Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Sárguló lámpa, gyalogosok...

Sárguló lámpa, gyalogosok mozgása, forgalmi vizsga?

Figyelt kérdés

Sziasztok!

Nemsokára forgalmi vizsgám lesz, és van egy pár szituáció, amit nagyon nehezen kezelek, ezekre kérnék tippeket, tanácsokat.

Plusz infó, hogy a családban senkinek nincs autója, nem is volt, így nincs lehetőségem beülni senki mellé az oktatáson kívül, hogy legalább utasként sokszor lássam, tapasztaljam ezeket a helyzeteket.


1., Nagyjából üres a lámpás kereszteződés, előttem, mögöttem senki. Nem láttam, mikortól zöld a telizöld. Honnan tudom stabilabban eldönteni, hogy még nyomjam a gázt, vagy meg kell majd álljak?

Többször előfordult, hogy megijedtem a sárgára váltó lámpától, és vagy masszívan fékeztem, hogy meg tudjak állni a vonal előtt, vagy becsúsztam a vonal mögé. Mindkettő bukás ugye. Volt olyan is, amikor elengedtem a féket, mert úgy gondoltam, már nem tudok megállni, átmentem a sárgán, az oktató leb@szott, hogy meg kellett volna állnom, vagy pánikszerűen sürgetett, hogy akkor már nyomrjad, kanyarodjunk, mert piros a lámpa. Nem tudom kiszámítani...


2., A gyalogosok szándékának, mozgásának kiszámítása ugyanilyen nehéz feladat. Van, amelyik 5m-re lődörög, totál máshová néz, aztán rákanyarodik a zebrára. Milyen távolságban legyen a gyalogos, hogy tudjam, biztosan meg kell állnom, és nem csalogatás, nem a forgalom akadályozása?

A többsávosnál, járdaszigetesnél értem, hogy balról jövő gyalogosnál mikor kell megállnom. A kétsávosnál van gond, meg a jobbról jövőkkel.


Van, amelyik áll az út szélén, amire kanyarodnék, napszemüvegben, telefonálva áll, láthatóan át akar menni. Én megállok, a fekete napszemcsicskécskén keresztül próbálok szemkontaktust teremteni, intek, hogy menjen, de egyáltalán nem reagál. Gyök kettővel átgurulok előtte, majd mögöttem átmegy. Ez szabály szerint szintén bukó. Mit csináljak? Álljak ott fél órát, és várjam meg, amíg átmegy? Akkor meg a "forgalom indokolatlan feltartása" - bukó. Ha többször intek neki, akkor "a gyalogos csalogatása" - szintén bukta.


A legnagyobb gondom az, hogy egy iskolaváltás miatt IS az óraszámom nagyon magas, az oktatóm már nagyon paterolna át a vizsgán, de itthoni tapasztalat nélkül ez sokkal nehezebbnek tűnik. Szerencsére anyagilag bírnám még a plusz órákat, de úgy érzem, az oktatóm megunta a fejem, nehezen viseli. Nagyon jó oktató, de érzem, hogy egyre türelmetlenebb az órákon. Jó lenne átmenni a vizsgán anyagilag, idegileg is, de még jobb lenne, ha ezeket a szitukat biztonságosan megtanulnám, és úgy mennék egyedül forgalomba.

A többi dolog már nagyjából megy, de ezek nagyon fontos témák, és zavar, hogy nem állt még össze a fejemben.


Köszi a válaszokat előre is!



2023. máj. 31. 08:39
1 2 3
 21/27 A kérdező kommentje:

#19

1., Abszolut jogos a dudálás, ha ezt csinálja valaki. Mondjuk én még félek 130-al menni, de aki nem akar sz0pni, ne menjen kupiba, inkább maradok a külsőben. Akkor szoktam a belsőbe menni, ha a RO rendszámú 2m-re áll a s3gg3mben 110-nél, es tol neki az előttem levő kamionnak. Akkor muszájból bemegyek, amúgy nekem tökéletes a 100-as tempó kint.


2., Én nagyon hallgatózok motoros, meg szirézázok miatt. Le szoktam hútni a bal 1-es ablakot egy fél centire, hogy halljam biztosan.

Ezeket meg szoktam gallani messziről, de a halkabb motorok egyszercsak ott vannak a tükörben. Az elég para, es engedem is őket - ha képes vagyok rá.


#20 Ha lemaradtam a feloldó, betorkolló útról például, akkor én csak sejtem, hogy ez a helyzet, de sajnos még nem tudom biztosan. Hosszú, l.t.k. uton nagyjából ez az egy lehetőség van, amiért a s3gg3mben lehet valaki, hacsak nem "siet nagyon a nagy, fekete, három betűs".


Nem tudtok valami hosszabb videót, vagy webkamerát, ami lámpás kereszteződést mutat? Ahol látszik, milyen színű a lámpa, és az autók mozgása is. Esetleg zebra is van.

Hátha jobb lenne a ritmusérzékem mentális tréninggel. Kerestem ilyesmit YT-on, live webcam-ok között, de nem igazán találtam.

Komolyan, már nem is tudom, mit csináljak, hogy megtanuljam/ráérezzek/fejembe verjem, ne b@sszam fel az oktatóm agyát és ezzel együtt a sajátomat, és átmenjek a vizsgán...

2023. máj. 31. 16:33
 22/27 anonim ***** válasza:
Amúgy megsúgom, én 180-nal akkor is kimegyek a külsőbe autópályán, ha tudom, hogy 1 perc múlva megint bemegyek. Ez a KRESZ. :) Esetleg ha háromsávos, elvagyok a középsőben, amennyiben kamionnal telített a külső.
2023. máj. 31. 19:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/27 A kérdező kommentje:

#22 Neked is friss a jogsid, vagy megrögzött szabálybetartó vagy? :-D

Egyébként szerintem is helyes, ha a jobbra tartást betartják az emberek, meg a többi szabályt is, de azért ez annyira nem általános jelenség. Az oktatási órák alatt bőven látom, hogy a legtöbben a szabályokat mondjuk úgy, hogy maximum ajánlásnak tekintik, és szándékosan hanyagolják a betartásukat. Engem addig nem érdekel, ameddig nem jön belém egy ilyen, csak nem igazán értem a dolgot. Én meg eközben ott izzadok a tanulóautóban, és azért stresszelek, hogy a stop vonaltól pont megfelelő távolságra álljak meg nullára, meg hogy az egyirányú parkolórész egysávos, 180°-ban forduló útszakaszán a bal padkához legyek közel figyelve a rolleresre, biciklisre, aki nem érti, miért ott megyek, és miért van ő rossz helyen. Igen, tök jó lenne, ha mindenki betartaná a szabályokat ugyanannyira, mint a vizsgán. Nade a világ nem tökéletes, és nem is lesz az soha.

A múltkor küldtek el az édes anyukámba, amikor megemlítettem, hogy 50-es táblánál GPS szerint 48-al szeretnék közlekedni (ami óra szerint kb 50), hogy véletlenül se csússzak bele egy sebességtúllépésbe. Nos, amit ezért kaptam a fórumon, azt nem tettem zsebre...

A belsőben úgy nézem, 130-al is levillognak a sietők, szóval nekem az csak max menekülő út marad, mert nem akarok 130-nál gyorsabban menni. Nem csak a csekk miatt, hanem egyszerűen nem tartom értelmesnek, sem szükségesnek. Ha mögöttem nem tol egy Scania, és előttem 80-al megy egy kamion, nekem az is megfelelő. Így is előbb, és kényelmesebben érek oda, mint vonattal.

2023. máj. 31. 20:02
 24/27 A kérdező kommentje:

Sikerült a vizsga! 😄 hibapontokat sem maxoltam ki szerencsére, de azért van mit tanulni még élesben.

Köszi mindenkinek, aki drukkolt nekem 🥰

2023. jún. 5. 10:41
 25/27 anonim ***** válasza:

#23 Sokszor azért sorolok ki csak 1 percre a külsőbe, hogy lássa az, aki engem elengedve nagyon soká sorolt ki, hogy így is lehet.

Egyébként a 130-cal levillogás: villogni meg balra indexelni a belsőben nettó parasztság, és én ezt amúgy a németen-osztrákon kívül nagyon ritkán tapasztalom. Az olyat nem is nagyon igyekszem elengedni, mert ugye akkor kell kisorolnom, ha biztonságos, két kamion között papíron lennie kéne egy autónyi helynek, de nem fogom lepadlózni a féket, hogy két kamion közé besorolva elengedjek valaki, főleg, ha az a valaki egy villogó bunkó.

De. 130-cal magyar autópályán belső sávban? Azt ugye érezzük, hogy nem oda való? És amúgy a saját biztonságodat is szolgálná, hogy a manővert gyorsan elvégezd, tehát ha te a 120-szal utazót 130-cal előzöd meg, akkor semmi közlekedési érzéked nincs. Egyrészt ezért nem büntetnek +15/+20 túllépésig, ez lett volna a jogalkotói szándék, hogy előzések alkalmával ha túl is léped a sebességet azzal a céllal, hogy időben befejezd az előzést, ne büntessenek. Sajnos évek óta látható, hogy ennek a következménye az, hogy mindenki szerint a 90-es úton 105 a határ, autópályán meg 130 helyett 150, ennek én pl. nem örülök és nem értek vele egyet, de ha a többség így áll hozzá, akkor belátható, hogy neked koppra 130-cal tényleg semmi keresnivalód nincs a belső sávban, mert a biztonság az első. Én nem villognálak le, de lennének válogatott szavaim a fejemben, az tuti, aki nem hajlandó 130-nál gyorsabban menni, azoknak ott a külső sáv, azért épült a belső mellé, hogy ott menjen az ilyen tötymörgő.

2023. jún. 5. 11:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/27 A kérdező kommentje:

#25 Hmmm. 130-al tötymörögni? OK, én szívesen maradok a külsőben. Ha az előttem levő kamion 90-110-el megy, nekem az tökéletes (elvileg 80-al mehetne, de én is látom, hogy nem ez a valóság)

Mondom, akkor szoktam belsőbe menni, ha a RO Scania neki akar préselni az előttem menőnek, és menekülök.

A tanulóautó tudott volna 150-el menni, de sem az oktatóm, sem a trafipax, sem a saját életösztönöm nem engedett annyival menni. 130-al elvileg lazán le lehet előzni egy 90-el hajtó kamiont, szóval nem vagyok benne biztos, hogy muszáj gyorshajtanom, hogy ne zavarjak másokat a gyorshajtásban 😅

Btw hogy a viharba' lenne már közlekedési érzékem friss jogsival úgy, hogy a környezetemben senkinek nincs autója, jogsija, aki mellett ülhettem volna csak úgy látni a forgalmat? Mondhatnád, hogy akkor a magamfajtának ne legyen autója, de mivel muszáj megoldanom dolgokat, ami enélkül kb lehetetlen lenne, ezért ne mondj ilyet! Nem vagyok egy őstehetség, de meg KELL tanulnom. Ti meg légyszíves, legyetek türelmesek a fehérövesekkel! Ha magadban szentségelsz, az engem nem zavar, tedd nyugodtan, ha ezzel levezeted a feszkót.

Mondjuk az egész kérdéskör súlytalan, hiszen az autót a 3-4 falu közötti ingázásra fogom használni napi szinten, hogy a gyerekeket elvigyem suliba, edzésre, autópályára max évente 2-3 alkalommal kell majd mennem. Majd kinézek olyan időszakot, amikor kevesebben vannak, akkor eltötymörgök a célomig, és mindenki boldog 😉

Peace!

2023. jún. 5. 19:11
 27/27 anonim ***** válasza:

#26 Kamion? Románok koppra 90-nel mennek. MINDENHOL. És ha a másik 88-cal megy, akkor képes megelőzni! Ez amúgy sokkal nagyobb probléma, mint a belső sávban 110-130-cal piknikező úrivezető.



Oktatóautóval ezt nyilván nem éled át. Én oktatóm direkt más volt, mint bátyámé, apám annyit kért az oktatótól, tanítson meg előzni. Megtanultam 2x2 sávos úton kamiont előzni. Hát, kösz. Igazából azóta közlekedem tudatosabban, amióta A jogsim is van, ahol világlátott trénerek tanítottak. Nem megyek bele a hülyeségbe, nem vagyok vakmerő, de átlátom a helyzeteket. Meg baromi sokat autópályáztam pl. családi nyaralások miatt. Nálunk az volt a szokás, hogy friss jogsi = családi sofőr. Ha bárki dohányboltba, temetőbe, akárhova akar menni, akkor addig a 3 évig én vezetek, amíg a kistesómnak nincs jogsija. Nagyon gyorsan meegtanultam, miben más a valóság és a tanult dolgok, meg hogy autópályán hiába 130 a sebesség, ha a belső sávban felmerül, hogy esetleg ki kéne-e sorolni, az azt jelenti, hogy már rég ki kellett volna sorolni. Nyilván nem fog a többség dudálni-villogni, mert a közút a népnevelésnek sem a helyszíne, de ha kisorolás után egyből lehagy valaki, akkor azért érezni kéne, hogy későn soroltál ki.


Amúgy nem fogok olyat mondani, hogy a magadfajtának ne legyen autója. Legyen. És vezesd sokat. És ne csak ismerős út, és ne csak kevésbé frekventált időszakban. Dobd be magad a sűrűjébe, abból tanulsz! És legyél az az úrivezető, aki nem plusz egy hülye az úton, hanem plusz egy ember, aki tud közlekedni! :) Senki nem kezdte őstehetségként. Saját apámnak szemébe vágom, hogy bocs, én nem veled ellentétben nem születtem táltosnak. Attól még közlekedem. Amióta nekem is gyerekem van, nem is tudom, hogy élnék autó nélkül.

2023. jún. 5. 21:08
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

További kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!