Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » A felsővezetékszakadást...

A felsővezetékszakadást hogyan állapítják meg?

Figyelt kérdés
Tudom, hogy hülye kérdés, de ez mindig is érdekelt! Ha felsővezetékszakadás van és még senki nem jelentette, akkor azt hogyan tudják megállapítani? Látják a villamosközpontban, hogy szakadás van a vezetékben? Hogyan állapítják meg ebből, hogy pontosan melyik km kőnél lóg a vezeték? Magy mi van olyankor, ha a mozdonyvezető veszi csak észre és a leszakadt vezeték végigsúrlódik a mozdony tetején? Ez nem vonná áram alá a teljes szerelvényt?

2018. aug. 11. 18:24
 1/8 anonim ***** válasza:
100%

ha leszakad a felső vezeték akkor elmegy az áram, zárlat keletkezhet...


Ezt látni hogy melyik szakszon nincs áram, kimennek az adott szakszra és megnézik hol szakdt le


A mozdonyvezető ugy veszi észre hogy nem tud tovább menni, mivel hogy nincs feszültség a vezetékben:)

2018. aug. 11. 18:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 anonim ***** válasza:
100%
Hát meg általában a mozdony szakítja le... :D
2018. aug. 11. 18:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 A kérdező kommentje:
Bocs a kérdésért, de hiányosak az ismereteim villamosságtanból! :) A felsővezetéknél az nem úgy van, hogy ha szakad, akkor csak két alállomás (remélem jól mondom) közötti szakaszon megy el az áram? Tehát elvi szinten a mozdony simán alá tud gurulni a lógó vezetéknek akaratlanul is, ha pont a szakasz elején szakadt el a vezeték vagy rosszul gondolom? Meg hallottam már olyanról, hogy vannak árammentes szakaszok, ahol a villanymozdony lendületből megy át. Mi van akkor, ha egy ilyen szakasz után van a szakadás pont az áramjárta szakasz elején? Elvileg ekkor is simán rágurul a mozdony.
2018. aug. 11. 18:34
 4/8 anonim ***** válasza:
49%

"Két egyszeri nő ül az autóban, az egyik vezet. Egyszer csak megállnak.

- Hé, miért álltál meg? - kérdezi az egyik.

- Mert kifogyott a benzin.

- De ügyes vagy, hogy észrevetted, én biztos továbbhajtottam volna!"

2018. aug. 11. 18:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 anonim ***** válasza:
97%

"A felsővezetéknél az nem úgy van, hogy ha szakad, akkor csak két alállomás (remélem jól mondom) közötti szakaszon megy el az áram? Tehát elvi szinten a mozdony simán alá tud gurulni a lógó vezetéknek akaratlanul is, ha pont a szakasz elején szakadt el a vezeték vagy rosszul gondolom? Meg hallottam már olyanról, hogy vannak árammentes szakaszok, ahol a villanymozdony lendületből megy át. Mi van akkor, ha egy ilyen szakasz után van a szakadás pont az áramjárta szakasz elején? "


A felsővezeték az egy több mint egy centis acélkábel benne alul egy réz betéttel. A felsővezeték durván 1,5km-es tagokból áll, itt megy ki a "régi" munkavezeték és jön fel az új, ezeken a helyeken mindkét irányban feszítősúlyokkal ki van feszítve a felsővezeték, ez tartja úgy, ahogy állnia kell. A munkavezeték, a tartósodrony és a függesztők elég komoly súllyal rendelkeznek, gyakorlatilag egy két baromi vastag 1,5km-es acélkábel fellógatva, amit még feszítenek is. Ha ez elszakad akkor valamelyik irányba elindul, elmozdulnak a tartókarok is, a feszítősúly ( betontömbök) leesnek. Ezek olyan dolgok amiket azért elég messziről látni.


A felsővezetékben ( nálunk) 25 000Volt van, a szakadás mint írtam az nem olyan, hogy eltörik a drót, de minden marad a helyén, szakadásnál általában zárlat is keletkezik és ilyenkor a betápláló alállomás irányából a védelem leold és megszünteti a betáplálást. Az alállomások 30-60km-enként vannak, így ez zárlati leoldásnál ekkora szakaszról megy el az összes vontatási áram :D

Egy egyszerű példa, hogy megértsd: a 80-as vonal egy szakaszát hatvanból és Füzesabonyból táplálják, a fázishatár valahol Karácsonyd-Ludas környékén lehet. Ha szakad a felsővezeték mondjuk Nagyúton és az alállomás leoldja azt a fázist, akkor ezen a vágányon ettől a fázishatártól Füzesabonyig megszűnik az áramellátás, ez úgy 20km. Nem a szakadásnál szűnik meg az áram, hanem az egész betáplált szakaszon. Ilyenkor az alállomás is jelzi a bajt illetve az áram nélkül maradt mozdonyvezetők is :)


Történhet olyan is, hogy valamelyik tartószigetelő törik és nem szakad le a vezeték csak megroggyan, de az érkező mozdony már le is tépi. Ilyenkor sem kell sokáig keresni hol a baj :D


https://www.youtube.com/watch?v=XgCPPeYmyKw


Az árammentes szakaszok a fázishatároknál vannak, itt találkoznak a különböző alállomásokról táplált vezetékek, és ezeket nem lehet összekötni, mert abból komoly problémák lennének a drót mindkét végén. Itt van beiktatva a két szakasz közé egy minkét irányból szigetelt 60-120 méteres feszültségmentes szakasz, ami alatt lendületből mennek át. Ha esetleg itt állna meg egy mozdony, akkor ez a szakasz kézzel vagy távvezérléssel ideiglenesen áram alá helyezhető és akkor ki tud onnan jönni a gép.


Maga a vonat faraday-kalitkaként viselkedik, ha rá esik egy feszültség alatt lévő vezeték bent akkor sincs túl nagy gond.

2018. aug. 11. 20:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 anonim ***** válasza:
100%

https://www.youtube.com/watch?v=2izwADrxrKc


https://www.youtube.com/watch?v=kvUyURLL6Q0


Már ha videó. Régiek de azért érdekességnek szintén jók. :)

2018. aug. 12. 00:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 anonim ***** válasza:
100%
Én még annyit tennèk hozzá, hogy ritkán, de van olyan, hogy a frissen leszakadt, lelógó vezetéknek ütközik a vonat, aminek elég komoly veszélyei vannak a mozdonyvezetőre nézve, hiszen adott esetben a munkavezeték még lehet folytonos (nincs zárlat), miközben a tőle el nem szigetelt tartósodrony lelóg. Ha ez betöri az ablakot, akkor nem feltétlenül érvényesül a Faraday-kalitka elve. Hasonlókèppen egy nyitott oldal ablakon bevágódó sodronyvég sem egészséges az utasokra nézve.
2018. aug. 12. 04:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 anonim ***** válasza:
Hát, megáll a vonat vazze. Dízelmozdonnyal szaladnak a tetthelyre.
2021. okt. 3. 23:45
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!