Hogyan lehet a legbiztosabban megtanulni a kuplungkezelést?
Kéretik nem megkövezni, magamtól is tudom, hogy béna vagyok. :(
Már a nagyon sokadik óránál tartok, de egyszerűen nem megy.
Elméletben tudom. Ha tanpályán, forgalomtól mentes úton gyakoroltat az oktató, nagyon szépen megy. De ha már megoszlik a figyelem, egyszerűen nem megy.
Szívesen fognám az oktatóra, de már milliószor megmutatta, elmagyarázta. Tényleg nem vele van a baj. Youtube-on zsinórban figyelem a kuplungos videókat, hiába.
Ha van itt valaki, aki szintén küzdött vele, mi segített?
A fogáspont eltalálása a probléma? Magyarul eldobod a kuplungot? Csak állásból indulásnál, vagy magasabb sebességfokozatban is?
Ha a fogáspont megtalálása, tartása a probléma, arra a tanulás időszakában megoldás, hogy az ülést olyan pozícioba állítod, hpgy gyakorlatilag elronthatatlan lesz.
Ha leülsz egy sima székre otthon, függőleges lábszárral leteszed a talpad a földre, akkor a sarkad felemelése nélkül csak nehezen tudod megemelni a lábujjaidat pár centire, igaz?
Ha a sarkadat előrébb tolod a földön, a lábszárad már nem függőleges, az ujjaidat egyre nagyobb szögben tudod elemelni a földtől.
Az autóban úgy állítsd be az ülés távolságot, magasságot, hogy a fogáspont körül legyen az a lábfej pozíciód, amit a sarkad lent tartásával erőltetés nélkül meg tudsz csinálni. Lesz az a pont a bokádon, ami kb "megakad", onnantól az achillesed nyúlik erősebben, es izomból kell feljebb feszíteni a lábfejed. Nem tudom, le tudtam-e írni értgetően...
Lehet, hogy kezdetben közelebb kell húzni az ülest a pedálokhoz, de a törzsed távolságát (hogy a kinyujtott karod csuklója érje a kormány tetejét) az üléstámla dőlésszögével állitsd be!
A kuplung benyomásakor a talppárnával nyomd be padlóig a pedált, akkor a sarkad is le fog érni a padlóra. A sarkadat tartsd a palón, és lassan engedd fel a lábfejed aaddig a pontig, amíg nem kell erőltetni. Ha jól állitottál ve mindent, akkor erőfeszítés nélkül tudod fogásponton tartani a kuplungot. Ez nagyon fontos lesz később, hogy ezt begyakorold.
A fogásponton tartod MINDIG a kuplungot, majd lassan, a sarkat elemelve a padlóról felengeded. Diesel autónál amig ezzel nem végeztél, addig nem kell gázt adni, max nagyon meredek emelkedőn. Benzinesnél a fogáspont előtt kell egy !!!lehelletnyi!!! gázt adni kisebb emelkedőn is.
A fogásponton fontos kicsit megtartani a kuplungot nagyobb sebességnél is.
Parkolásnál a kuplung adhat es el is vehet sebességet, ezért fontos a finommeneti kuplungcsúsztatás megtanulása, hogy képes legyél gyök kettővel manőverezni, es kontroll alatt tartani az autót. Ez tényleg fontos! Amig ez nem megy, addig ne menjetek forgalomba, addig tanpálya/biztonságos terep.
Tehát:
1., tökig benyom
(Itt jön a sebességváltó beállítása fokozatba)
2., sarkat fixen letámasztani
3., csak a lábfej emelkedik, a sarok marad
4., tartod!!!
5., az egész talp lassan elemelkedik
6., gázt adsz
Menni fog!
#3 Automatát vezetsz?...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!