A vágányokat hogyan váltják át, hogy egy adott vonat mindig az ő vágányán menjen?
Ez erősen függ az adott állomás, pályaszakasz, szolgálati hely biztosítóberendezésétől.
A legegyszerűbb az, ahol a helyszínen a vonat személyzete egy súlykörtével, esetleg kurblival állítja a váltót és jelzők nincsenek. Kisvasutakon és iparvágányokon tipikus.
Aztán van, ahol helyszíni állítású a váltó, vagy akar állítóközpontból mechanikusan állítják azokat, de telefonon közlik a forgalmi irodából mikor merre kell állítani és ha jól állnak a váltók, mechanikus vagy fényjelzövel lehet utasítást adni a vonatok felé - de a jelzők és váltók nincsenek függésben egymással és csak ember tudja, hol vannak épp vonatok.
Aztán vannak azok a rendszerek , ahol már különböző módokon beállítható előre a vágányút, azaz néhány gombnyomással létrehozható a kapcsolat a különböző vágányok között és ilyen esetben jellemzően tudni lehet, melyik vágány foglalt és kizárható a vonatok ütközése a berendezés segítségével. Ilyen esetben is lehet akár allitokozpont is, de jellemzőbb a motoros váltóállítás.
És aztán vannak a jó kis számítógépes rendszerek, ahol emberi utasításokkal vagy akar sztenderd algoritmusok alapján történik a vonatforgalom irányítása , beleértve a valtoallitast is, akár egy egész vonalon
Ahol nem kézzel állítják, ott ez a leggyakoribb biztosítóberendezés:
https://www.youtube.com/watch?v=ndeIaeFkwD0
Gombnyomással állítják a váltókat, és azokat a jelzőket, amik engedélyezik a vonatnak az adott váltókon való áthaladást. A berendezés megakadályoz minden olyan vonatmozgást, amiből baleset lehetne. Elméletileg 2 vagy 3 egyidejű műszaki hibának, vagy pedig emberi mulasztásnak kell fennállni ahhoz, hogy baleset legyen a dologból.
Olyan helyen közlekedő vonatok esetén vagy helyszíni kulcsos zárral, vagy állítóközpontból vonóvezetékkel kezelt szerkezetekkel lezárják a váltókat a megfelelő állásban. A zárból kivett kulcsokat belerakják a biztosítóberendezésbe, és ha ezek is, meg a vonóvezetékek állítókarjai is megfelelő állásban vannak, csak akkor tudja a bakter a vonat számára szabad állásba állítani a jelzőt. Tehát ha nem áll fenn ez a helyzet, hogy a megfelelő állásban áll minden váltó, akkor a vonat megáll a váltók előtti jelzőnél, mielőtt még rossz helyre tévedne.
Ilyesmi:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!