Hogy működnek az autós GPS-ek?
A jeleket minden navi egy forrásból kapja. Vagyis több forrásból. A GPS-jelek egy műholdhálózatból érkeznek, ez egységes, minden GPS-alapú navigáció ezt használja. Viszont a pontos helymeghatározáshoz ebből a hálózatból több műhold jelét használják a készülékek. Hogy pontosan megértsd, ajánlom ezt:
Elméletileg megoldható lenne, amit írtál: erről szól a műholdas nyomkövetés. Meg lehet oldani, hogy ne csak a saját autód pozícióját lásd a térképen, hanem egy vagy több másik, tetszőleges járműét, amiben GPS-egység van. Csak erre eddig nem volt akkora igény, hogy megérje kifejleszteni egy működőképes megoldást. Van, aki autókat követ nyomon GPS segítségével, de ezek általában fuvarozócégek, futárszolgálatok vagy egyéb járműflották diszpécserei, akiknek ez a munkájuk. Például ha egy karbantartó cég járműveit irányítja, akkor a befutó hibabejelentésekhez mindig az épp legközelebbi autót tudja kivezényelni, ezzel is értékes időt és üzemanyagot spórolva meg.
Aki meg csak úgy szimplán közlekedik és a navira támaszkodva próbál eljutni egy címre egy tök ismeretlen városban, nem biztos, hogy arra kíváncsi, merre jár Kis Pista a szomszéd faluból. Lehet, hogy zavarná is, ha minden autót jelezne a készülék.
Na meg adatvédelmi aggályok is vannak a dologgal kapcsolatban. Nem biztos, hogy mondjuk te szívesen megosztanád boldog-boldogtalannal, merre jársz éppen az autóddal. Már csak azért sem, mert így mondjuk a házadat kiszemelő betörők másodpercre pontosan fogják tudni, mikor indulsz munkába és mikor érsz haza onnan. Aztán lehet, hogy ezzel te nem jársz jól.
Én a mobilomon láthatom a céges flotta összes autóját,
csak mobilnet kell hozzá, így nem szoktam folyamatosan használni, csak ha szabad embert keresek valami melóra...
Az alap GPS navi csak veszi a jelet a műholdaktól.
Az információ(pl a pozíció visszaküldéséhez) küldéséhez pedig más rendszer kell. Például mobilnet, de megoldható ez is műholdasan. Csak nem olyan egyszerű mint fogni egy jelet.
Elméletben meg lehetne oldani. Gyakorlatban a jelenlegi kapacitás biztosan nem lenne elég, gondolj bele mekkora terhelést jelentene ha mindenen ami gurul lenne egy GPS-adó.
Sokkal több műhold kéne, komplett szerverparkok az adatok feldolgozásához, állandó kapcsolatot kéne létesíteni a berendezések között, stb. A felmerülő költségeket még csak meg sem merem saccolni.
Megoldható lenne persze. De nem lehet mindenre jeladót aggatni, ami az úton van. Az autóra még csak-csak, főleg ha kötelezővé teszed, de a biciklisre? A gyalogosra? Az őzikére? A kidőlt fatörzsre? A futóműgyilkos kátyúra?
Minél inkább egy számítógépes rendszerre hagyatkozol a saját érzékeid helyett, annál nagyobb veszélyt jelentenek (és nagyobb veszélyben vannak) azok a dolgok, amiket a rendszer nem lát. Az általad vázolt helyzetben ugye jelenleg az a megoldás, hogy nem mész bele nagy sebességgel a beláthatatlan kanyarba. Erre a jeladós rendszer sem lenne megoldás, hiszen a biciklin lámpa sem feltétlenül lesz, nemhogy jeladó. Persze emberek vagyunk, hibázhatunk. Erre viszont létezik (fejlesztés alatt álló), a Google robotizált autói pl. százezer kilométereket tettek már meg jóformán balesetmentesen (az egyikbe belerohantak, miközben egy piros lámpánál állt). A technológia persze még messze van az üzleti életképességtől, de eléggé egyértelműen ez a biztonságos közlekedés jövője.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!