Ti is azt gondoljátok, hogy legalább Budapesten ingyenessé kéne tenni a tömegközlekedést?
Hát olyan, hogy ingyenes nincs, valaki akkor is fizeti a számlát.
Nem egyszerű kérdés, sok szempont vizsgálandó:
-Mennyibe kerül a jegyértékesítés(pénztár, automata, ellenőr, stb.), és mennyi a menetdíjbevétel
-Mennyivel kevesebb baleset, dugó, környezetszennyezés lenne, és ez mennyivel kevesebb költséget jelentene (gondolok itt a kevesebb mentő, tűzoltó vonulásra, a ksiebb egyéni közlekedés miatt)
-Kellene egy színvonalas menetrend, végállomási P+R parkolókkal
-A dugódíj bevezetése, és a parkolási díj emelése(menjen mindenki BKV-val).
-ki, milyen arányban fizeti a költségeket (Főváros, állam, gyárak, bevásárló központok, önkormányzatok, adófizetők).
-Nem kell újabb elkerülő utakat építeni (ha csökken a közúti forgalom...)
-stb. stb.
Ellenpélda: [link]
Egyáltalán nem gondolom azt, hogy az ingyenes tömegközlekedés egy jó dolog lenne.
1. Ha nincs menetdíj, nem tudod az árazással befolyásolni az utazási szokásokat. Ugyan most nincs külön csúcsidei viteldíj Budapesten, de a lehetőség adott volna rá, így egyengetve el a teljesítménycsúcsokat reggel, esetleg délután is. Akinek nem sürgős annak ne legyen érvényes a bérlete reggel 9 előtt, cserébe kapja azt érezhetően olcsóbban! A vasúti közlekedésben az online jegyértékesítésben már működik ez a logika idehaza is - nőtt is a peremidőszaki járatok kihasználtsága.
2. Kapacitás. A megnövekedő igenyek kielégítéséhez előre növelni kell a rendszer kapacitását. Ez igen költséges és hosszú folyamat - például ma nem elég bemenni a metróboltba és venni egy metrót, mert 3-5 évet várni kell a gyártókapacitások korlatozottsaga miatt.
3. Ownership. Ami ingyen van, azt pazaroljuk, akkor is utazunk, ha nem feltétlen volna szükség rá. És azért ma már ott a választási lehetőséged mondjuk online bevásárlás, távmunka, ügyfélkapu stb. segítségével.
4. Visszavonhatatlansàg. Ha a rendszer fenntarthatalannak bizonyul, nincs az a politikus, aki be merné vállalni a visszavonását egy ilyen kedvezménynek. Szerencsétlen szlovákok nem győzik bérelni a szedett-vedett vagonokat, rohad szèt az amúgy 2010 körülre egészen kikupálódni látszó vasúttársaságuk, amióta a diákok ingyen utaznak, rég vissza kellett volna csinálni az egészet.
5. Igazságtalan költségelosztás. Az is fizeti a rendszer használatát, aki nem is használja. Ez persze bizonyos mértékig ma is így van és persze élvezik sokan a pozitív externáliákat, de a használó fizet elvnél akkor sincs hatékonyabb és igazságosabb.
Igen, ingyenessé kellene tenni.
De nem a te hülyeséged miatt.
Más kategóriákat már teliírtad ezzel baromsággal, hogy az államnak kellene mindent fizetnie helyetted, mert nem vitted semmire. Egy felnőtt bérlet 10.000 Ft, ha egy fizetésnek ez a 20%-a az az ember 50.000 Ft-ot keresne...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!