Az emberek egy része miért gondolja azt, hogy a félsorompó mindenre megoldás?
Van most ugye ez a petíció "Félsorompót minden vasúti átjáróba!" címmel, amit a tapolcai vonatbalesetben érintett egyik áldozat szülei kezdeményeztek. Szeretném megérteni álláspontjukat, hogy mitől véd a sorompó, de egyenlőre nehezen megy. Számtalanszor olvasom és látom, hogy a sofőrök a lezárt félsorompót megkerülve haladnak át a síneken, ezekből is gyakran van baleset.
A másik, amit nem hogy nem értek, de egyenesen felháborít, az a hárítás. Azért, mert vannak felelőtlen sofőrök, miért kell hárítani a MÁV-ra? Van egy KRESZ nevű dolog, ami szépen leírja, hogy mi az autóvezetők kötelességei (meg ott van a józan ész is).
A véleményetekre lennék kíváncsi, hogy szerintetek miben segítene a félsorompó? Mert szerintem kb semmiben. Ahogyan a petíció szövegében áll: "A sofőr tisztázatlan okok, de valószínű a rossz látási viszonyok miatt nem vette észre az átjáró villogó piros fénysorompóját, ráhajtott a sínekre és ütközött az arra közlekedő vonattal." Ha képtelen volt észrevenni két erősen villogó piros jelzést, akkor a félsorompót észrevette volna?
A teljes kétoldalas sorompó védene igazából legjobban, de masszívabb kivitelben, mert ezeket a pilinszka vékony rudakat bármi letöri.
100x100-as zártszelvényből kéne lennie kb. fél méter magasságban, sárga-piros fényvisszaverő bevonattal/festéssel.
De mégjobb lenne oldalirányból motoros mozgatással működő kb.1méter magas acél zártszelvényekből hegesztett vaskapu, 10mm vastag kazánlemezzel borítva.
Ezeknek a költségét a szabálytalankodók megemelt büntetéséből lehetne fedezni, kár, hogy erre még évtizedek alatt sem jöttek rá.
Aztán persze okos dolog az is, ahol átalakítják a vasuti kereszteződés kitérővé (aluljáró-felüljáró).
12-es: Tudom, de Ha masszív lenne, nem lehetne letörni, így nem is kéne mit javítani (időszakos karbantartás kell persze, ahogy most is).
Ill egy masszív szerkezet már a látványával is tekintélyt parancsol, megállásra int. Mellesleg nem túl bonyolult beépíteni egy olyan mechanikus biztonsági konstrukciót, amely "beragadás" esetén kifelé megengedi a kapu nyítását.
A félsorompók csapórudait direkt speciális, gyengítéssel ellátott törőcsavarral rögzítik, hogy ha nekimegy valami barom, akkor ne a 100 E-be kerülő csapórúd törjön, hanem egy párszáz Ft-os csavar. A csapórúd az esetek többségében megússza apró sérüléssel (ha nem mennek át rajta), amitől még vissza lehet tenni egy új csavarral.
És igen, ahogy írják, az esetek nagy többségében a balesetek oka az, hogy az autósok elbambulnak, észre se veszik, hogy ott fénysorompó van. Még profi sofőrökkel is gyakran előfordul.
Ha direkt megy át valaki a pirosat villogó fénysorompón, akkor az jellemzően jól körülnéz, és akkor megy, ha nem jön vonat. Baleset inkább abból lesz, ha valaki észre se veszi a pirosat, csak megy megszokásból. Tegnap se jött vonat, tegnapelőtt se, akkor biztos most is fehér.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!