A felsővezetékszakadást hogyan állapítják meg?
ha leszakad a felső vezeték akkor elmegy az áram, zárlat keletkezhet...
Ezt látni hogy melyik szakszon nincs áram, kimennek az adott szakszra és megnézik hol szakdt le
A mozdonyvezető ugy veszi észre hogy nem tud tovább menni, mivel hogy nincs feszültség a vezetékben:)
"Két egyszeri nő ül az autóban, az egyik vezet. Egyszer csak megállnak.
- Hé, miért álltál meg? - kérdezi az egyik.
- Mert kifogyott a benzin.
- De ügyes vagy, hogy észrevetted, én biztos továbbhajtottam volna!"
"A felsővezetéknél az nem úgy van, hogy ha szakad, akkor csak két alállomás (remélem jól mondom) közötti szakaszon megy el az áram? Tehát elvi szinten a mozdony simán alá tud gurulni a lógó vezetéknek akaratlanul is, ha pont a szakasz elején szakadt el a vezeték vagy rosszul gondolom? Meg hallottam már olyanról, hogy vannak árammentes szakaszok, ahol a villanymozdony lendületből megy át. Mi van akkor, ha egy ilyen szakasz után van a szakadás pont az áramjárta szakasz elején? "
A felsővezeték az egy több mint egy centis acélkábel benne alul egy réz betéttel. A felsővezeték durván 1,5km-es tagokból áll, itt megy ki a "régi" munkavezeték és jön fel az új, ezeken a helyeken mindkét irányban feszítősúlyokkal ki van feszítve a felsővezeték, ez tartja úgy, ahogy állnia kell. A munkavezeték, a tartósodrony és a függesztők elég komoly súllyal rendelkeznek, gyakorlatilag egy két baromi vastag 1,5km-es acélkábel fellógatva, amit még feszítenek is. Ha ez elszakad akkor valamelyik irányba elindul, elmozdulnak a tartókarok is, a feszítősúly ( betontömbök) leesnek. Ezek olyan dolgok amiket azért elég messziről látni.
A felsővezetékben ( nálunk) 25 000Volt van, a szakadás mint írtam az nem olyan, hogy eltörik a drót, de minden marad a helyén, szakadásnál általában zárlat is keletkezik és ilyenkor a betápláló alállomás irányából a védelem leold és megszünteti a betáplálást. Az alállomások 30-60km-enként vannak, így ez zárlati leoldásnál ekkora szakaszról megy el az összes vontatási áram :D
Egy egyszerű példa, hogy megértsd: a 80-as vonal egy szakaszát hatvanból és Füzesabonyból táplálják, a fázishatár valahol Karácsonyd-Ludas környékén lehet. Ha szakad a felsővezeték mondjuk Nagyúton és az alállomás leoldja azt a fázist, akkor ezen a vágányon ettől a fázishatártól Füzesabonyig megszűnik az áramellátás, ez úgy 20km. Nem a szakadásnál szűnik meg az áram, hanem az egész betáplált szakaszon. Ilyenkor az alállomás is jelzi a bajt illetve az áram nélkül maradt mozdonyvezetők is :)
Történhet olyan is, hogy valamelyik tartószigetelő törik és nem szakad le a vezeték csak megroggyan, de az érkező mozdony már le is tépi. Ilyenkor sem kell sokáig keresni hol a baj :D
https://www.youtube.com/watch?v=XgCPPeYmyKw
Az árammentes szakaszok a fázishatároknál vannak, itt találkoznak a különböző alállomásokról táplált vezetékek, és ezeket nem lehet összekötni, mert abból komoly problémák lennének a drót mindkét végén. Itt van beiktatva a két szakasz közé egy minkét irányból szigetelt 60-120 méteres feszültségmentes szakasz, ami alatt lendületből mennek át. Ha esetleg itt állna meg egy mozdony, akkor ez a szakasz kézzel vagy távvezérléssel ideiglenesen áram alá helyezhető és akkor ki tud onnan jönni a gép.
Maga a vonat faraday-kalitkaként viselkedik, ha rá esik egy feszültség alatt lévő vezeték bent akkor sincs túl nagy gond.
https://www.youtube.com/watch?v=2izwADrxrKc
https://www.youtube.com/watch?v=kvUyURLL6Q0
Már ha videó. Régiek de azért érdekességnek szintén jók. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!