Szabad úgy előzni kerékpárost, hogy...? Idézet és forrás KELL!! Ennek hiányában semmitmondónak tartom a válaszod!
...2 aszfaltos sáv van egy forgalmas Bp-i úton. (Nem tudom hogy hívják azt a szaggatott vonalat, ami azt jelenti, hogy lehet előzni, de lényeg, hogy a két sáv között ez van.) A kerékpáros szabályosan közlekedik (tehát a jobb oldali sáv jobb oldalán). A jobb sávban megelőzi a kerékpárost úgy, hogy 20-30cm-rel beljebb van a szaggatott vonaltól és a kerékpáros kézzel el tudja érni az autót.
A kérdés tehát az, hogy a KRESZ mit mond!? - idézet és forrás KELL!! Ennek hiányában semmitmondónak tartom a válaszod!
"Előzni abban az esetben szabad, ha (…) az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartan"
Ennyi van a kreszben. Nincs meghatározva centire, de még méterre sem, hogy mennyi a megfelelő.
Terelővonal a szaggatott vonal.
A KRESZ-ben sajnos csak egy gumiszabály van:
"34. § (1) Előzni abban az esetben szabad, ha
d) az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani;"
Azon lehet vitatkozni, hogy mi a megfelelő oldaltávolság. Véleményem szerint, ha a kerékpáros kézzel eléri az autó oldalát, az nagyon kevés. Ha a kerékpáros kibillen az egyensúlyából vagy ne adj' Isten elesik, akkor garantáltan kivasalja az autó. A szakértők 1-1,5 métert szoktak megfelelő oldaltávolságnak tartani.
"Idézet és forrás KELL"
1/1970 KPM-BM együttes rendelet a...
Jó olvasgatást. :D
Köszönöm a választ mindenkinek! Még neked is 3-as!
Azt szerettem volna elkerülni, hogy egy igennel vagy nemmel elintézzék a választ és nem tudnám eldönteni, hogy mire alapozzák, van-e egyáltalán valós alapja.
Értem.
A szabályt már linkelték. Amit még hozzá lehet tenni az az, hogy ugyan számszerűen nincs (MÉG!) meghatározva a minimális oldaltávolság mértéke, de a joggyakorlatban másfél méterrel szoktak számolni. Kb. ez az elfogadható és biztonságos távolság.
Az már más kérdés, hogy valahogy nem tudom felfogni, hogy egy kétsávos úton miért olyan nehéz átmenni a másik sávba (ahogyan az előzést tanítani szokták)? Talán félnek a belső sávtól vagy mi?
És még egy kiegészítés: kerékpárral ezért nem haladunk a sáv jobb szélén...
"kerékpárral ezért nem haladunk a sáv jobb szélén..."
Ellenben a KRESZ kimondja, hogy jobbra kell tartani, ergo ha középen vagy a sáv bal szélén halad, akkor azzal pont nem tesz ennek eleget. Másfelől a veszélyes tereptárgyak (csúszós olajfoltok, lehullott alkatrészek) mind a sáv közepén vannak, nem hülyeségből oktatják motorosoknak, hogy ne középen menj.
@8: a jobbratartás a jobb oldali sávot jelenti; az sehol nincs meghatározva, hogy a járműveknek a sáv melyik szélén kellene haladniuk. Tehát ha valaki abban halad, akkor eleget tesz neki (érdekes, azzal senkinek nincs problémája, hogy egyetlen gépkocsi sem súrolja az útpadkát).
És ha már a KRESZt hozod fel, ott konkrétan ez szerepel:
"Járművel az úttesten - az előzés és kikerülés esetét kivéve - annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni." (25.§ (2))
Itt a lényeg az út- és forgalmi viszonyokban van. Az említett esetben ha fennáll annak a veszélye, hogy egyesek a szabálytalan, sávon belüli előzésükkel veszélyeztetik az életemet; az bőven kimeríti a forgalmi okok kategóriáját...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!