Nálunk a vasúti személyszállításnak mi értelme van?
Nem látom az előnyét a volánnal szemben.
Elővárosi közlekedésben talán megérné fenntartani személyvasutat, főleg Budapesten. (Meg esetleg egy nemzetközi vonal talán...)
Amúgymeg a teherszállításnak ugye nem kell sietni se, annak elég, ha a mostani szar síneken 50-nel eldöcög, ezt nagyjából karbantartani, azt csá.
Így a vonatra költendő pénzből lehetne (vagy néhol már csak lehetett volna) normális utakat építeni, volánbuszokkal átvenni a vonatok utasforgalmát.
Mi a probléma a véleményemmel?
Az sem elhanyagolható, hogy vonattal 200-300 km-es távot nézve csöppet hamarabb érsz a célba.
De a legfontosabbakat 1-es elég jól körbeírta.
annyira fogalmad sincs az egészről, hogy kár belemenni.
A kötöttpályás közlekedésnek van létjogosultsága, ahol nem pénznyelő ott jól is működik. sajnos te itt csak az rossz mintát látod.
Nem baj, ilyen ember is kell
A szocialista időkben sok minden működött rosszul, de egy valami nem. Igaz, azt örökölték, nem saját találmány volt.
Nevezetesen az, hogy a buszok (Mávaut) a vasútra hordták rá az embereket. Ma a buszok a vonat ellen dolgoznak.
A vasúti közlekedés jóval olcsóbb, környezetbarátabb, biztonságosabb, mint a közúti. Ez még a nagyon alacsony hatásfokú gőzmozdonyok idejére is igaz, amikor még rengeteg kormot pöfögtek ki.
A vonat menetrendje pontosabban is tartható, mint a buszoké. Ha nincs valami rendkívüli helyzet, akkor legfeljebb pár perces késés lehet.
A pálya állapota valóban lehetne jobb.
Abban is tévedsz, hogy a teherszállításnak nem kell sietni. De igen, kell! Nem mellesleg a rengeteg kamiont kellene kiváltani a vonattal. Jelenleg erre az a mód van, hogy rengeteg útpénzt kell fizetni annak az átmenő forgalmú fuvarozónak, amelyik nem pakolja fel a kamionját vonatra, hanem átautózik az országon.
Volánbuszok:
Én Rákosligetről vonatozom a Keletibe. Kérlek szépen fél óránként jár a vonat. Szeretnék sűríteni. Egy reggeli szerelvény utasait olyan 14-15 buszra lehetne felrakni, de még alá is becsülöm, szerintem.
Budapest bevezető útjai túltelítettek.
"hogy vonattal 200-300 km-es távot nézve csöppet hamarabb érsz a célba."
Számold bele, hogy az állomásra is ki kell utaznod, a célállomásról meg tova, hacsak nem az állomásfőnököt mentél meglátogatni.
Nekem Szabolcsban vannak rokonaim, Záhony térsége, autóval 2.5 óra alatt urasan ott vagyok. A kapuból indulok, a rokonaim kapujában állok meg, nem vagyok menetrendhez kötve, nem kell a csomagokat cipelni, átszállni. A múltkor asszony lebumlizott gyorsvonattal. Valami 4.5 órát tartott a mutatvány. Csak a vonatút.
Ha már kettőnél többen megyünk autóval, akkor még csak nem is drágább.
"Amúgymeg a teherszállításnak ugye nem kell sietni se"
Annak kell sietnie igazán. Ezért jobb jelenleg a közút, mert a vasút lassú mint a franc, drága és rugalmatlan.
Nem látod. Szerencsére a szakmában dolgozók látják az előnyeit és az azok kihasználhatóságát csökkentő hátráltató tényezőket is. Ezért nem te dolgozol közlekedési szakértőként, hanem mások.
Ez egy meglévő infrastruktúra, hatalmas vagyonelem, amit parlagon hagyni óriási pazarlás volna.
Kapacitása miatt a fő tengelyek mentén a buszok egyszerűen versenyképtelenek a vasúttal, ha az már egyszer adottság. (Új vonal építése esetén nem mindenütt lehet ezt kijelenteni.)
Az elővárosokban és a minőségi távolsági forgalomban abszolút versenyképes a buszokkal mind költség, mind menetidő tekintetében a vasút - még a mai magyar vasút állapota mellett is, nem beszélve a fejlesztési potenciálról.
A buszok üzemeltetési költségeiből ráadásul rendre hiányzik az úthálózat fenntartásához tartozó költségelem, míg a vasúton a phd formájában ez rögtön megjelenik. Hoppá, máris nem olyan olcsó az a buszozás, hiszen út is kell neki...
A teherszállítáahoz is nagyon értesz. A just-in-time logisztikai rendszerek idejében a pontos, kiszámítható eljutási idő kulcsfontosságú. Szóval lehet 50-es a pálya, de azon nem lehet -25 fokban sem síntörés, mert borul a bili. Ráadásul az eljutási idò rövidsége igenis fontos a befektetésvonzó képesség szempontjából. Szerinted épített volna gyárat a Mercedes Kecskeméten, ha Shalomtól Métig csak 50-nel cammognának a most 80-100-as alapsebességű vonataik? Kizárt.
"Ha már kettőnél többen megyünk autóval, akkor még csak nem is drágább."
No igen,sőt nekem egy kis cm3 diesel autóm van,amivel kb ugyanaazzal a költséggel megyek mintha teljesárú jegyet vennék.Az egyébb előnyöket meg már felsoroltad.
A személyszállítás egyébként(legalább is itt felénk) mondhatnám vicckategória.Gyakorlatilag ugyanazok a lepusztult kocsik járnak mint kb 30 évvel ezelőtt gyerekkoromban.Kosz,bűz mocsok,igénylenség mindenfelé.Mindez olyan jegyárakkal párosul amitől az ember majdnem röhögőgörcsöt kap(persze ha a MINKENKI fizetne az utazásért valószínű nem ennyi lenne,dehát a szocializmus maradékaként ezt még nem sikerült levetkőzni)Ezt még sikerült megfejelni pesze a pótjegy nevű bohóckodással is.
Az egészben a legviccesebb: Maga a személyszállítás veszteséges, de mivel a MÁV-nak állami kötelessége fenntartani a személyszállítást is, így van az is. A bevételek számára is a teherszállításból jönnek be, ebből pótolják lényegében a személyszállításra menő költséget is.
Vajon a magánvasutak mért nem foglalkoznak személyszállítással, csak teherfuvarozással?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!