Miért terjedt el az a tévhit, miszerint lakott területen kívül minden körülmények között láthatósági mellényben kell kerékpározni?
Ezt olyanok állítják nagyon sokan, akik büszkén hangoztatják magukról, hogy a kerékpárosokkal ellentétben rendelkeznek jogosítvánnyal.
Ezzel szemben a KRESZ 54. szakasz (6) b):
A kerékpárral ÉJSZAKA ÉS KORLÁTOZOTT LÁTÁSI VISZONYOK KÖZÖTT abban az esetben szabad közlekedni, ha a kerékpáros lakott területen kívül kerékpáros fényvisszaverő mellényt (ruházatot) visel.
Egyértelmű a rendelkezés. Arról nem is beszélve, hogy verőfényes napsütésben értelmetlen is a mellénnyel bajlódni, aki anélkül nem észleli a kerékpárost, az alkalmatlan a vezetésre.
De nem is erről akarok vitát nyitni. Miből táplálkozik a tévhit?
Ugyanazért, amiért az a tévhit is, miszerint kerékpárral minden egyirányú utcába behajthatsz ellenirányból vagy hogy a gyalogátkelőn kötelező leszállni és tolni, az útpadkához kell tapadni és jobb szélről kell balra kanyarodni, kerékpárral nem hajthatsz be körforgalomba, "egyszámjegyű" főúton tilos kerékpározni vagy éppen a kerékpárosnak soha nem lehet elsőbbsége...
Tudomásul kell venni, hogy az emberek többsége nem a KRESZ, hanem a köztudatban elterjedt sztereotípiák és hiedelmek alapján közlekedik -ezek egyszerűek, közismertek és az esetek többségében hasznosak is -és egyszerűbb megjegyezni, mint a szabályokat, esetenként kivételekkel és speciális esetekkel együtt...
egész egyszerűen egyszerűsítenek -ahogyan te is, amikor csak annyit jegyeztél meg, hogy a kukásmellény helyett bármilyen fényvisszaverő ruházat jó lenne és "lefelejted" az MSZ EN 471:2003 szabványnak való megfelelőséget...
Itt a következő agymenése a kérdezőnek:
https://www.gyakorikerdesek.hu/sport-mozgas__kerekparozas__1..
Gyengébbek kedvéért: senkit nem érdekel, hogy mennyire tervezhető az, hogy köd lesz-e vagy besötétedik, mert akkor lehet gyalog is menni, ezért nem kell a kukásmellényt vinni sem.
A lámpánál pontosan ugyanígy kellene eljárni, agyrém, hogy kötelező tartozék. Minek? Ami kötelező, az sötétben világítani. Ezt kell megkövetelni, nem azt, hogy valaki verőfényes délelőtt 10-kor lámpával felszerelt biciklivel közlekedjen. Csengő meg már a minősített esete.
Autósok se vernyákoljanak, náluk is van erre példa: lásd mentődoboz vagy izzókészlet. Nem kötelező tartozék, csak oldd meg, hogy legyen, amikor kell. Pedig aztán autónál még nincs is erre alternatív megoldás, úgy mint a biciklinél a leszállás.
"Pedig aztán autónál még nincs is erre alternatív megoldás, úgy mint a biciklinél a leszállás."
Sárga angyal.
De alapvetően igazad van.
@16: a rendeletben pontosan ez szerepel: adott esetben kötelező kivilágítani a kerékpárt (vagy a kerékpárost, mert ugye a lámpa elhelyezhető a kerékpárt hajtó személyen is, nem csak a járművön). Ellenőrzéskor is azt nézik, van-e nálad pilács -és nem azt, hogy az a kerékpárra van-e szerelve.
A csengő más kérdés; kevesen tudják, mióta és miért kötelező...
18.
Az a kreszben van. Van viszont rendelet a kötelező tartozékokról külön is, na onnan kéne kihúzni ezt a marhaságot.
@19: a KRESZ is előírja a világítást, nem csak a KÖHÉM. De miért lenne marhaság?
Vagy a kukásmellényre gondolsz? Mert azt tényleg nem ártana kihúzni belőle...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!