/20 anonim válasza:
Egy vasúti szerelvénynek a tömege révén olyan lendülete van, hogy akkora fékhatást lehetetlen kivitelezni, hogy mindenki összevissza boruljon. Én utaztam már olyan vonaton, ahol működésbe lépett a vészfék, erőteljes lassulása volt, de kb olyan intenzitású, mint amikor leszáll a repülőgép és egyszerre fékez, meg kapcsolja a sugárfordítót.
3/20 anonim válasza:
Nem, a modern vonatokon már nem érvényesül pl a tehetetlenségi erő, mindenki a helyén marad, mintha odaragasztották volna.
4/20 anonim válasza:
Egy ekkora fékrendszerben nem tud olyan gyorsan a fékhatás kialakulni , hogy elessenek az utasok már a fékút elején, legfeljebb a teljes megálláskor - de addigra meg már kapaszkodnak. Kisebb sínen közlekedő járművek esetében viszont lehet egész jókat esni, például villamosok esetén sokszor elektronikusan van korlátozva az elérhető lassulás, maga a fékrendszer tudna többet is.
5/20 anonim válasza:
A trolibuszokon meg azért hajlamosak hátraborulni az emberek, mert túl jól gyorsul a jármű.
6/20 A kérdező kommentje:
Én azt hittem a mozdonyvezető jelzést kap, és ő áll meg szép lassan, ezek szerint a vészfék befogja a vonatot?
2021. nov. 9. 17:41
7/20 anonim válasza:
Alapesetben ez egy szelep, amin keresztül gyorsan elszökik a fékrendszerből a fékpofákat a keréktől rugók ellenében eltartó nagyobb nyomású levegő. Ugyanúgy, mint egy vonatszakadásnál.
Persze a korszerűbb járműveken valószínűleg a vészfék is elektronikus.
8/20 anonim válasza:
Rugók? Mit keresnének benne rugók, gondolj bele, akkor megáll egy kocsi, vagy mozdony bármi, aztán hidegen meg se lehetne mozdítani, míg fel nincs töltve.
Nem rugó van ott hanem szelepek, a szelepet is levegő zárja, illetve légtartályban van egy kicsit kisebb nyomású levegő tárolva. Fékezésnél a nagyobb nyomású levegő van elengedve, ettől nyit a szelep és levegő nyomja neki a féktuskókat az abroncsnak. Egyszerűsítve ennyi a működési elve.
9/20 A kérdező kommentje:
De ilyenkor mi történik ha a mozdony pl egy nyílt szakaszon teljes erővel húzza a vonatot, 1nek meg befog a fékje? Nem szakad szét a vonat?
2021. nov. 10. 12:23
10/20 anonim válasza:
Nem, akár előfordulhat hogy észre sem veszik, ilyenkor viszont szépen nekiáll melegedni az abroncs és a kerék, legrosszabb esetben annyira, hogy akár a hőtágulástól le is esik. Emiatt vannak a pályán elhelyezve hőnfutásjelzők, érzékelik ha valamelyik tengelynél túl magas a hőmérséklet és jeleznek, akkor szépen megállítják a vonatot és megvizsgálják mi okozza.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!