Autó főtengely kiszerelése. De hogyan?
A főtengely - nem meglepő - csapágyakon forog. Általában eggyel több csapágy van, mint ahány forgattyúcsap, vagyis mondjuk soros négyhengeres motornál öt csapágyban forog a főtengely.
Négyütemű motoroknál ezek siklócsapágyak, ráadásul osztottak, vagyis van külön alsó és felső részük. A felső csésze a motorblokkban van, az alsót pedig le lehet onnan csavarozni. Ha ezt leszeded, a főtengely lefelé kijön a motorból.
Általában nem is leszedni nehéz, hanem eljutni odáig, hogy leszedd. Nem feltétlenül kell "full csutkára szétbombázni" a motort, de azért kell bontani rendesen. Először is le kell bontani a főtengelyről minden szíjtárcsát, lánckereket, de még a lendkereket is, mert amíg az ilyen-olyan hajtások rajta vannak, nem fog kijönni a helyéről. Vagyis le kell kapni a vezérmű hajtását (általában fogasszíj vagy lánc), az ékszíj- vagy hosszbordásszíj-tárcsát (ebből néha nem csak egy van), a túloldalon meg legalább le kell venni a váltót és a kuplungszerkezetet a lendkerékről, de a legjobb az, ha le is tudod venni a lendkereket. Utána le kell kapni az olajteknőt, ekkor már látszik a csapágysor (jó esetben, mert néha olyan olajsár virít még alul is, hogy semmit sem látni). Le kell bontani a csapágyfedeleket, ekkor lefelé ki kell jönnie a főtengelynek hajtókarokkal, dugattyúkkal együtt. Ha előbb a hajtókarok csapágyait is szétszeded, akkor csak a főtengely jön ki egymagában.
Ezt a műveletet alapvetően kétféleképpen lehet végrehajtani. Ha kiveszed a motort, kényelmesebben lehet dolgozni, rendesen látsz mindent, hozzá is férsz. Csak két probléma van. Az egyik, hogy végre kell hajtani a kiemelést: le kell engedni a hűtőfolyadékot (nem, Citroën 2 CV-ben és VW Bogárban nem kell), szétbontani a csöveket, bowdeneket, elektromos csatlakozásokat, kikötni a motortartó bakokat, leszerelni a kipufogót - sok a macera. A másik gond az, hogy a kiszerelt motornak nincs lába, amin megálljon, tehát az eredményes munkához állvány kell. A műhely padlójára lehajított motoron ugyanis nagyon nehéz dolgozni.
Erre találták ki a másik, kissé Frédi-Béni módszer jellegű megoldást, mikor is a motor az autóban marad, csak alulról bontod szét. Nem kell állvány, kevesebbet kell bontani, de mondjuk nem is férsz hozzá normálisan, az arcodba folyik az összes itt-ott megrekedt olaj, elgémberedik a kezed, kerülgetheted a bölcsőt az alkatrészekkel (néha igen kellemetlen helyen van), összeszerelésnél nem férsz oda rendesen a nyomatékkulccsal (bár mint tudjuk, azt csak nők és zavaros szexuális beállítottságúak használják, az Igazi Férfi minden csavart izomból megtép, hadd szakadjon le a feje) - ez a megoldás sem sokkal jobb.
De akármelyikről is legyen szó, nem kell teljesen szétszedni a motort, a hengerfej például a helyén marad. Felülvezérelt négyütemű motornál ez azért igen nagy dolog.
főtengelyt leginkább akkor szokták kiszedni, ha már tényleg nagy a baj, akkor meg már mindent ellenőriznek, és amit kell cserélnek is, ezért nagy munka... én még nem találkoztam olyan nagyműtéttel, ahol csak a főtengely ugrott ki a helyéről, ott már egyszerűbb az egész motort újjá építeni, mint 1 év múlva megint szétszedni, csak akkor épp a dugattyúk miatt...
mire oda jut egy motor, hogy a főtengely csapágyazása gatya legyen, addigra már a többi része se lesz bejáratós...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!