Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » A vágányokat hogyan váltják...

A vágányokat hogyan váltják át, hogy egy adott vonat mindig az ő vágányán menjen?

Figyelt kérdés
Üdv, Nézem a youtubeon ezeket a fedélzeti vonatos videókat, sokszor rácsodálkozom, hogy a néha kesze kusza sín hálózatokon, hogyan csinálják azt, hogy 1 adott vonat mindig a jó vágányon menjen? Természetesen azt is szeretném kérdezzni, hogy a nem kesze kusza részen (ami gondolom végállomásokon van), hogyan működik a váltás? Ember kezeli , gép? A régi korban biztosan ember kezelte, akkor hogyan működött a rendszer?
2021. nov. 8. 18:40
 1/10 anonim ***** válasza:
100%
Az útvonalakat ember állítja be egy számítógépen (régebbi rendszerek esetén műszerfalon), ennek megfelelően gép állítja a megfelelő állásba a váltókat, jelzőfényeket, stb. Kisebb állomásokon ez gyakran távvezérléssel történik egy központi helyről. Az irányításhoz használt szoftver biztosítja, hogy pl. ugyanarra a vágányszakaszra vagy váltóra ne lehessen egyszerre két vonatot küldeni.
2021. nov. 8. 19:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 anonim ***** válasza:
2021. nov. 8. 20:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 anonim ***** válasza:
2021. nov. 8. 20:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 anonim ***** válasza:
100%

Ez erősen függ az adott állomás, pályaszakasz, szolgálati hely biztosítóberendezésétől.


A legegyszerűbb az, ahol a helyszínen a vonat személyzete egy súlykörtével, esetleg kurblival állítja a váltót és jelzők nincsenek. Kisvasutakon és iparvágányokon tipikus.


Aztán van, ahol helyszíni állítású a váltó, vagy akar állítóközpontból mechanikusan állítják azokat, de telefonon közlik a forgalmi irodából mikor merre kell állítani és ha jól állnak a váltók, mechanikus vagy fényjelzövel lehet utasítást adni a vonatok felé - de a jelzők és váltók nincsenek függésben egymással és csak ember tudja, hol vannak épp vonatok.


Aztán vannak azok a rendszerek , ahol már különböző módokon beállítható előre a vágányút, azaz néhány gombnyomással létrehozható a kapcsolat a különböző vágányok között és ilyen esetben jellemzően tudni lehet, melyik vágány foglalt és kizárható a vonatok ütközése a berendezés segítségével. Ilyen esetben is lehet akár allitokozpont is, de jellemzőbb a motoros váltóállítás.


És aztán vannak a jó kis számítógépes rendszerek, ahol emberi utasításokkal vagy akar sztenderd algoritmusok alapján történik a vonatforgalom irányítása , beleértve a valtoallitast is, akár egy egész vonalon

2021. nov. 8. 21:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 10 deka farhát ***** válasza:

Tessék egy kis ízelítő abból, hogy hogy is működik ez (angol tudás ajánlott):


1. rész: [link]


2. rész:

[link]

2021. nov. 15. 17:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/10 anonim ***** válasza:

Ahol nem kézzel állítják, ott ez a leggyakoribb biztosítóberendezés:

https://www.youtube.com/watch?v=ndeIaeFkwD0

Gombnyomással állítják a váltókat, és azokat a jelzőket, amik engedélyezik a vonatnak az adott váltókon való áthaladást. A berendezés megakadályoz minden olyan vonatmozgást, amiből baleset lehetne. Elméletileg 2 vagy 3 egyidejű műszaki hibának, vagy pedig emberi mulasztásnak kell fennállni ahhoz, hogy baleset legyen a dologból.

2021. nov. 16. 09:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 A kérdező kommentje:
köszi mindenkinek. Még kérdezném, ahol ember kezeli kézzel teljesen, mi garantálja, hogy ne legyen az hogy két vonat nem jó helyen van?
2021. nov. 16. 12:13
 8/10 anonim ***** válasza:

Olyan helyen közlekedő vonatok esetén vagy helyszíni kulcsos zárral, vagy állítóközpontból vonóvezetékkel kezelt szerkezetekkel lezárják a váltókat a megfelelő állásban. A zárból kivett kulcsokat belerakják a biztosítóberendezésbe, és ha ezek is, meg a vonóvezetékek állítókarjai is megfelelő állásban vannak, csak akkor tudja a bakter a vonat számára szabad állásba állítani a jelzőt. Tehát ha nem áll fenn ez a helyzet, hogy a megfelelő állásban áll minden váltó, akkor a vonat megáll a váltók előtti jelzőnél, mielőtt még rossz helyre tévedne.

Ilyesmi:

[link]

2021. nov. 16. 14:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 A kérdező kommentje:
köszi
2021. nov. 16. 18:00
 10/10 10 deka farhát ***** válasza:
100%
Ahol pedig még kulcsos függés sincs (mert ilyen is előfordul, például Ferencváros Nyugati rendezőpalyaudvaron), ott a váltókezelők és a forgalmi szolgalattevő a vonat beengedése előtt közösen ellenőrzik, hogy a váltók jó irányba állnak-e és a vágány szabad.
2021. nov. 17. 07:43
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!