Az elektromos járművek azért jóval drágábbak, nehogy csökkenjen a környezetszennyezés?
És azért akarja az Unió bevezetni azt, hogy 1800 kg feletti járműhöz ne legyen elég a B-s jogsi, hanem újra kelljen vizsgázni?
Ez minden? Mégtöbb hátráltató intézkedés nem is születik a környezetkímélés megakadályozása érdekében?





Azért drágák, mert az elektromos autók nem a környezetvédelemről, hanem a marketingről szólnak. Ahogy már ezerszer felhoztam erre a témára a TV-s összehasonlítást:
Az 1990-es évek végére a régi katódsugárcsöves tévék a technológia csúcsára futottak, gyártásuk és emiatt eladásuk is filléres volt, végtelenségig megbízhatóak voltak és még a legolcsóbb szarokba is benne volt mindenféle extra. Ebből adódott, hogy a TV vásárlások száma közel nullához tendálódott. Soha nem ment tönkre, soha nem vettek másikat, ha mégis, az is rém olcsó volt, tehát nincs rajta sok bevétele a gyártónak. Megoldás: plazma TV. Egy hulladék volt a plazma TV, de a parasztot el lehetett vakítani azzal, hogy "NÉZD PARASZT ÚJ TÉVÉ TÖK MENŐ". Volt neki összesen vagy 2 előnye, erről a kettőről szólt a marketing, de mellé meg volt 15 hátránya, amiről nyilván csendben maradtak és ezért a szarért elkérték egy katódsugárcsöves TV árának 10-50-szeresét (az árkülönbség exponenciálisan nőtt a képernyő méretével). Ez a marketing működött talán 10 évig, mert utána megjelent a LED TV. A LED TV valóban jó, nem csak marketing, minden létező tekintetben hatalmas előrelépés, cserébe sokkal olcsóbb is a plazmánál, szóval a plazma villámgyorsan el is tűnt.
Az elektromos autó pontosan ugyanez a helyzet. Ha az ember megfelelően karbantartja a belsőégésű motoros autóját, akkor bármeddig elfutnak, tehát relatív alacsony az új autó eladás, kevés a bevétele a gyártóknak. Megoldás: új technológia, elektromos autó. Van ennek is kb. pont 2 előnye, mint a plazma TV-nek, ez megy a marketingben, cserébe van egy rakás negatívuma, a vételára pedig háromszorosa egy hasonló kaliberű belsőégésű motoros autóénak. De ahogy a plazma TV-nél, itt is csak idők kérdése, hogy az emberek mikor ébrednek rá a valóságra. Valószínűleg akkor, amikor majd megjelenik egy olyan technológia, ami valóban sokkal jobb a mostaniaknál és ráadásul jóval olcsóbb is az elektromosnál. Ez pedig 99% hogy a szintetikus üzemanyagok lesznek, a gyártók is teljesen tagadhatatlanul ebbe az irányba kacsingatnak. 10-15 évre saccolják, mire a szintetikus üzemanyagot el tudják kezdeni nagyiparban előállítani, akkor majd megjelennek az ezzel üzemelő autók, seperc alatt elterjednek, az elektromos majomkodás meg ugyanolyan gyorsan eltűnik a süllyesztőben, ahogy anno a plazma TV.
Ennyi.





Alapvetően az elektromos autókra való átállás csak egy kis szelete annak, hogy zöld legyen a közlekedés. Azzal, ha minden autót elektromosra cserélünk, azt a problémát, hogy sok autó van, nem fogjuk megoldani. Márpedig ha környezettudatos szemszögből nézzük, sosem lesz fenntartható az, ha mindenki autóval fog közlekedni. Persze az alapvetően nehezen elképzelhető, hogy szó szerint mindenki tömegközlekedjen, mert vannak kis falvak, speciális körülmények, stb (a futárt, szerelőt, melóst könyörgöm ne keverjük ide, nekik nyilván lételem az autó, nem is róluk kell itt beszélni).
Viszont aki tényleg személyes ingázásra használja az autóját, akkor azt ezzel lehetne ösztönözni, hogy ne feleslegesen batár nagy SUV-ot használjon, hanem valami ésszerű méretű autót. Most gyorsan rászűrtem HAHU-n elektromos autókra, és beállítottam maximális saját tömegnek az 1800 kilót, és így is megmaradt a találatok fele. Szóval azért bőven van villanyautó is ezen súly alatt, ésszerű méretben is, nem csak kisautó kategóriában.
Tényleg mindenikek az lenne a legjobb, ha a minőségi tömegközlekedés felé menne el nem csak Magyarország, hanem az egész világ. Egyébként már itthon is jó sok embernek lehetne ésszerű alternatíva akár arra is, hogy autó nélkül éljen (főként a főváros és környéke, valamint vidéki nagyvárosok és agglomerációja környékén), de valamiért ezt nagyon nehezen látják be az emberek, meg én kicsit azt érzem, hogy a mai 40-60-as generációban egy státusz a jogsi és az autó, szerintük anélkül nem ér az ember semmit. Pedig ez nem ennyire fekete-fehér. Jogsira még azt mondom hogy tényleg nem rossz ha van (nekem is van 4 éve, vezettem összesen talán 1000 km-t), de a saját autó megléte már tényleg nem mindig indokolt.





Azért drágák, mert megfizeted azt, amennyit becsüli a közgazdász azt, hogy a befektett (és kifizetett) mérnökórák, részvények stb. érnek vagy érni fognak.
Egy dízelautó tervezése sokkal drágább, mint egy elektromosé. Mert a dízelt le is kell gyártani, aztán ha sz*r, újratervezés, újragyártás. Az elektromosnál más a helyzet. Még egy gramm vas sincs megvéve, de már szimulálták, hogy mit fog csinálni akármilyen hiba esetén a rendszer. Nincs anyagpazarlás, azt építik meg, ami szinte garantáltan működik. Te azt fizeted meg, hogy létrejöttek cégek azért, hogy megvehesség az ehhez szükséges tervezőszoftvereket, és felvettek mérnököket, akik vagy tudták használni a programokat, vagy befizették őket tanfolyamra, hogy megtanulják használni.
Dolgoztam autóiparban villamosmérnökként.
Ha tőlük vársz értelmes terméket (=autót) (márpedig mástól nem várhatod), akkor az sokba fog kerülni, mert minden hülye vagy autóiparban alapít céget, vagy autóipari céghez megy dolgozni.
De visszatérve, úgy működik a kapitalizmus, hogy majd ha minden második autó elektromos lesz és a kevés fejlesztőcég nem egymással versenyez ennek-annak a problémának a megoldásán, hanem jól ismert és kiforrott megoldás van minden problémára, akkor baromi olcsó lesz az elektromos autó. Most még nem az, mert még nem triviális a működése.





"És azért akarja az Unió bevezetni azt, hogy 1800 kg feletti járműhöz ne legyen elég a B-s jogsi, hanem újra kelljen vizsgázni?"
Ergo hülyeség. Villanyautók is bőven vannak 1800 kg alatt.
Amúgy azért drága mert ilyen a piaci, amire nagy a kereslet és amúgy is drága a megépítése az drága.










Autós fórumon az autovezetők viszonylag szűk rétege fog kommentelni.
Az autók bő negyedét arra használják, hogy anya elvigye a gyereket oviba/suliba/edzésre.
Megy évi 2-3e km-t.
Erre kiváló az elektromos.
Nem kell a tankolással bajlódni. Azért kisbabával eléggé nehéz, plusz nem is akarja az ember kitenni a pl 1-10 hónapos gyereket a benzingőznek.
Hazamegy, beáll a garázsba, rádugja a töltő néhány naponta és csókolom.
Sokkal élvezetesebb a hangja.
Persze a vroom vroom-nak is megvan a rétege, de hihetetlenül nyugodt érzés hangtalanul suhanni.
Nem döglik meg pár év alatt azért mert napi 1-2km-t megy és addigra a motor nem melegszik be kb semennyire.
Nagyon sok embernek megváltás lenne az elektromos kisautó










#7 "Hazamegy, beáll a garázsba, rádugja a töltő néhány naponta és csókolom"
Na és pont itt igazoltad azt, amit #1-ben írtam, hogy a parasztot milyen jól át lehet verni a marketinggel.
Ahogy írtad, az úgy nagyon is igaz: az elektromos autó városba tökéletes. Boltba járni, gyereket kidobni/felvenni az iskolánál, stb.
És most akkor menj és keress rá, hogy egy átlagos nagyvárosban az emberek hány százaléka él házban. Na jó inkább segítek, egy 2017-es K&H felmérés szerint Budapesten a lakosság 12%-a élt családi házban. És itt meg is döglött az elektromos autózásnak a jövője. Ahol könnyen lehet tölteni, oda nem való. Ahová való, ott nem lehet könnyen tölteni. Mindenhogy szar.
A benzingőz pedig egyáltalán nem káros. Folyamatosan nagy mennyiségben tud kárt okozni, de egyszeri nagymennyiség, vagy sokszori kismennyiség nem okoz maradandó károsodásokat.





@9
Az autogyártók azoknak gyártanak kocsit akik meg tudják venni.
Egy garázstalan panellakó nem fog új kocsit venni se Magyarországon, se németeknél se angoloknál, se svédeknél se sehol.
Régen a kombi volt a menő mert az kellett a családoknak.
Manapság a suv a menő mert akkora mint egy kombi csak magasabb (nem kell a gyerekkel hajolgatni, nem fáj a térd stb)
Az a 12% az 240e ember, 70e család. Van még minimum 4x ennyi kertesházas az országban, nagyrészének mint második auto kiváló lenne az elektromos. Még falun is.
Egy dacia spring ami 2 éve 7 millió volt, támogatással 3.5, tud 200-300km hatótávot télen nyáron.
Ez bőven elég arra, amit az emberek nagyrésze megtesz egy napon (átlagosan napi 40km, és ezt nagyon durván elviszik azok akik évi/havi 40-50e km-t mennek).
Munkatársamék vettek egy elektromos hyndait agglomerációra, onnan járnak be vele dolgozni suliba stb.
Mivel van napelemük is a családi házon így ingyen tankolják.
Van mellé egyterű dízel is, ha hosszútávra mennek, de alapvetően az elektromosért harcolnak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!