Miért fordulhat elő olyan helyzet, hogy főútvonalon haladva elsőbbséget kell adnod egy alsórendű úton érkező járműnek?
Pl.:
- Aki a 25-ös főúton ÉNY felől érkezve haladna tovább Eger irányába, annak elsőbbséget kell adnia a Monosbél felőli mellékúton érkezőknek.
- Aki a 381-es főúton Cigánd felől érkezve haladna tovább Sátoraljaújhely irányába, annak elsőbbséget kell adnia a Nagyrozvágy felőli mellékúton érkezőknek.
Nem épp ez lenne a főútvonal lényege, hogy ott elsőbbségadás nélkül haladhatsz?
#2: De az és az is halad tovább mint főútvonal Eger felé.
A kérdésre az a válasz nagyjából, hogy általában forgalom alapján állapítják meg ha szükséges, hogy két főút találkozásánál melyik élvezzen elsőbbséget. Itt például a Mónosbél felé haladó autósforgalom lehet a nagyobb.
Az elsőbbségi viszonyokat szerencsére nem a közutak országos számozási rendszere és az abban elfoglalt rangjuk alapján alakítják ki, hanem közlekedésbiztonsági és forgalmi szempontok alapján egyedileg.
Szempont lehet az, hogy merre halad nagyobb forgalom (ugye a helyi vagy regionális belső forgalom lehet jóval erősebb, mint az országúton hosszan haladó távolsági forgalom), de egy-egy bonyolultabb geometria esetén akár mondjuk az egyenesen haladó forgalom védelme is indokoltabb lehet biztonsági szempontból, mintsem hogy érdemes legyen kanyarodó főútvonalat kijelölni. És vasúti atjáró is bonyolíthatja a helyzetet, amelynek a gyors kiürülését biztosítani kell akár a főút megszakítàsa árán is.
Ahol az elsőbbségadás történik, az már nem főút. Itt a főútvonal vége tábla.
6-os,itt nyilván keveredik a KRESZ szerinti főútvonal és a köznyelv szerinti főút fogalma a kérdezőnél.
Tehát igazából egy főút az gyakran főútvonal, esetleg védett útvonal, de ez korántsem jelenti azt, hogy egy-egy ponton ne válhatna alárendelt úttá egy másik, főútnak nem minősülő védett vagy főútvonallal szemben.
A 25-ös út Mónosbéli elágazójában azért fontosabb alárendelni a főutat mert Szilvásvárad felől sokkal nagyobb forgalom várható illetve nagyobb forgalmat bonyolít függetlenül attól hogy nem föút. Azonban például Egercsehiben a mellékutak rendelkeznek elsőbbséggel teljesen feleslegesen. Ott elsőbbséggel rendelkező kanyarodó főútnak kellene lennie.
Erre még nem jöttek rá ugyanis ahhoz is hosszú évek kellettek hogy a főútvonal jellegét meg kellene szüntetni ha már alárendelik.
7-esnek igaza van. A kresz-ben nem főútként, hanem főútvonalként szerepel hivatalosan, csak a köznyelvben az egyszerűség kedvéért ezt rövidítjük. Ellenben valóban vannak első, másod stb rangú főutak, ami hivatalosan is főút. A főútvonal elsősorban az elsőbbséget szabályozza, illetve egyéb forgalmi megkötésekkel is jár (pl 14 éven aluli kerékpárosok), de elsősorban forgalomszervezési kérdés.
Ezzel szemben a főút olyan kiemelt útvonal, ami fontos forgalmat bonyolít le, tulajdonképpen a gyorsforgalmi utak mellett a főútak alkotják az országos úthálózat gerincét. Ezek számozása egy szabályos rendszer szerint történik. Érdekesség, hogy az összes egyszámjegyű út elsőrangú főút, de szintén elsőrangú főút még a 10-es, 15-ös, 21-es, 41-es, 42-es, 43-as, 44-es, 345-ös, 403-as, 405-ös és 502-es is.
Teljesen logikus és úgy van jól.
Az egyik egyenesen halad , a másiknak meg lekell lassitani a derékszögű kanyar miatt.
Ha úgyis lelassít akkor már mindegy hogy elsőbbséget is ad.
A másik megoldás az lenne logikátlan és szar megoldás.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!