Miért kap büntetést a mozdony vezetője más felelőtlensége miatt?
Van ez a cikk, amiben az egyik szolgálattevő szabálytalan módon üzemeltette a váltóberendezést és majdnem balesetet okozott vele, mert rossz irányba állítódott tőle az egyik váltó.
Nem értem, hogy a mozdonyvezető miért hibás ebben az esetben? Ő hogyan tehet arról, hogy rossz irányra állították a váltót előtte? Mit kellett volna tennie? Bebattyognia az épületbe keresztül kasul mindenen, hogy ellenőrizze tényleg szabályosan vezérlik-e a váltókat vagy mit?
"nehéz eldönteni, hogy kinek is van igaza"
Nem nehéz, a hatóságnak van igaza. A szakszervezet az semmi köze a balesetvizsgálathoz. A szakszervezet nem hatóság, nem vizsgálhat semmit. Beszedik a tagdíjat, karácsonykor osztanak naptárat, meg aláírják a Kollektív Szerződést kb ennyit csinálnak :D
Ok, ha a terminológiával van bajod, akkor ne nevezzük balesetnek. Vasúti közlekedés biztonságának veszélyeztetése már jobb megfogalmazás?
Meg kellett volna állnia egy bizonyos ponton de tovább ment. Ez miatt kapja a büntetést miért nem érted már meg?
Igen, jobb.
A szakszervezetnek annyira nincs köze a balesetek, hogy konkrétan ők teszik meg a biztonsági ajánlásokat a vasút részére, amiből nagyon sok bekerült már az utasításokba. Azért a szakmai képviseletnek mégiscsak több belelátása van a vasútba, mint a külsős hatóságnak és ha őszerintük szakmailag nem hibázott az mv., akkor én azt el is hiszem nekik. Hogy jog szerint hibázott, lehet, hogy így van, de engem az a része nem érdekel. Van egy olyan érzésem, hogy az eset eleve el sem jutott volna a mélyen tisztelt jogi bürokratákhoz, hogyha a média nem forgatja ki az esetet a saját javára.
Megpróbálom én is elmagyarázni, hátha így sikerül megérteni.
Normál esetben, amikor a biztosított fényjelzőkön továbbhaladást engedélyező jelzések vannak, a biztosítóberendezés felügyeli a váltók állását, azon továbbhaladást engedélyező jelzés kizárólag akkor lehetséges, ha minden váltó jól áll, és még egy halom dologra figyel a berendezés (oldalvédelem, tehát a védőváltók is jól állnak, ellenmenet-/utolérés kizárása stb.). Ilyenkor a vonattal akár 160-nal is haladunk, a váltók állását habár lehetőség szerint figyelni kell, azok biztosan jól állnak, így nem a mozdonyvezető felelőssége, ha ebből bármi baj lenne, de nem lesz baj, mert ettől biztosítóberendezés a biztosítóberendezés.
De mint minden, a biztosítóberendezés is meghibásodhat. Ebben az esetben ez történt, valamilyen (lényegtelen, mi) hiba volt az állomási biztosítóberendezésben, emiatt a kijárati jelzőre továbbhaladást engedélyező jelzést (ami garancia a biztonságra) nem tudott a forgalmi szolgálattevő kivezérelni. Ebben az esetben a kijárati jelzőn hívójelzést alkalmazott, amelynek konyhanyelven elmagyarázva az a jelentéstartalma, hogy vigyázz, mert mindent a forgalmi szolgálattevő kézzel állított be (akár a váltókat egyesével), és nem felügyeli a berendezés, hogy mit csinált, így bármi, ismétlem, BÁRMI előfordulhat a jelző után. Ilyenkor nekünk mozdonyvezetőknek legfeljebb 15 km/h sebességgel szabad a váltókon haladni, de mindenkor legfeljebb olyan sebességgel, hogy BÁRMILYEN akadály előtt meg tudjunk állni. Ha ezt 5 km/h-val tudjuk garantálni, akkor 5-tel, ha 3-mal, akkor 3-mal, ha 8-cal, akkor 8-cal, az a lényeg, azért ez a drasztikusan csökkentett sebesség, mert kifejezetten előírás a váltókat figyelni, hogy tényleg sikerült-e a forgalmi szolgálattevőnek úgy beállítani, hogy jó legyen. Bármilyen akadályt vélünk felfedezni, a vonattal azonnal meg kell állni. Látható tehát, hogy még az akadály ELŐTT kell megállni, nem pedig menni a vakvilágba 10-15-tel, aztán hoppá, elvitt a váltó balra, gyorsfék. Igaz, hogy megállt, de nem az előforduló bármilyen akadály előtt, hanem már az akadályra ráhaladt. Ugyanis a váltó párja nem is neki állt, így nem sokon múlt, hogy fel is vágja a másik érintett váltót. Persze pozitív, hogy legalább itt megállt, de ezzel már belement a másik vonat vágányútjába.
Nem sok dolgot kell csinálni a hívójelzés esetében, de az egyik legfontosabb azon kívül, hogy LEGFELJEBB 15 km/h az alkalmazható sebesség az az, hogy a váltókat ellenőrizzük, hogy jól állnak-e. Ezt nem tette meg a csökkentett, szinte lépéstempó ellenére sem, pedig pont ezért van ilyen drasztikusan lecsökkentve az alkalmazható sebesség, hogy legyen időnk a váltókat, állomási sorompókat stb. rendesen megfigyelni, és ilyen alacsony sebességről gyakorlatilag nem beszélhetünk fékútról sem.
Nem arról van tehát szó, hogy a vonat normál sebességgel haladt, de nem jól állt a váltó, ezért most ő a hibás. Arról van szó, hogy kifejezetten olyan forgalmi helyzet állt elő, amikor nekünk, mozdonyvezetőknek kell ellenőrizni a váltók helyes állását, és ezt nem tette meg az alacsony sebesség ellenére sem, az akadályra (helytelenül álló váltó) ráhaladt, ezzel balesetveszélyt idézett elő, egész estére leállt a vonalon a közlekedés, rendőrségi, bírósági ügy lett a vége. Ha figyelt volna, ez mind elkerülhető lett volna, mert megállt volna a váltó előtt, a rendelkezésre álló értekező berendezésen jelezte volna a problémát, és nincs ez az egész.
Nem figyelt, elszúrta, van ilyen, hibázunk, de ennek következménye van. Nem kell védeni, mert ezen nincs mit védeni. A kitüntetése is teljesen indokolatlan volt, úgy tűnik, a bíróság is így látja. Az F.2. feketén-fehéren le van írva. Nem a jogászoknak van írva, hanem nekünk, dolgozó vasutasoknak is, hisz ez alapján kell a forgalmi ténykedéseinket végrehajtani. Ha egy mozdonyvezető nem tudja jól az F.2.-t, akkor az a baj.
Ugyanakkor nem kell pálcát törni senki felett, hibázott, emberből van, de nem kell védeni, hogy mindent jól csinált, ha nem így volt.
Így van. Az nem mentség, hogy nem halt meg senki.
Ha valami más hiba is lett volna, és a másik vonatot nem fogja meg a bejárati jelző, akkor mondjuk 80-nal belecsattan ebbe a vonatba, és máris a MÁV történetének legsúlyosabb balesete lesz belőle.
No, kíváncsian várom hogyan alakul a szegedi vonalon kisiklott vonat esete.
https://www.youtube.com/watch?v=Gg9ZoKSORHg
Gondolom itt is a mozdonyvezetőt fogják hibásnak találni, hiszen számítania kellett volna a síntörésre. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!