Elinduláskor és rutinpályán a kuplung használata. Valaki segítene?
Nekem tulajdonképpen mindennel problémám van, fiú létemre. :D
Első: Az elindulás... tehát ha jól értelmeztem az előzőeket legelőször engedjem fel a kuplungot a súrlódási pontig, majd csak utána adjak egy kis gázt? Mert nekem a mérlegállásról beszéltek, meg olvastam, de így nekem csak felbőg a motor állandóan, majd ugrik egyet. Nyilván én csinálom rosszul, de nem mertem kipróbálni az oktatóm mellett azt, hogy először a kuplungot engedem fel, majd csak ezután a gázt. Ezt így akkor lehet?
A másik, a rutinpályán való gyakorlás... például amikor tolatva kell beállni, akkor nem is kell gázt nyomni hanem csak a kuplunggal "játszani"? Tehát súrlódásig felemelem, ekkor elméletileg megmozdul az autó (?) és csak ezzel kell játszanom? Ha lenyomom fékez, ha kicsit felengedem akkor gyorsul? Nekem sajna ez sem tiszta. Persze a rutinpálya kicsit leejtős, ezért gondolom egy minimális gáz így is szükséges, bár nem tudom.
Nagyon megköszönném ha valaki segítene. :) És előre is bocsánat a kisregényért. :)
Először addig kell engedni a kuplungot, amíg elkezd "fogni". Ilyenkor az autó fordulatszáma hallhatóan csökken (a fordulatszámmérőt úgysem érsz rá nézegetni), illetve kicsit megmozdul. Gázt csak ilyenkor kell adni, addig hiába bőgeted a motort, úgysem megy sehová. A gázpedállal kicsit emeled a fordulatot, majd engeded a kuplungot, hogy menjen az autó. Ha nagyon csökken a fordulat (lehet azt hallani, illetve remeg az autó), akkor helyzettől függően gázt kell adni vagy vissza kell engedni a kuplungot.
Tolatásnál lehet a kuplunggal játszva is dolgozni. Ez attól függ, milyen autóról van szó: egy kis, szívó benzines oktatóautó esetén ez elég nehéz, a dízelautók alapjáraton nyomatékosabbak, ezért jobban viselik az ilyet. Felengeded a fogáspontig a kuplungot, aztán a fogáspont körüli kicsi tartományban játszol vele. Ha felengeded, gyorsul az autó, úgy lehet haladni, visszanyomva viszont nem fékez, csak megszűnik a hajtás, kicsit gurul, aztán megáll. Vagyis ha valami (mondjuk a bója) nagyon közel jön, nem elég, hogy kinyomod a kuplungot, mert attól még elkaszálod, az meg nem előnyös dolog a rutinpályán. De egyébként lassú menetben, mikor "lépésben" haladsz, úgy működik a kuplungpedál, ahogy írtad, mert gurulásból is hamar megáll az autó.
Értem, köszönöm szépen a gyors választ. :)
Akkor még annyit, hogy először a kuplungot kell felengedni a súrlódási pontig, utána kell kicsi gázt adni.
Csak akkor most meg az nem tiszta, hogy a fordulat hogy csökkenne, ha nem nyomtam a gázt, tehát nem is nőtt a fordulat. (Rem érthető. :))
Vagy ha felengedem a kuplungot, akkor is van egy kis fordulat? (Tényleg bocsi, de ennyire nem értek hozzá. :S)
Nekem ezt úgy tanították hogy kuplung padlóig, adjak egy kis gázt hogy pörögjön a motor de csak éppen hogy lassan engedjem fel a kuplungot és amikor érzem hogy kezdene indulni akkor több gázt adjak de csak finoman és arányosan engedjem fel a kuplungot és nyomjam a gázt ilyenkor lefulladás nélkül el kell tudnod indulni. Persze ha már lesz elég rutinod és már a városin leszel akkor már beléd fog ez rögzülni és mindezt egy pillanat leforgása alatt megfogod tudni csinálni.
Én ma már úgy csinálom hogy kuplung padlón engedem fel közben nyomom a gázt folyamatosan aztán amikor elindul az autó finoman feljebb engedem a kuplungot és elengedem hogy mire begyorsulok már ne kelljen rajta állnom de mindezt én már gyorsabban csinálom, ezt azért ne csináld még mert csak lefulladsz vele. Ezt is csak érdekességként írtam le. Még ráérsz ezzel variálni. Egyenlőre csináld úgy ahogyan az oktatód tanítja.
Köszönöm! :)
Igen, nekem is gyakran az a bajom hogy nagyon gyorsan lekapom róla a lábam. Nagyon jó lenne ha ráéreznék erre, mert kezdem kellemetlenül érezni magam. Pénteken lesz a 4. órám, bár mentségemre szóljon hogy eddig sosem vezettem.
Ne aggódj annyira. A kezdő autósok zöme megküzd ezzel a problémával. Csak gyakorlás kérdése az egész. Egyszerűen meg kell tapasztalni, hogy gázadás nélkül meddig lehet felengedni a kuplungpedált, a már említett súrlódási pontig. Ott érzed, hogy finoman megindul az autó, esetleg kicsit "reszket" a kaszni, kormány, csökken egy picit az alapjárat. Ilyenkor kell pici gázt nyomni, miközben továbbra is finoman, lassan engeded a kuplungpedált. Először itt szokták "elhibázni", amikor a két láb munkáját össze kell hangolni. Amikor elkezdenek gázt nyomni, a kuplungról megfeledkeznek, hirtelen elengedik. Ilyenkor ugrik, lefullad az autó.
A másik, tolatás közben, a rutin gyakorlatoknál tényleg nem kell a gázt nyomni. Sőt, a kuplung benyomásával kell néha lassabb haladásra bírni a jószágot..
Sok sikert! Menni fog, ne aggódj
"Nekem ezt úgy tanították hogy kuplung padlóig, adjak egy kis gázt hogy pörögjön a motor de csak éppen hogy lassan engedjem fel a kuplungot és amikor érzem hogy kezdene indulni akkor több gázt adjak "
Amelyik oktató így tanítja azt le kéne tiltani az oktatásról.
Gázt MINDIG csak akkor adunk, ha már fog a kuplung! Addig soha, mert teljesen felesleges!
Helyesen:
- Addig engeded fel a kuplungot, amíg elkezd fogni / csúszni, ki hogy hívja.
Innen 2 választásod van:
1., Ha elég nyomatékos az autó (pl. dízel vagy nagyobb benzines) akkor szép lassan engeded / csúsztatod a kuplungot, az autó pedig alapjáraton el fog indulni. Ez lassú haladáshoz / parkoláshoz bőségesen elég is.
2., Ha nem elég nyomatékos az autó (ez oktató autók között azért ritka) akkor felengeded a kuplungot fogáspontig, ott pici gáz és szépen tovább ráengeded a kuplungot teljesen.
És hurrá, megyünk.
Én az ilyen szerencsétlenül tanító oktatót, aki mellett ülve neked a GYIK-on kell megtanulnod kuplungot használni (miközben kemény pénzeket fizetsz neki) azt ott kell hagyni sürgősen. Az ilyenek mellett kell +10/15 órákat vennie a tanulónak súlyos pénzekért...
Én nagyon örülök, hogy mástól is olvastam ilyen problémát. :-) engem sem érdekelt soha a vezetés, azt sem tudtam, melyik fék melyik. 41 évesen, most járok vezetni tanulni és ugyanezzel a problémával kerültem szembe. idáig azt hittem, a kuplungot csak sebességváltáskor kell használni, gyorsuláshoz a gáz való, fékezéshez pedig a fékpedál. na, ez nem pont így van. :-)
Valóban van a kuplungcsúsztatós megoldás, de az első válaszoló olyan jól leírt mindent, hogy nem is teszek hozzá semmit. Talán csak annyit, hogy az olyan oktató, akinél nem lehet kérdezni, az ne oktasson. Az enyém végtelenül türelmes, ezt a kuplung-dolgot már vagy ötféleképp magyarázta, sőt, engedi, hogy hadd fullasszam le a kocsit, hadd csináljak "rosszat", hogy azt is meglássam, annak mi a következménye, és hogy tudom korrigálni. Az biztos, hogy nála mindent meg fogok tanulni. Ilyen oktatót kívánok mindenkinek! :-)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!