Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Szerintetek melyik a rosszabb:...

Szerintetek melyik a rosszabb: nem ismerni egy közlekedési szabályt, vagy ismerni és tudatosan megszegni azt?

Figyelt kérdés

Az itteni beszélgetésektől származik a kérdés, rengetegszer elhangzik az "add vissza a jogsid" mondat olyanokkal szemben, akik valami hülyeséget csinálnak tudatlanságból az utakon, amire sokszor az a válasz, hogy "persze, mert ti mindig minden szabályt betartotok". Na de nem ugyanaz nem ismerni és ismerni, de szándékosan megszegni.


Az én szememben az utóbbi sokkal kisebb baj, mert feltételezve, hogy az ember következetes, nem pedig valami kretén, úgy képes eldönteni azt, hogy az adott szituációban az adott szabály megszegése okoz(hat)-e problémát, míg az, aki nem is ismeri a szabályt, az ész nélkül, meggondolatlanul is megszegi azt. Azonban megértem a másik oldalt is, akik szerint ha valaki nem tud valamit, akkor annak még lehet tanítani (persze már a jogsiszerzés előtt kellett volna, de tanulni mindig jobb későn, mint soha) és ezáltal tud javítani a saját hibáján, ellenben azzal, aki öntörvényűen cselekszik, mert már eleve ismeri a szabályt, csak leszarja, az ilyen ember már nyilván nem fog javulni.


aug. 3. 13:42
A kérdező szavazást indított:
Nem ismerni
Ismerni, de lesz*rni
14 szavazat
1 2
 1/15 A kérdező kommentje:
Félreértés ne essék, nyilván egyik sem jó. A kérdés az, hogy két ROSSZ közül melyik a rosszabb.
aug. 3. 13:42
 2/15 anonim ***** válasza:
68%
Azért nem mindegy milyen szabályról van szó. Pl. egy elsőbbség szabályt nem ismerni tényleg olyan hogy adja vissza a jogsit. De most hogy mennyit vontathat az autóval, úgy hogy nem is vontat utánfutót soha, teljesen felesleges tudnia. Nyilván nem ezekről van szó, de azért érzed a különbséget. Adj egy konkrét példát.
aug. 3. 13:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/15 anonim ***** válasza:
25%

A két rossz közül melyik a rosszabb?...


ezzel kellett volna felvezetni...így másként pontoz a versenyző.

aug. 3. 14:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/15 anonim ***** válasza:

Szerintem az utóbbi mert a főbb szabályokat ismerik az emberek és mivel időnként változik a KRESZ, ezért előfordul hogy más szabályt tanultak a sofőrök akik régen szerezték a jogsit. A fontosabb szabályok viszont állandóak. A piros lámpa az piros lámpa mióta létezik, viszont gyerekülésre vonatkozó szabályok nem voltak régen.


A STOP táblát mindenki ismeri, az elsőbbségadás kötelező táblát is, azt is hogy zárovonalon nem lehet előzni, stb. Én még olyat nem hallottam aki azért ment át a zárovonalon mert nem tudta hogy ott nem szabad előzni, vagy a STOP tábla jelentését nem tudta.


Az viszont előfordul hogy nem tudják hogy nem lehet parkolni a zebra előtt 5 méteren belül, vagy a zebrán nem lehet megállni, az emberek mégis megállnak rajta ha bedugul a lámpánál a sor. Egyirányu utcánál balra kanyarodáskor nem az úttest közepére kell sorolni hanem a bal szélére, ezt sem tudják sokan. Viszont ezek nem kifejezetten balesetveszélyesek mint pl a STOP táblán való áthajtás.

aug. 3. 15:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/15 A kérdező kommentje:
#3 Mert a kérdés nem úgy kezdődik, hogy "melyik a rosszabb"?
aug. 3. 17:32
 6/15 anonim ***** válasza:
Szerintem az is nagyon súlyos állítás, hogy valaki akkora zseninek képzeli magát, hogy önhatalmúlag képesnek érzi magát bizonyos szabályok felülbírálására.
aug. 4. 12:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/15 A kérdező kommentje:

#6 Nincs ebben semmilyen "zseninek képzeli magát". Mindenki tisztában van vele, hogy a KRESZ 99%-a régi és következetlen, ami már nagyon régóta egy komplett újraírásért kiált.


Most őszintén... itt 50km/h a megengedett maximum sebesség: [link] És itt is 50km/h a megengedett sebesség: [link]


Ennek szerinted van értelme? Szerinted zseninek kell lenni ahhoz, vagy önmagát zseninek kell tartania valakinek, hogy azt mondja, hogy ennek semmi értelme? Az első képen egy szűk 1x1 sáv látható, mindkét oldalt autók, bármikor kib*szhatják az ajtót, mindkét oldalt közel az úttesthez járókelők, biciklisek, rolleresek, akik bármikor eléd léphetnek, 1-2 zebra, ahol nem is nagyon látni a gyalogosokat a parkoló autók miatt, szóval bármikor eléd léphetnek, de a szabály szerint mehetek 50-nel. A második képen meg 0 azaz NULLA kockázati tényező. Széles 2x2 sáv, parkoló autók nincsenek, zebrák nincsenek, járda/bicikliút sokkal távolabb az úttesttől, kereszteződés nincs, nincs semmi, csak zavartalan egyenes út, ami kb. pontosan ugyanolyan, mint bármelyik országút, ahol 90-nel lehet menni, de itt csak 50-nel. Szerinted ez normális? Ehhez nem kell sem zseninek lenni, sem elhinni magadról, hogy az vagy.


Na itt jön képbe egy fogalom, ami ugyan nem szerepel a KRESZ-ben, de az egyik mondata alapján előszeretettel büntetnek miatta. Relatív sebesség. Nem olyan gyorsan kell menni, ahogy a tábla megengedi, hanem ahogy a szituáció megengedi. Az első képen 50-nel menni helytelen, értelmes ember lassabban fog. Ha 50-nel mész, akkor hiába vagy szabályos, mégis meg fognak büntetni relatív gyorshajtás miatt, ugyanis a KRESZ úgy van megfogalmazva, hogy ha egy elkerülhető balesetet te nem tudsz elkerülni, akkor bizony te vagy a hibás. Elkerülhető a baleset azzal, ha lassabban mész, annak ellenére, hogy 50 a megengedett.


Mi a történet konklúziója? Az, hogy a helyes sebességet a sofőr választja meg. 50-es tábla van kirakva, mégis lassabban kell mennie, máskülönben gond esetén ő lesz bűnösként kikiáltva. A sofőrnek íratlan kötelessége saját maga megválasztani a helyes sebességet, ahelyett, hogy a táblára hagyatkozna.


Na akkor kérdezem én. Ha a sofőrnek jogában áll, sőt, elvárt tőle, hogy saját maga válassza meg a megfelelő sebességet 50 ALATT, akkor milyen alapon mondjuk azt, hogy 50 FÖLÖTT nincs ehhez joga?

aug. 4. 15:00
 8/15 anonim ***** válasza:

#7: Nagyon egyszerű kérdésem van. HOgyan is mi alapján döntöd el, hogy melyik szabályt tartod be és melyiket nem, és mikor?

Ha nem a saját zsenidre támaszkodva, akkor hogyan? És hogyan gondolod, hogy ehhez a többi közlekedőnek alkalmazkodni ehhez hogyan kellene tudni?


Nem azt mondom, hogy a mai viszonyokra a KRESZ tökéletes választ ad, sőt, mint látszik nagyon nem. Többek között az ilyen önbíráskodás is simán tolerálva van. De attól még nem az a megoldás, hogy önkényesen nem tartunk be szabályokat, még ha a nagyoktól ezt is látja az egyszerű ember.

A példád ott sántít, ahol minden ilyen önkényes szabályszegő érvelése, hogy nem egyedül vagy az utakon.

Hogy mondjak a kitekert gondolatmenetedre egy kontrát:

Te eldöntöd, hogy 50 helyett 100-zal is biztonságosan tudsz közlekedni egy adott útszakaszon. A keresztirányból érkezőnek hogyan kellene lekezelni ezt? Emlékszel a motoros vs- mentő ütközésre? Így sem tisztázott egészen a helyet, akkor hogyan lenne?

aug. 4. 17:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/15 A kérdező kommentje:

"HOgyan is mi alapján döntöd el, hogy melyik szabályt tartod be és melyiket nem, és mikor? Ha nem a saját zsenidre támaszkodva, akkor hogyan?"


Egyszerű józan paraszti ész. Ehhez nem kell zseninek lenni, csak gondolkodni kell. Értelmesnek lenni nem azt jelenti, hogy zseni vagy. Papíron (de sajnos CSAK papíron) minden felnőtt ember van olyan értelmi szinten, hogy ilyen döntések ne okozzanak problémát.


"És hogyan gondolod, hogy ehhez a többi közlekedőnek alkalmazkodni ehhez hogyan kellene tudni?" (és az összes többi mondanivalód innentől...)


Sehogy. Pont ez az értelmesség és logika lényege a történetben. A KRESZ elsőszámú feladata az egyes sofőrök közlekedésének egységesítése, azaz hogy ne mindenki azt csináljon, amit akar és így érjük el a relatív biztonságos közlekedés, ugye? Hát akkor ebből egyértelműen következik az, hogy az értelmes, logikus gondolkodás jegyében nem akkor rúgunk fel öntörvényűen tizenkettő szabályt, amikor Budapest belvárosában közlekedünk 461 másik közlekedővel az 50 méteres körzetünkben. Pont erre épül az egész, pont ezért fontos a logikus gondolkodás, hogy el tudjuk dönteni.


De nem véletlenül hoztam fel példának a relatív gyorshajtást. Direkt kiemeltem, hogy a sofőr megítélésére van bízva, hogy milyen gyorsan halad. A KRESZ ezt úgy fogalmazza meg (nem szó szerint, de ez a lényege), hogy olyan sebességgel kell haladni, hogy vész esetén meg tudjunk állni. Kiemelném ismét, mert nagyon fontos: A SOFŐR MEGÍTÉLÉSÉRE VAN BÍZVA! Tehát bármilyen fogást próbálsz találni ezen arra alapozva, hogy "önkényes", ne felejtsd, hogy maga a KRESZ is elvárja az önkényes, de logikus, önálló döntéshozatalt a sofőröktől.


Ha a KRESZ ezt elvárja, akkor egyértelmű, hogy a KRESZ feltételezi az értelmes, logikus, felnőtt emberhez méltó gondolkodást minden sofőrtől. Ezt annak idején nekem az oktatóm is elmondta, hogy muszáj vagy megbízni a többi sofőrben, mert ha minden egyes sofőrtől azt várod, hogy mikor és milyen szabályt fog megsérteni, akkor soha még a parkolóból sem mersz majd kiállni.


Lényeg a lényeg, ha a sofőrre van bízva az, hogy ne hajtson túl gyorsan a kiszámíthatatlan helyeken és válassza meg a biztonságos sebességet, akkor feltételezzük, hogy a sofőrök képesek logikusan, a biztonságot szem előtt tartva döntéseket hozni. És ha ez így van, akkor milyen jogon mondjuk azt, hogy ugyanezek a sofőrök képtelenek mérlegelni, hogy a második képen látható helyen biztonságos-e 50 helyett 60-nal menni? Ha az utóbbira képtelenek, akkor az előbbire is. De ha az előbbire (is) képtelenek, akkor miért van benne a KRESZ-ben? Miért van a sofőrre bízva, ha nem bízunk meg az önálló döntéseikben?


Ui: nem száguldásra gondoltam, hogy 50 helyett 100. És eleve nem is csak a sebességkorlátokról van szó, szóval nem kell ennél leragadni.

aug. 4. 17:47
 10/15 anonim ***** válasza:
25%

#9: Baromira nem érted a lényeget.

Szóval hagyjuk, legyen elég annyi, hogy pont azért vannak a szabályok, hogy ilyen ne legyen. Mármint, hogy valaki önkényesen írja felül őket. Az egészből nem jött le a bizalmi elv fontossága.

Értem, hogy nem csak sebességhatárra gondolsz, csak mentünk a példádon tovább. De lehetne mondani elsőbbségi szabályokat, vagy bármi mást. Az onnantól nem szabály, hogy valaki betartja, valaki meg nem.

aug. 4. 19:25
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!