Jól sejtem, hogy a MÁV a működésképtelenség határán táncol a munkaerőhiány miatt?
A MÁV évtizedek óta a működésképtelenség határán táncol és nem csak a munkaerőhiány miatt. Vagy úgy általában nincs pénz, vagy ha van, akkor nem arra, amire kellene, a pálya és a gördülőállomány karbantartása már vagy 50 éve nem szokás, előre tervezni meg sosem kellett.
"A vak is látja, hogy a nevetséges fizetések miatt nincs elég ember a MÁV-nál, miért nem emelnek?"
Ha elfogadjuk, hogy az alacsony fizetések miatt nincs elég munkaerő, akkor sem kell fizetést emelnie a MÁV-nak. Minek? Nincs piaci vetélytárs, ha nem működik a szolgáltatás, nem fog az utas átülni más vasúttársaság szerelvényeire. Majd megy autóval, de mivel a pénzügyi eredmény az állami apanázsnak köszönhetően független a teljesítménytől, ez sem okoz gondot.
Egyes, azt honnan veszed, hogy nincs versenytársa a magyar állami vasúttàrsaságoknak? Természetesen munkaerőpiaci szempontból van: más hazai közlekedési társaságoknak is jól jön egy tapasztalt vasutas, ahogyan a külföldi vasúttársaságoknál is van hely a rugalmasabbak számára. Nem beszélve arról, hogy sok más ágazatban is hiány van dolgozókból és azért egy vasutas tapasztalat, ahol emberek ezreinek az életét bízták az emberre, máshol is elég jó ajánlólevél.
Kérdező: noha a vezetés próbâlja rejtegetni a problémát, valóban tombol màr a munkaerôhiàny a vasútnàl, bár hivatalos hekyről (szakszervezet vagy maga a szolgáltató) mèg nem hallottam olyat, hogy vonatot kellett lemondani. Megoldják túlórában, legfeljebb úgy intézik, hogy ez papíron ne pont a valós helyzetet tükrözze, hiszen az èves túlórák száma maximàlt.
30 év alatt 2-3 rendkívüli esetet éltem meg, hogy "lemaradt" a kalauz valamelyik kanyarmegállóban a vonatáról. Most havonta többször felejtődik le jellemzően késő esti vonatokról. Nem, nincs benn a vezetőfülkében dumálni, a másikban, a vécében, meg a szekrényben sem, utasnak sem álcázza magát. Én nem állítom, hogy nem indult el a vonattal, de a mi falunkig már nem jutott el vele... Nem nekem hiányzik, a vasútszabályzatnak lenne tudtommal problémája belőle.
Ja igen, májusi eső után a mozdonyvezető leszállt, előrement, azt jó időre eltűnt... Muszáj volt már lefejteni valahogy az akácot a kijárati jelzőről, nem látta, hogy indulhat-e, vagy mi van. Az, hogy 20 perce oda-vissza tolatgatunk, mert a kitérővágány egyik végén a váltó páros heteken működésképtelen, az eddig is természetes volt.
Utcánk végén megvan folyva a töltés, 2-3 talp lóg úgy a levegőben, a sínszál tartja felülről. Mindegy, ócska mellékvonalon ez ugye belefér, látni cifrább pályaállapotokat is. De azért azelőtt évente egyszer jöttek a kis sárgával, és mindig leborítottak egy-egy adag követ az ilyen részeken. Idén is jöttek már az "éves akáctördelésre", de idáig már nem jutott kövük leborítani. Azóta se jöttek pótolni. A nagyon muszájnál eddig sem tettek többet, az tény, de mintha kezdene kicsit hatványozódni az elhanyagoltság.
Egy szóval nem mondtam, hogy ne kéne megfizetni a közlekedési dolgozókat. De fizethetsz akármennyit, csak mérséklődni fog a létszámgond, megoldódni közel sem (lásd Nyugat-európai helyzet).
Igen, régen vonzóbb volt a közlekedési pálya. Persze mindig voltak nemszeretem szakmák, ahol lasszóval kellett fogni az embereket és nagy volt a fluktuáció (pl. pályafenntartás).
De ezelőtt 10 évvel elképzelhetetlen lett volna, hogy szeptemberre tömegével fogyjon el a MÁV-nál a jegyvizsgálók túlórakerete, hogy napi rendszerességgel buszjáratokat kelljen lemondani Borsodban létszámhiány miatt, vagy hogy 2-3 érdeklődő lézengjen csak egy fővárosi villamosvezető-toborzó tájékoztatón.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!