Ki lett volna a hibás? Többi lent.
Tegnap jöttem hazafelé egy kanyarban, ahol ötvenes a sebességhatár. A kanyarban oldalt, merőleges parkolók vannak. Akkor indultunk el egy lámpától, és a Waze szerint negyvenkettővel mentem, tehát a megengedett alatt, mert - bár a kanyar nem éles -, így éreztem biztonságosnak.
Ahogy haladtam egy autó a merőleges parkolóból kitolatott, úgy hogy satuval, csúszva kellett megállnom, úgy hogy kb. fél méterre voltunk a koccanástól. A többi parkoló autótól nem látszott az index, de amúgy is már lendületben volt kifelé. Mögöttem három autó jött, de nekik is sikerült megállni.
Ha megtörtént volna az ütközés, akkor ki lett volna a hibás?
Én betartottam a sebességet és még lassabban is mentem, mert így éreztem biztonságosnak. A parkoló autós azonban a parkolóból jött ki, tehát ő hajtott rá az útra, így szerintem neki kellett volna elengedni engem.
A parkoló autó elindult, egy legyintés nélkül, mintha minden a legnagyobb rendben lenne.
Nos, a büntetőjogi felelősséget és a biztosítás szerintit ketté kell (és lehet) választani.
A biztosító állapíthat meg osztott felelősséget, ha a közölt adatok alapján mindkét fél hibázott.
A hatóság meg egymástól függetlenül is elsikálhatja mindkettő. Ha tiltott helyen parkolt, ha figyelmetlenül indult el, ezzel balesetet okozott, felelős érte. Aki meg úgy közlekedett, hogy a belátható útszakaszon nem tudott megáll, balesetet okozott, azt is előveszik.
A mérleg szerintem a te javadra billen, hiszen elvileg szabályosan közlekedtél. A parkolóból indulónak számítania kellett arra, hogy azon az útvonalon 50-el közlekedik valaki, de jogilag lehet ezt csűrni-csavarni.
A KRESZ szerint "a jármű sebességét az (1)–(3) bekezdésben említett sebességhatárokon belül úgy kell megválasztani, hogy a vezető járművét meg tudja állítani az általa belátott távolságon belül és minden olyan akadály előtt, amelyre az adott körülmények között számítania kell."
(Forrás: [link]
Vélhetően számítottál rá, ezért sem lett baleset. De ha 50-el haladsz és belerohansz, és a másik fél nem ismeri el a felelősségét, akkor kezdődhetett volna a jogi huzavona, ahol a másik fél ügyvédje megpróbálja megérvelni, hogy te megszegted a fent idézett szabályt.
Tehát a veszélyes szituációk felismerése és az ebből fakadó balesetek megelőzése valahol a te felelősséged is, a másik hülyesége nem mindig mentség mindenre.
A bíróságok jellemzően tekintetbe veszik, hogy ha valaki nem tartott ugyan be egy jogszabályt, de azért nem, mert a másik fél hibájából nem tudta észlelni, hogy ott neki elsőbbséget kellene adnia.
Ilyen dolog lehet, hogy te nem láthatod az indexet egy másik autó miatt, de a kitolató autós mégis úgy viselkedik, mintha már fél kilométerről észrevehetnéd. Ebben az esetben valószínűleg a te javadra döntenének.
De ha jelentős gyorshajtást, vagy relatív gyorshajtást követsz el (pl. az előző hsz-ban idézett paragrafus szerint), miközben a tolató autó lassan tolatott ki, akkor meg téged vehetnek elő, és a másik felet nem fogják megbüntetni, a szabálysértése ellenére se.
Ilyen esetben az eljáró rendőrtől, ill. ha nem értesz vele egyet, akkor végső soron a bírótól függ, hogy szerinte volt-e olyan résztvevő, aki a másik személy szabálytalansága miatt nem vehette észre, hogy ott valamit másként kellene csinálnia.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!