Hogyan kell kímélően és spórolósan autót vezetni?
Tehát, először is. Van jogsim, napi szinten vezetek, tudom hogy kell vezetni, de azt nem tudom mi a legjobb az autónak! Arra lennék kíváncsi, és csak a hozzáértők válaszát várom, hogy hogyan kell használni a kuplungot, fékeket, motorféket, indítani az autót, leállítani stb. stb. Az autó minden elemét hogyan kell használni, különböző időjárási körülmények között, hogy az a legkevésbé kopjon, és spóroljunk az üzemanyaggal is.
Tudom, az autó megfelelő karbantartása nagyon fontos. Ezzel nincs is gond. De engem most csak a vezetéstechnikai rész érdekel, hogy ott mit tudok megtenni az autó érdekében!?
Tudom, sokat kérek, de nagyon hálás lennék, ha egy hozzáértő ebben tudna nekem érdemi tanácsokat adni. Friss a jogsim, elgurulgatok az autóval, de nem mindig tudom mi jó az autónak...
Két dologgal lehet a legtöbbet spórolni:
1) Nem mész többel mint 80-90km/h, felette megugrik a fogyasztás.
2) Csak akkor fékezel ha nagyon muszáj. Minden más esetben motorfék.
Az elsőt nyilván egyszerű betartani.
A második gyakorlás kérdése. Pl. nem szabad rátapadni az előtted haladóra. Előre kell gondolkodni városban, lámpáknál, kigurulni amit lehet (a többiek akadályozása nélkül).
Emellett dinamikusan kell gyorsítani (kis terhelésen rosszabb a hatásfok). Mikor még benzines kocsim volt nem foglalkoztam ezzel így azt nem tudom, viszont dízelnél nem érdemes túl korán elváltani.
Amit eddig tudok, legalábbis remélem, hogy jól tudom:
Minden elektronikai berendezést kikapcsolok, üresbe kiveszem a váltót, kuplung lenyom és úgy indítom/állítom le a motort.
Nyáron 1 perc üresjárat után indulok. Télen akár 10 perc is kell.
Fékezés helyett sokszor motorféket használok (ez nem tudom jó e a motornak.) Példa: megyek 65-el kb. és visszarakom 4-esbe a lakott terület tábla előtt, egy olyan autóval aminek a 4-es sebesség fokozat jó 40 és 60km/h órás sebesség között.
Váltásnál nagyobb fokozatban viszonylag gyorsan (1-1.5mp kb) engedem fel a kuplungot, kisebb fokozatban inkább lassan (2-3, de ez ugye attól függ mennyire intenzív a gyorsítás). Ezt nemtudom jól csinálom-e.
Az előttem lévő autó mögöt kb 20 méterre jövök(városban) vagy több nemtudom, és ha előle kikanyarodnak, vagy bármi van, szinte fékeznem se kell, motorfékkel megállok.
Egyenlőre ennyi jut eszembe.
Írjátok meg légyszi, ha valamit nem jól csinálok.
Gyorsítani melyik a spórolósabb meg kímélősebb? az intenzíven fel 50ig vagy szépen "nyugdíjasan"??
Tényleg köszi a válaszokat, ha jönnek!!! :)
*motorfékkel megállok helyett lassítok, azt akartam írni.
JA és egy fontos dolgot kihagytam.
Benzines autóról van szó, 14-éves Daewoo Lanos 1,3 S Szervó
Kimeletesen semmikeppen sem ugy kell menni ahogy a varosi legenda tartja hogy minel nagyon fokozatban minel kisebb fordulaton kimoztatni a motort!
Nem kell egy autot annyira kimelni mert az sem tesz neki jót!Neha bizony meg kell taposni mert maskepp sak kokszolódik stb.....ezzel a teli percekig egy helyben jaratos dologgal is csak artasz neki!Az olyankor romma dúsitott kevereknel a benzin csak ugy mossa lefele az olajat a hengerfalról.....te azt hiszed hogy hú de kíméled a kocsit,azt közben többet ártasz neki mint hasznalsz,mert ha mennel vele hamarabb melegedne es erne el az uzemi hofokot!
Nyáron 1 perc üresjárat után indulok. Télen akár 10 perc is kell.
Nem kell 1 perc, pláne nem 10... Addig várj amíg kialakul olajnyomás és indulj el, kíméletesen vezess. A motort az öli ha nem egyformán melegszik és/vagy hideg. A leggyorsabban és a legegyenletesebben akkor melegszik ha mész vele, alapjáraton nagyon lassan melegszik be a motor és kb. 50x gyorsabban kopik a hideg motor mint a meleg.
A kuplungot sose csúsztasd CSAK HA MUSZÁJ és csak addig amíg muszáj. A motoronak ez mindegy de a kuplungot kinyírod vele.
Sose járatjuk a szívóbenzint!
Beindítod,vársz max néhány másodpercet,és indulsz.
A hidegen járatás nagyon nem tesz jót.
Ne használd 2000-es fordulat alatt,és gyorsításnál legalább 3000-3500ig pörgesd.
Emelkedőn,terhelésnél mindig fordulaton használd.
Sima szívó benzinesem van.
Beindítom, utána bekötöm magam, esetleg állítok az ülésen, ha asszonypajti vezetett előtte, azzán indulás.
Amíg hideg a motor addig 1500-2000 fordulatot tartom kis gázzal.
Melegen is max vízszinrtesen engedem le 1500-ig a fordulatot, gyorsításkor, emelkedőn minimum 2-3000
Télen ss járasd 1 percnél többet. Indulj el, hadd keringjen az olaj meg a víz. Sokkal hamarabb bemelegszik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!