Te akarsz önvezető autókat?
"aki meg nem az most is felszállhat a buszra"
Azzal a kulonbseggel hogy a busz nem a hazam elol indul es nem pont a celomnal all meg...
Az onvezeto autok jonnek, ez teljesen biztos, ez egy olyan megatrend ami gyakorlatilag megallithatatlan. Szerintem 10 even belul nem lesz olyan allas hogy kamion- vagy taxisofor.
A jogi alapokat most rakjak le eppen, de ez messze nem olyan bonyolult mint ahogy beallitjak. A mai modern autokban is rengeteg olyan muszaki megoldas van ami hibas mukodes eseten halalos balesethez is vezethet, es ennek is teljesen tiszta a jogi hattere.
Az etikai hatter bizonytalan, azaz hogyan programozzuk a robotot, ha pl. valasztania kell hogy kit usson el: egy kisgyereket vagy egy felnottet, akkor hogyan valasszon. Nemetorszagban erre mar alakitottak egy etikai bizottsagot, ugyhogy ezek az alapelvek is le lesznek fektetve.
Az értelmi szinted miatt találják ki a hülyebiztos autókat h a magadfajta söpredéknek is el lehessen adni valami szart amit tud használni és amihez elég a 40 es iQ.
Nem a házad előtt áll meg? Úristen gyalogolni kell ? Lusta nyomorékok,már lassan a rántotthúst is a szádbateszik h ne legyél lusta zabálni. Nem baj,majd ezekkel is belehet palizni ezt a rengeteg agyatlan magyar majmot,rohannak majd felvenni a 40 éves hiteleket csak h legyen egy önkielégítő szarja ami még élvezetet sem ad csak "jól mutat" a szomszéd előtt..
Az autózásban több mint 100 éve nem történt semmi kiemelkedő változás. Korszerűbbek lettek, biztonságosabbak, kényelmesebbek, takarékosabbak, és népszerűbbek, de az autóvezetés elve még ugyan ott tart, mint akkor.
A váltás nem egy csettintésre fog történni, de ez a jövő. Kelleni fog egy pár évtized.
A Teslánál már csak hónapok kérdése, és kiadják a szoftverfrissítést, amivel az új modellek már teljes értékű autópilótával fognak bővülni.
Én is szeretek vezetni, és nem is tervezném még lecserélni, de örülök neki, mert elindítottak egy marketingversenyt, amivel a technika fejlődését hivatottak felgyorsítani. Ez nem csak az önjáró autókról szól, hanem az akkumulátortechnológia, a mesterséges intelligencia, és ezek fejlődésének meglendítéséről.
Az ilyen témáknál mindig azt olvasom, hogy "hát mi lesz ha balesetet lesz".
Baromira demagóg hozzáállás, hisz rengeteg baleset történik így is naponta, 90%-ban emberi hibából. Ha az összes autó önvezető lenne, felismernék egymást, netán egymással kommunikálnának is, akkor hihetetlen mértékben csökkennének a közúti balesetek számai. A gép nem fárad el, nem bambul el, nem csekkolja le a nagy mellű nőt az út szélén, nem kezd el sminkelni, vagy SMS-t írni. Amíg az ember és gép együtt vezet a forgalomban, addig bizony lesznek balesetek, de ezekben több mint valószínű, hogy az ember által vezetett jármű lesz a felelős.
A morális kérdések amik érdekesek. Hogyha kiszalad egy gyerek az autó elé, akkor üsse el, vagy vezesse az utasát a betonfalba. Kié lesz a felelősség, ki lesz a hibás, mikor leszel mérgesebb a technológiára, ha elüti a gyereket a tudatod nélkül, vagy esetleg lebénít egy életre egy olyan eszköz, amire több milliót költöttél, más hülyesége miatt. Ezek mind érdekes társadalmi kérdések.
Nem olyan egyszerű ez. Először csak az autópályán lesz automatika, ez már nem olyan távoli dolog. De arról egyszer le kell jönni, akkor jönnek majd a bajok.
Pl. egy kamionnál, keskenyek az utak, marha sok érzékelő, kamera kell majd több pontjára a szerelvénynek.
Viszont több szenzor - több vakriasztás. Minden szarra riasztani fog, egy szűk kereszteződésben nem lehet majd vele befordulni.
Én jelenleg is kikapcsolom ezeket a fejlesztéseket, mert csak a frászt hozza rám, beriaszt egy árnyékra, vagy parkoló kocsira, szembejövő járműre stb.
Könyörgöm: egy GPS - t nem tudnak gyártani, amit ne kéne napjában újraindítani.
Egyszerűen nem tart ott a járműtechnika, hogy magától menjen egy jármű és megbízható legyen. Nem a szoftver, nem arról van szó, a gép, a hagyományos, mai autó még nem alkalmas még rá.
Ehhez messze magasabb üzembiztosság kell, minimum mint a repülésnél.
# 12
Kisfiam, keves vagy te ehhez a stilushoz.
"Egyszerűen nem tart ott a járműtechnika, hogy magától menjen egy jármű és megbízható legyen. Nem a szoftver, nem arról van szó, a gép, a hagyományos, mai autó még nem alkalmas még rá. "
Igazabol nem lenyeges, mert az automata kamionok annyi elonyt fognak jelenteni a soforrel szemben, hogy azt a keves hatranyt siman el lehet ezert fogadni. Eleg csak annyi hogy a robotnak nem kell megallni pihenni...
Ha meghibasodik valami majd megall szepen az ut szelen es hiv segitseget, de ez sem annyira jellemzo manapsag. Kis, szuk utcakba meg egyszeruen nem fog bemenni hanem elkeruli, de ha megjelenik a mesterseges intelligencia akkor ez sem lesz problema.
Csak vegyük példának árú fuvarozást.
- nem fog elfáradni
- nem kell pihenőt tartania
- nem kell kalkulálni azzal,hogy a sofőrnek szabad idő kell
- nem lopja a gázolajat
- nincs fizetése, nem sztrájkol, nem háborog, hogy látni akarja a családot
- stb. stb. stb.
Akár tetszik akár nem, ez a jövő.
"Kis, szuk utcakba meg egyszeruen nem fog bemenni hanem elkeruli"
Van humorérzéked, ám kevés ismereted a fuvarozásról. Hogyan kerüli el? Oda kell vinni a rakományt, ahová rendelték.
"de ha megjelenik a mesterseges intelligencia akkor ez sem lesz problema."
Ha meg lesz csillagközi űrutazás, akkor az sem lesz probléma.
Persze, ez a jövő.
Csakhogy pl. kamionok esetén a dolog nem olyan egyszerű, hogy majd elindul a jármű és szépen odaér.
A rakomány nem jön le a kocsiról magától. De ne csak sima ponyvás kamionra gondoljunk, van hűtős, tartályos, siló, élő állatos stb.
A rakodó/felrakóhelyek többségében nincsenek felkészülve ezek kezelésére. Egyszerűen nincs mindenhol ember, aki lefejtene mondjuk egy tartálykocsit.
Hatalmas háttéripara van a fuvarozásnak, és az egészet át kell alapjaiban szervezni ahhoz, hogy automata kamionok legyenek.
Tankolni kell pl., vannak olyan műszaki dolgok, amit egy mai átlag kamionnál csak emberi erő képes elvégezni.
Szóval én úgy képzelem, az első lépcső az lesz, hogy autópálya feljárótól - lejáróig megy automatikusan a gép. Ez már majdnem realitás.
De említette valaki a munkaidőt: amíg vezető ül a kocsiban, addig azt biztos nem számolhatja el pihenőidőnek, az bizony akkor is munkaidő, ha minden automatikusan történik. Ez ma is így van kétfős járatoknál, hiába vezet az egyik sofőr, a másik akkor is készenlétben van - ami munkaidő.
Tehát ilyen téren csak akkor lesz nyereség, ha 100 % - ban önálló lesz a szállítóeszköz. És egy kamion nem csak a vontatóból áll, akkor automatizálni kell a pótkocsit, csakúgy a ponyvás autót, mint a hűtőkocsit vagy a tartályosat.
Vagy plusz személyzet kell aki elvégzi a rakodást/lerakodást és nem utolsósorban felelősséget is vállal érte.
Szükség lesz olyan műszaki állomásokra, ahol valódi emberek megállítják ezeket az automatikákat és átvizsgálják műszakilag, a rakományrögzítést és más dolgokat ellenőriznek. EU -n kívüli fuvarok esetén ott van a vámokmányok kezelése stb. Ez ma sem automatizált.
Az ördög a részletekben lakik, vannak apróságok, amik nekünk, embereknek semmiségek, olyan döntések, amik mindennaposak, de a gép nem fog vele boldogulni.
Szűk utakat meg nem lehet elkerülni, ha egy európai város belső részébe kérik a motyót, ha kell, be kell menni olyan helyre, hogy a tükröket be kell hajtani, hogy beférj.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!