Sárguló lámpa, gyalogosok mozgása, forgalmi vizsga?
Sziasztok!
Nemsokára forgalmi vizsgám lesz, és van egy pár szituáció, amit nagyon nehezen kezelek, ezekre kérnék tippeket, tanácsokat.
Plusz infó, hogy a családban senkinek nincs autója, nem is volt, így nincs lehetőségem beülni senki mellé az oktatáson kívül, hogy legalább utasként sokszor lássam, tapasztaljam ezeket a helyzeteket.
1., Nagyjából üres a lámpás kereszteződés, előttem, mögöttem senki. Nem láttam, mikortól zöld a telizöld. Honnan tudom stabilabban eldönteni, hogy még nyomjam a gázt, vagy meg kell majd álljak?
Többször előfordult, hogy megijedtem a sárgára váltó lámpától, és vagy masszívan fékeztem, hogy meg tudjak állni a vonal előtt, vagy becsúsztam a vonal mögé. Mindkettő bukás ugye. Volt olyan is, amikor elengedtem a féket, mert úgy gondoltam, már nem tudok megállni, átmentem a sárgán, az oktató leb@szott, hogy meg kellett volna állnom, vagy pánikszerűen sürgetett, hogy akkor már nyomrjad, kanyarodjunk, mert piros a lámpa. Nem tudom kiszámítani...
2., A gyalogosok szándékának, mozgásának kiszámítása ugyanilyen nehéz feladat. Van, amelyik 5m-re lődörög, totál máshová néz, aztán rákanyarodik a zebrára. Milyen távolságban legyen a gyalogos, hogy tudjam, biztosan meg kell állnom, és nem csalogatás, nem a forgalom akadályozása?
A többsávosnál, járdaszigetesnél értem, hogy balról jövő gyalogosnál mikor kell megállnom. A kétsávosnál van gond, meg a jobbról jövőkkel.
Van, amelyik áll az út szélén, amire kanyarodnék, napszemüvegben, telefonálva áll, láthatóan át akar menni. Én megállok, a fekete napszemcsicskécskén keresztül próbálok szemkontaktust teremteni, intek, hogy menjen, de egyáltalán nem reagál. Gyök kettővel átgurulok előtte, majd mögöttem átmegy. Ez szabály szerint szintén bukó. Mit csináljak? Álljak ott fél órát, és várjam meg, amíg átmegy? Akkor meg a "forgalom indokolatlan feltartása" - bukó. Ha többször intek neki, akkor "a gyalogos csalogatása" - szintén bukta.
A legnagyobb gondom az, hogy egy iskolaváltás miatt IS az óraszámom nagyon magas, az oktatóm már nagyon paterolna át a vizsgán, de itthoni tapasztalat nélkül ez sokkal nehezebbnek tűnik. Szerencsére anyagilag bírnám még a plusz órákat, de úgy érzem, az oktatóm megunta a fejem, nehezen viseli. Nagyon jó oktató, de érzem, hogy egyre türelmetlenebb az órákon. Jó lenne átmenni a vizsgán anyagilag, idegileg is, de még jobb lenne, ha ezeket a szitukat biztonságosan megtanulnám, és úgy mennék egyedül forgalomba.
A többi dolog már nagyjából megy, de ezek nagyon fontos témák, és zavar, hogy nem állt még össze a fejemben.
Köszi a válaszokat előre is!
1.) Ha kényelmes fékezéssel meg tudsz állni, akkor állj meg. Ha nem, akkor hajts át.
Ahol gyorsabban lehet menni, ott hosszabb a sárga. Minimum 3 másodperc a standard érték, de pl. a 70-es Hungária körúton vagy Váci úton 5 másodperc egy sárga jelzés.
2.) Zebránál nem értelmezhető a gyalogoscsalogatás. Ha a közelben van, akkor állj meg. Ha ekkor sem indul meg, akkor hajts át.
1. Igazából sehogy. Ez is tipikusan olyan dolog, ami tapasztalat útján alakul ki, idővel ráérez az ember, hogy adott sebességnél még át tud-e menni a sárgán, vagy sem. Nincs rá semmilyen okosság, csak tapasztalat.
2. Azt mondja a kresz ugyebár, hogy úgy kell a zebrát megközelíteni, hogy ha valaki leugrik, meg tudj állni. Ha ilyen szituáció van, hogy nem eldönthető, akkor lassíts egy kicsit. Ha 5m-re van a zebrától, nem kell fékezni, csak engedd el a gázt, hadd lassuljon motorfékkel az autó, lábadat esetleg készítsd a kuplungra és fékre, hogy ha eléd vetődik akkor rögtön tudj reagálni, nagyjából ennyi. De javarészt ez is tapasztalat kérdése.
Köszönöm az eddigi válaszokat!
A napszemcsis gyalogossal azért voltam gondban, mert nem volt zebrája, de oda kanyarodtam volna, tehát elsőbbsége volt, viszont annyira nem reagált semmire, hogy azt sem tudtam, látta-e, hogy intettem.
Gyalogosként én is inkább az autók mögött szeretek átmenni, de egyértelműen szoktam ezt jelezni. Viszont a vizsgán ezt szigorúan veszik, hogy mögöttem ne menjen át. Instant hasalás :-(
Ahogy #1 mondja. Gyalogosra mindig figyelj, még főútvonalon (ahol nem is szabad átmennie csak kereszteződés vonalában és akkor sincs elsőbbsége ha nem kanyarodsz) is ha látod, hogy fa tövében beszélget, bármikor leugorhat. Lankadatlan éberség.
A sárga az neccesebb, ugye az ilyet öregzöldnek hívjuk, A kategóriás forgalmi vizsgámon esett meg, hogy a vizsgatársammal simán átmentünk a zöldön, az oktató autó meg már sárgát kapott és ott maradt. :D Én kaptam egy buksisimit, hogy 20-szal jobb indexszel menve bevártam, kolléga meg egy hibavonalat, mert nem nézte elég gyakran a tükröt ha nem látta, hogy nincs mögöttünk az autó. :D
De amúgy vizsgára az a javaslatom, hogy mérsékeld a tempót, hogy ha sárgát kapsz, meg tudj állni. Azért nem szedik le a fejed, ha 5-8 km/h-val lassabban mész ilyen szituációban a megengedett sebességnél.
Valós helyzetben persze azt mondanám, hogy nyomjad neki. Egyszer álltam meg országúti sárgánál, nekem kényelmes volt a fékezés, apám leüvöltötte a fejem, hogy mit művelek, ezen át kellett volna hajtani. A mögöttem levő is így gondolta, ő úgy gondolhatta, átsuhan velem, ezért követés távolságot sem nagyon tartott, úgy állt meg mögöttem, hogy keresztbe állt a kocsija az úton. Apám először engem üvöltött le, hogy hülye vagyok. Aztán amikor kiszállt a két c*gány a mögöttünk levő kocsiból, akkor engem védett és őket üvöltötte le, hogy ha belénk jöttek volna, az bizony az ő hibájuk, követési távolság. Summa summarum vizsgán óvatosan, de amúgy sárgánál NE SATUZZ, viszont ha kanyarodás közben már pirosra váltana, akkor álljál meg. Főleg igaz ez telezöldes bal kanyarra, sokszor mire balra tudnál menni a szemközti egyenesen/jobbra haladó forgalom miatt, simán pirosra vált a lámpa, sokszor vissza kell pillantani rá, miközben a sorodat várod.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!