Hidegben hogyan tudom kímélni legjobban az autót?
Ha már többé-kevésbé feláll az olajnyomás, akkor lehet már menni vele.
Ez benzineseknél kb. annyi idő, amíg kinyitod a kaput, esetleg letörlöd róla a havat. (gyakorlatilag 20-30 másodperc és ez alatt nem pörgetni a motort) Amíg pedig be nem melegszik rendesen, addig kímélően kell vele közlekedni.
Dízelnél érdemes várni az indulással egy-két percet és ott sem pörgetjük a motort állóhelyzetben. Egyrészt ott valamennyivel nehezebben épül fel az olajnyomás, másrészt ott a motor terhelés alatt relatíve kisebb területen intenzívebben melegszik.
A kímélő járatás nem azt jelenti, hogy a lehető legalacsonyabb, már már fulladás közeli fordulatszámon kell tartani, mert az még többet árt a motornak, mint ha hidegen pörgetnéd. Ugyanúgy normálisan lehet vele közlekedni mint bármikor, abban a fordulattartományban, ahol jól érzi magát a motor. De az ilyen "vissza három padlógáz" stílusú manővereket, intenzív gyorsításokat, dinamikusabb vezetést kerülni kell.
Illetve nem, nem akkor melegszik be normálisan az autó, amikor a vízhőfokmérő az optimális hőmérsékletben van, hanem akkor, ha már az olaj is normálisan bemelegszik és normális kenést tud biztosítani, ez olyan 10-15, esetenként 20 km.
Annak hogy te 2 percig 2000-es fordulaton tartod a motort, annak a világon semmi értelme, sőt, valamilyen szinten kifejezetten rövidíti a motor élettartamát. Állóhelyzetben normális terhelés nélkül nehezebben melegszik be a motor, később fogja elérni az olaj a normális kenőképességét és te ehhez képest feleslegesen járatod. Arányaiban nézve így valamennyivel több kopást okozol neki.
Azt tegyük hozzá, hogy a környezetszennyezés és az autód ilyen jellegű károsodása kéz a kézben járnak egymással. Ugyanis amikor a hideg hirtelen meleget kap, akkor kondenzvíz képződik. Ez a víz pedig az autó által kibocsájtott káros anyagokkal kapcsolatba lép majd egy savas kémhatású vegyületet alkot, ami a fém alkatrészektől kezdve a tömítésig szó szerint mindet szét tud rágni. Így neked is érdeked hogy minél kevesebb ilyen savas kémhatású vegyület keletkezzen és minél hamarabb elpárologjon a kondenzvíz.
Illetve még valami. Ha jól ejtem ez egy 1.3-as motor igaz? Az a motornak 4000-es fordulaton adja le a teljes nyomatékát. Tehát 2600-ig 2700-ig teljesen nyugodtan elpörgetheted még hidegen is. Dinamikusabb vezetésnél pedig 4000-ig is bőven kimehet. Nem "könyörög" az a felváltásért.
12.: Igen 1.3-as, köszi a hosszú választ!
13.: Akkor több autó gépkönyvébe, pl. a Wagonr-ébe is, miért írják bele hogy várjunk addig az elindulással, amíg meg nem mozdul a vízhőfok mutatója?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!