Lejtőn lefele kérdés? (tanulóvezető vagyok)
Sziasztok. Felmerült bennem egy egyelőre elméleti jellegű kérdés. Ugye van az a vita, hogy üresben vagy motorfékkel jobb lejönni meredekebb, hosszú lejtőkön. Azt értem hogy motorfékkel jobb lejönni. És ugye van a KRESZ-ben egy olyan szabály, hogy olyan sebességi fokozatban érdemes lejönni, mint amilyennel felmentél.
Na most én pl. felmentem hármassal és elkezdek lejönni szintén hármassal. De a lejtőn lefele tudok jönni biztonságosan 60-val is, akkor nem fog annyira felpörögni a motor a kerekektől, hogy elkezdjen rángatni (mivel csak hármasban van ugye)? Vagy megfordítva ezt a kérdés, ha pl. ötösben jövök le, akkor nem fog fulladozni attól, hogy csak 60-val megyek? Vagy ilyenkor ez teljesen mellékes és csak a motorfék mértéke szempontjából van jelentősége a sebességi fokozatnak?
A másik kérdésem szintén ehhez a témakörhöz kapcsolódik. Olvastam olyat is, hogy pl. lejtőn lejövetel után ugye meglassul az autó de pl. hármasban nem fogja semmiképp sem engedni, hogy lefulladjon, mert amint az alapjárat alá esik a fordulatszám, elkezdi automatikusan adagolni az üzemanyagot. Ez tényleg igaz, így nem lehet lefulladni a kocsikkal?
"Ugye van az a vita, hogy üresben vagy motorfékkel jobb lejönni"
Ilyen "vita" nincs, maximum pár műszaki analfabéta akar üresben gurulni lefele egy hosszú, meredek lejtőn. Vezetéstechnikai és biztonsági szempontból az autó egyetlen egy alkalommal van üresbe - mikor áll. Soha máskor. Ez biztonsági kérdés, úgyhogy jól vésd a fejedbe!
"van a KRESZ-ben egy olyan szabály"
A KRESZ közlekedési szabályok összessége, nem pedig vezetéstechnikai jótanácsok gyűjtőhelye. Vagy nem, nincs ilyen szabály benne. Ettől függetlenül ez többé-kevésbé kis túlzással még igaz is lehet.
A motor a magas fordulatszámtól nem fog elkezdeni soha rángatni, csak az alacsonytól. HA túl magas fokozatban szeretnél gurulni akkor esetleg lehet gond, de 60-al a legtöbb autó már simán gurul 5.ben, főleg motorfékkel.
A motorfék használatánál azt kell figyelembe venni, hogy minél alacsonyabb fokozattal használod annál erősebb a fékhatás. Tehát ha 60-al gurulsz akkor 3-asban jóval erősebb a motorfék, mint 5.-ben.
"amint az alapjárat alá esik a fordulatszám, elkezdi automatikusan adagolni az üzemanyagot. Ez tényleg igaz, így nem lehet lefulladni a kocsikkal"
Ez részben igaz részben nem. A modern autók lezárják az üzemanyag adagolást motorféknél de ha nagyon lecsökken a fordulatszám próbál a motorvezérlő kompenzálni. Ettől függetlenül ez a végtelenségig nem megy. Viszont mire eléred ezt a sebességhatárt már minden más baja lesz szerencsétlen meghajtórendszernek, a legkisebb probléma, hogy végül lefullad-e a motor vagy sem.
1. a KRESZ-ben nincs ilyen szabály. A mai kisköbcentis turbomotoroknak szinte semmi motorfékük nincs, úgyhogy nem is lehet ilyet előírni.
2. szabályozásig nem fog pörögni a motor 3-asban 60-nál.
3. igaz.
"És ugye van a KRESZ-ben egy olyan szabály, hogy olyan sebességi fokozatban érdemes lejönni, mint amilyennel felmentél."
Ez komolyan benne van? Én ilyet még nem olvastam sehol...
Minél kisebb fokozatban jössz le egy lejtőn, annál jobban fog a motorfék. A lényeg, h üresbe ne tedd ki lejtőn, mert az elég balesetveszélyes tud lenni, ha mondjuk leáll a motor, vele együtt meg a rásegítők.
- Nincs ilyen a KRESZ-ben. Ez maximum az elméleti oktatáson hangzott el, de ilyen közlekedési szabály nincs. (Egyébként van olyan helyzet, amikor megéri üresben gurulni, de ez ritka. Kezdőként jobb ha nem gurulgatsz üresben)
- Rángatni csak akkor fog, ha túl alacsony a fordulatszám, kb. ilyen 1000 alatt. Magas fordulatnál csak arra kell vigyázni, hogy a leszabályzási fordulatot ne lépd túl, mert akkor károsodhat a motor. Ez benzinesnél ilyen 6000-6500, dízelnél 4500-5000 környékén szokott lenni. Átlagos autóknál 3-asban kb. 120 km/h-nál van a vége.
Semmi baja nem lesz, ha motorfékezésnél 3-4 ezerig felpörgeted.
- A modern autókra igaz. Az 1.6-os szívóbenzinesem vígan felment 5-ben, kb. 30-cal egy kisebb emelkedőn, úgy hogy nem értem a gázhoz. Valójában nem alapjárati fordulatszám alatt ad gázt magától, hanem már előbb. Típusonként eltérő, hogy hol. A benzinesem 1400 alatt már visszaadja az üzemanyagot. Egy dízelen is próbáltam, az kb. 1100-nál adta vissza.
"Ugye van az a vita, hogy üresben vagy motorfékkel jobb lejönni meredekebb, hosszú lejtőkön."
Nincs vita. Mert üresben nem gurulunk, ezt alapvetően tanítja minden oktató. Sík terepen sem, nem hogy lejtőn. Ahogy írták, az autó akkor van üresben, ha áll.
"És ugye van a KRESZ-ben egy olyan szabály, hogy olyan sebességi fokozatban érdemes lejönni, mint amilyennel felmentél."
1. Nincs ilyen szabály. Az más kérdés, hogy a KRESZ vizsga alapvetően nem csak a KRESZ szabályaira, hanem egyéb kérdésekre is kitér (Lásd műszerfal jelzései, stb.)
2. Nem az a lényeg, hogy "amivel felmentél", hanem hogy alapvetően 1-2 fokozattal alacsonyabb fokozatot használj, mint amit általános helyzetben használnál. Ami érthető, hiszen alacsonyabb fokozat, erősebb motorfék hatás. Valójában meg ez nagyban függ az adott helyzettől.
A KRESZ vizsgakérdésekben benne van ez konkrétan. Most vizsgáztam :)
A KRESZ elméleti vizsgán vannak műszaki kérdések (amik ugye NEM A KRESZ, mint jogszabálygyűjtemény részei. Nyilván ez a kérdés ott hangzott el.
Egyébként szerintem világi baromság ez a motorfékesdi...
Erre tanítanak amikor vezetni tanulsz, hogy orba szájba még kanyar előtt is így lassíts, nehogy kopjon a fék, aztán életben nem használom.
Ha forgalomban közlekedsz, és lejtőn vannak előtted, mögötted, eszembe nem jutna motorfékkel haladni...
De még ha nincs előttem senki, akkor sem.
Ráadásul emberek fele azt sem tudja mi az, és hogy hogy kell használni.
Ja és halló. Motorféknél nem gyullad ám ki a féklámpa.
Szóval egyszó mint száz, amennyiben nem tükörjégen haladok lejtőn, biztos nem motorfékezgetnék. 10-ből 9 szer úgy sem lassul úgy az autó ahogy kellene, és úgyis "rendes" fékezés a vége.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!