Miért van munkaerőhiány a fizikai munkakörökben a MÁV-nál?
Egyrészt mert az ember általában nem dolgozik ha nem muszáj neki, főleg nem kétkezi munkát, másrészt mert keveset fizet.
Rigid állami szabályzással nehéz és lassú a piaci körülményekhez alkalmazkodni, de idővel meg fog történni és akkor a több pénzért menni fognak ezekre a munkakörökre is az emberek, mert akár kétkezi munka, akár nem, pénz beszél, kutya ugat.
1 műszakban MÁVnál meg lehet keresni SZAKMÁVAL nettó 140-150 ezret, többműszakban 160-180 ezret, ez azért elég jó, 5 éve még nettó 100 volt a fizu. Itt Békésben ezek már jó fizuk, itt gyárban keresel nettó 130-at 3 műszakban, 160 órával.
Irodában egyetemi végzettséggel nettó 280 ezer a minimum fizetés amit meg kell kapni, irodában nettó 3-400 ezret keresnek, így ezt értettem miért van túljelentkezés felénk ezek már milliomosnak számít.
Többtényezős dolog ez....
Én nem voltam túlfizetve és mégis kirúgtak 20 év után, mert már túl sokat kerestem. (ez is egyfajta megoldás a mávon belül, aki már sokat keres, mert régóta ott dolgozik azt kiteszik és vesznek fel helyette olcsóbb fiatalokat - nem számít a szakmai múlt, a hozzáértés és elhivatottság semmit!)
Meg van azért a megbecsülés is amit elvárna az ember ha már mégiscsak kitanulta a szakmát és 20 éven keresztül zokszó nélkül tolja a s..t maga előtt.
Amúgy felénk rohadtul nincs túljeneltkezés diplmás munkakörökre, sőt! A környékemen 10 állásajánlatból 8 valamiféle mérnök, vagy vezetői munkakör.
Meg aztán ott van az is, hogy ez mégiecsak olyan szakma amit tudni is kell, meg szeretni is. Amikor valaki még a 3 hónapos próbaidőt sem dolgozza ki, mert megunja attól mit lehet várni hosszabb távon?
A videéki fűtőházakból vándorolnak el az emberek a nagyobbakba, mert ott többet lehet keresni
Azoknak akiknek pedig nem speciális szakmájuk van - például karossézia lakatos - ők 4-5-6x annyit meg tudnak keresni maszekban.
Nagyon komoly hiányossága és felelőssége van abban a vezetőségnek, hogy lerohasztották az oktatást (már 20-22 éve nem volt például gépésztechnikus képzés csak Dombóváon... Még Miskolcról is oda kellett járni....), a béreket a minimumon tartották, tartják és ott ütötték az embereket ahol érték. Ezt kapták most vissza azzal, hogy minden épeszű ember otthagyja a vasutat.
És jól írta az előttem szóló: nagy a felelősség! Ha én összerakok egy vontatómotort, vagy egy forgóvázat, vagy kapcsolókészüléket és az 120km/h-nál szétesik akkor akár még a böribe is elvihetnek ha baleset van belőle - de sokmilliós kár mindenképpen keletkezik.
A mozdonyvezetőknél ugyenezt csinálták, sokan még a pályát is elhagyták és máshol boldogulnak inkább. Az újoncok meg olyan sötétek mint az Abaligeti alagút éjjel 2-kor Holdfogyatkozáskor.
Betanított munka nettó 200-ért???
Az igen akkor ott gazdagság van jólét, felénk betanított munka az éppen aktuális minimálbér, plusz van ahol nem fizetnek műszakpótlékot sem, van ahol szüneteket is le kell dolgozni. Ilyen 130 nettó 3 műszak. Sok szakmunkás is elment innen, egy haverom 2 éve jött el, minősített hegesztőként keresett itt nettó 150 ezret, Győrben most nettó 400 ezret. Nem írtam el.
Az a baj, hogy betanított munka vagy sem, szépen kúszik felfelé az a minimum, amiből egyáltalán túl lehet élni, nem hogy normálisan vagy akár jól élni. Igaz, ez régiónként eltérő, de mindenhol növekvő tendencia van.
Részemről 5-6 éve havi nettó 400-ért is szó nélkül lehajoltam volna, de ma már heti nettó 200 alatt már az sem érné meg az időmet, hogy egyáltalán tárgyaljak a munkáról, nem hogy elvállaljam.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!