Maximális lóerő és csúcs nyomaték leadásának fordulata adott, de akkor az annál további fordulat számon mi van?
A max lóerőt pontosan nem 1 fordulaton,hanem egy tartományban adja le nagyjából.
Ha 180 lóerő és 220nm-ed van,akkor azt nem pl :4000-en adja le ,és 4001-en már csak 179,999 hanem pl : 3800 - 4200 között,és átlagolva van megadva a 4000...De a tartományban a csúcsteljesítmény körül adja le folyamatában.
Ezért van,hogy pl : Cupra Leon 224 Le-t 2800-tól 5800-ig 219 és 225 le között ad le,igaz ez feltöltős motor.
No : a tartomány alatt és felett a teljesítmény kisebb természetesen...
Ha boyracerkedni akarsz és 4000-en adja le a kocsid a nyomatékot ,és elforog 6500-ig akkor inkább 5000-5500 körül váltsd el és újra közel max nyomatékon gyorsulsz 1 fokozattal nagyobban...
Igaz ez inkább turbó motoroknál van, Cupra is elforog 7000-ig de 6000-6300 körül elváltja az ember,mert széles a nyomatékgörbéje.
TDI-t ezért szokták max 4-4300 köré forgatni.
Nem történik semmi, igazából jól húz a motor leszabályozás környékén is. Ha megnézel egy nyomatékgörbét vagy teljesítménygörvét, látható, hogy a fordulatszám növekedésével nem zuhan már olyan hirtelen a teljesítmény, és a nyomaték, tehát az autó húz. Ha a gyorsulást vesszük, akkor azért érdemes mindig leszabályozásig, vagy annak környékéig húzni, még a dízelt is, hogy váltáskor a fordulat lehetőleg ne essen a max nyomaték vagy teljesítmény fordulat alá.
Például: szívó benzin motor, max nyomatékot leadja 4200-on, max teljesítményt mondjuk 5000-ren. Elhúzatod 6000-ig, akkor váltáskor nagyjából 4000-4300-ra esik általában a fordulat, tehát nem fog megtorpanni az autó. Így éred el a legjobb gyorsulást.
Húz a motor,hiszen ha nem húzna vagyis gyorsulna akkor nem is érné el a tiltást,sőt sokkal tovább is pörögne "húzna" ,mint a mach engine kísérletben,amikor szilánkokra robbant a motor 70e fordulaton ,amikor elvileg csak 14 ezerig pöröghetne tiltásig ,de ugyebár benzin levegő volt,van csak a mechanikai korlátok voltak.
A lényeg,húz persze,azért éri el a tiltási fordulatot.
A befecskendezések számai nőlnek,a mérték csökken,az idejük is,nincs akkora sebességnövekedés,mint amekkora a folyamat növekedése.
Itt jön a fizika be : G erő... Lásd nyomaték.
Mikor tilt a motor,0 és negatív tartomány van,nincs gyorsulás,amikor adott sebesség van 0 G erő,az erő megy,a test kb egyhelyben van a sebesség melllett,amikor 1 picivel lassabb negatív G azaz lassulsz.
egyébként : az ötös (avagy hatos) fokozat sebességtartó,fordulatszám csökkenés és ezáltal fogyasztáscsökkenés,de még is gyorsul ott is még.
Persze nyugodtan lehet továbbpörgetni,de van amikor semmit sem ér tiltás.
Mert ha a nyomatékcsúcs után pár százzal elváltjuk,és a következő fokozatban a nyomaték már drasztikusan kevés akkor illik továbbpörgetni,hogy ismét max köréig jussunk .
De pl :egy (ismét a cupra) feltöltős motor,ami széles tartományban adja a max nyomatékot van szó,akkor a ~3-6 ezer közötti tartomány miatt nem pörgetjük 7200-es tiltásig,nyugodtan 6000 után már váltható is,hiszen több nyomaték lesz pl : 6000 után 4300-on ,mint ha 7200-ig pörgetjük,és jobb gyorsulás.
De a boyracerkedés úgy sem fizika óra lesz.
Hanem hangoskipufogó kérdése.
#2 Pont fordítva van a lóerő/nyomaték mint amit írsz.
A lóerő a fordulatszámmal arányosan nő a leszabályzás közeléig. A nyomaték viszont egy adott fordulatig nő és onnan stagnál vagy pedig visszaesik.
#2 Egy szívómotor igenis egy adott fordulaton (es nem tartományban) adja le a max teljesítményét. De még a nyomatékát is. A turbómotorok tudnak -tól -ig egyforma nyomatékot produkálni meg ritkán teljesítményt is. De ezt van hogy csak a váltó miatt csinálják meg így.
Egyébként a teljesítménycsúcsig mindenképpen érdemes elforgatni ha haladni akarsz kérdező.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!