Mi értelme van a kerékpárral behajtani tilos tábla kihelyezésének főútvonalakon?
Vannak KRESZ szabályok, amiket ha mindkét fél betart (és egyéb, kontrollálhatatlan külső esemény sem történik), mindenki épségben hazatér. Ennyi miért nem elég? Tudtommal van egy olyan szabály a KRESZ-ben, aminek bizalmi elv a neve. Ehhez képest a közútkezelő eleve vagy azt feltételezi, hogy a gépjárműveket vezetők állatok vagy hogy a biciklisek balf@$zok.
A főutak úgyis alapvetően forgalmasak, tehát valószínűleg csak a kerékpárosok legmagabiztosabb része tenné ezeken tiszteletét - a szellemfőutakon (3, 6) meg úgysem zavarnak senkit és őket sem zavarja a percenként elhaladó két darab autó.
Különben is, rengeteg olyan út (köztük alsórendű út) van az országban, ahol nincs semmilyen tiltás, mégis sokkal nagyobb a forgalom és sokkal veszélyesebb a kerékpározás, mint akár egy elsőrendű főúton. Például a Budapest-Budakeszi útvonalon soha az életben nem tekernék, mert egyszerűen életveszélyes az az útminőség és szélesség olyan forgalom mellett (ettől még persze örülök, hogy használható kerékpárral annak, aki akarja).
Érveket akarsz? Azt nem tudok, csak szeméyes tapasztalatokat. A mintavétel száma nem jelentős, mégsem mellékes.
Ausztria:
Igen, kerekeztem már ott úgy, hogy az autós komótosan jött mögöttem. Nem is a sarkamat taposva, hanem 20-30 méterrel lemaradva. És nem kezdett előzésbe, csak akkor, ha senki nem jött szemből kb. egy kilométeren belül. Várt türelmesen. Így van, ahogyan lököd, édes barátom. Többször is tapasztaltam. Tudod hol? Burgenlandban, a szőlőskertek között.
A főközlekedési útvonalak mentén meg mindenhol van kerékpárút.
Egészen elképesztőek ezek a válaszok.
Kiválóan megmutatják, miért vagytok utolsó nyomorult, balkáni ország, ahol pokoli közlekedni, teljesen mindegy, milyen járművel. Igaz ez akkor is, ha a válaszadók egy része nem lenne sötét, csak a primitív kultúra, amiben szocializálódott, megtette a maga hatását.
Ki merem jelenteni, hogy kerékpáros kultúra tekintetében már csak Fehéroroszországot és Ukrajnát előzzük Európában - ha utóbbiban nem lennének kerékpárosok elől elzárt határátkelők, őket is magunk elé sorolnám.
Szerencsére én már régen egy olyan kerékpáros paradicsomban élek, amilyenről az előző válaszadó ír. Néhány éve felvetődött a hazaköltözés gondolata, amiről akkor tettem le végleg, amikor elmentem kerékpározni (ok, a nevetséges fizetések és a bejelentéssel történő trükközések is szerepet játszottak 🙃). Főútnak, sem egyszámjegyűnek, sem többszámjegyűnek a közelébe sem mentem, ennek ellenére az út 75%-án halálfélelmem volt - hol az autósok, hol a járhatatlan úttest/kerékpárút, hol mindkét tényező miatt.
Mivel a többség egyértelműen a jelenlegi szabályozást pártolja, a #16-os versenyző pedig mindezidáig nem serénykedett az általam kért példákkal, kiemelem a kérdést, azonban azt némileg újrafogalmaznám:
Miért van az, hogy Nyugat-Európában, köztük olyan, kerékpáros szempontból az egekig magasztalt országokban, mint Dánia, Hollandia, ennyire tesznek a kerékpározók biztonságára? Magyarországon a kerékpárosok ki vannak tiltva a legforgalmasabb főútvonalakról, természetesen a saját biztonságuk miatt - de nem is csak azokról!
Megannyi témához hasonlóan ebben is ennyivel előrébb járunk fejben, mint az állítólag fejlett Nyugat?
#35 Kiváló példa arra, hogy civilizált helyeken hogyan alkalmazzák ezt a jelzést.
Ha megnézed, a tiltott szakasz egy város elkerülője. Erre Magyarországon is akadnak szép számmal példák (Sárvár, Bicske, Nyíregyháza stb.). Ilyen esetekben szerintem nemhogy nincs gond a jelzéssel, de 50-ből 49 kerékpáros tiltás nélkül is kerülne egy minimálisat a város felé. Szóval itt nem arról van szó, hogy a kerékpárossal kerültetnek +30 km-t teljesen indokolatlanul.
Ahogy elmegy az út település mellett, már nyoma sincs a tiltásnak (pontosabbab ugye kerékpárút van).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!