Szabad úgy előzni kerékpárost, hogy...? Idézet és forrás KELL!! Ennek hiányában semmitmondónak tartom a válaszod!
...2 aszfaltos sáv van egy forgalmas Bp-i úton. (Nem tudom hogy hívják azt a szaggatott vonalat, ami azt jelenti, hogy lehet előzni, de lényeg, hogy a két sáv között ez van.) A kerékpáros szabályosan közlekedik (tehát a jobb oldali sáv jobb oldalán). A jobb sávban megelőzi a kerékpárost úgy, hogy 20-30cm-rel beljebb van a szaggatott vonaltól és a kerékpáros kézzel el tudja érni az autót.
A kérdés tehát az, hogy a KRESZ mit mond!? - idézet és forrás KELL!! Ennek hiányában semmitmondónak tartom a válaszod!
@30: a KRESZ még mindig nem ezt írja. Talán olvasgathatnád néha, mielőtt hivatkozol rá -mentségedre szóljon, hogy jó pár évvel ezelőtt még valóban elő volt írva a kerékpárosok számára a szoros jobbratartás, de a közlekedésben a jelenkori állapot az érvényes -vagy szerinted menjek a bal oldalon, mert 1941. július 6 előtt baloldali közlekedés volt?
És pontosan a kérdező esete a legjobb példa annak, hogy miért nem érdemes az út szélén menni: ilyenkor mindig akad egy tulok, aki szabálytalan előzéssel veszélyezteti az ember életét. Míg ha beljebb halad, akkor egyrészt erre nem ad esélyt, másrészt ha valamelyik gyökér mégis centizgetné, akkor van helye eltávolodni a baromtól.
Beidézem még egyszer, hogy közösen olvassuk el és értelmezzük részenként:
"Járművel az úttesten - az előzés és kikerülés esetét kivéve - annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni."
- Járművel: Járművekre vonatkozik a szabály ezen pontja.
- az úttesten: Az úttesten közlekedéskor.
- az előzés és kikerülés esetét kivéve: Tehát előzés és kikerülés közben nem kell alkalmazni az itt leírtakat, arra nem vonatkozik ez a pont.
- annak menetirány szerinti jobb oldalán: Menetirány szerint, tehát nem hátratekintve, nem balra/jobbra kinézve az ablakon, nem magunk alá nézve, stb. viszonyítunk. És jobb oldalán, tehát az úttest közepétől jobbra lévő részen, ezt jelenti a jobb oldal.
- az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben: Útviszony szerint kell így közlekedni, tehát ha pl. járhatatlan az út, akkor lehet lazábban kezelni a szabályt. Forgalmi viszonyok szerint, tehát ha pl. forgalmi okok miatt (lerobbant autó az úton, takarítóautó az úton, ...) nem teljesíthető, akkor lehet lazábban kezelni a szabályt. Lehetséges mértékben, azaz csak annyira térünk el a szabálytól, amennyire indokolt (pl. egy pöcsömnyi kátyút nem úgy kerülünk ki, hogy kikormányozzuk az úttest legbalabb oldalára a szekerünket, mert az indokolatlan).
- jobbra tartva kell közlekedni: Jobbra tartva, tehát az előbbiekben kijelölt szakasz (úttest jobb oldala) jobb oldala felé orientálódva.
@33: felfogtad végre? Ideje volt...
Akkor most már gondolom tudod, mi volt a baj az út széléhez szorulás propagálásával...
"az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben"
Ez pont olyan gumiszabály, mint a "megfelelő oldaltávolság".
Ha egyes autósok úgy gondolják, hogy a 10-20 centi megfelelő oldaltávolság, akkor a kerékpáros is joggal gondolhatja, hogy a forgalmi viszonyok (centiző autósok) nem teszik lehetővé, hogy szorosan az út szélén menjen.
@38: természetesen nem úgy gondolom. A kerékpárosnak is ugyanazokat a szabályokat kell betartania, amelyeket bármely más közlekedőnek is. Szerintem ez a normális.
De szerintem az viszont egyáltalán nem tekinthető normálisnak, ha a kerékpárostól, gyalogostól valaki elvárja, hogy nem létező, általa kitalált "szabályokat" kövessen csak azért, hogy ő nyugodtan szabálytalankodhasson.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!