Automata sebváltón melyik fokozat micsoda és mikor melyiket használják?
Ha példa kell, írok. Például ott vannak az egyszerű, olcsó népautók, mint a Dacia Logan, a Peugeot 301 vagy a régi Swift. Ezekbe teljesen felesleges az automata váltó, legyen szó akár hidrodinamikus, akár robotizált szerkezetről. Az ilyen autóknál az a lényeg, hogy olcsók legyenek és hosszú távon elviseljék az igénybevételt minimális karbantartás mellett. Ebben pedig verhetetlenek a kéziváltók: könnyebbek és olcsóbbak az automatáknál, nem viseli meg őket annyira, ha hegynek felfelé kell elindulni a hattagú albán családdal és a két kecskével, javítani pedig egyszerű őket, nem kell beléjük ATF, csak valami olaj, amit sikerül találni (jó, tudom, elméletileg élettartamkenésűek, de ha mégis arra van szükség, egyszerűbb bennük olajat cserélni).
Aztán a sportkocsikban sem mindig jó az automata váltó. A DSG-k már jó hatásfokkal dolgoznak, gyorsan kapcsolnak, de bizony még mindig nehezebbek a hasonló kaliberű kéziváltóknál. Az a pár tíz kilogramm pedig, amit meg lehet így spórolni, néha jól jön. A városi krúzolásra, csajozásra épített sportkocsiknál nem probléma a kis súlytöbblet, a pályára szánt, homologizációs alapnak épített változatok esetén viszont jól jön az a pár kiló, amit le lehet vele faragni.
Szintén a sportkocsiknál maradva: a kisszériás gyártású, méregerős gépek esetén is jó a kéziváltó. Például a Henessy Venom GT-hez is ilyet találtak ki, mert nagy teljesítményt és nyomatékot elviselő kéziváltót könnyebb tervezni és gyártani, mint automatát.
Terepjárókban is van értelme a kéziváltónak. Bár ott az automata sem rossz: az alapjáraton kúszó autó rendkívül hasznos tud lenni. Viszont a kemény igénybevételt (meredek emelkedők, bukkanón "odavert" váltó, sárba beragadt másik autó kirángatása, hintáztatás) nem mindegyik automata váltó bírja ki hosszan. Úgyhogy a valóban terepre való terepjárók esetén is egyeduralkodó a kéziváltó.
Az automata valtos autoban a kezifek labfek - Vagyis a muszerfal alatt van egy pedal, amire rataposassal lehet aktivalni a feket. Ujabb (melyebb) rataposassal lehet deaktivalni.
gyík analfabéta amerikaiak - latszik, hogy nem jartal meg az USAban, amikor masfel ket oras forgalmi dugoba keveredsz az 5 savos autopalyan es mesz-megallsz-mesz-megallsz-mesz-megallsz megy orakon keresztul, hidd el, olyankor aldas az automata valto :)
N es P fokozatban is le lehet allitani a motort, de a kulcsot kivenni az inditobol csakis P fokozatban lehet, igy elkerulik a gyartok, hogy a "gyik" amerikai nehogy N fokozatnal kiszalljon a vasbol az meg leguruljon a lejton :)
"Az automata valtos autoban a kezifek labfek - Vagyis a muszerfal alatt van egy pedal, amire rataposassal lehet aktivalni a feket. Ujabb (melyebb) rataposassal lehet deaktivalni"
Ez nem feltétlenül van így. A Mercedes-Benz használt évtizedekig hasonló megoldást: bal oldalon volt egy pedál, azt kellett benyomni, ekkor aktiválódott a kézifék, kioldani pedig kézzel kellett. De ők a kéziváltós típusaikon is ezt használták. Egyébként pedig automata váltósok közt is van olyan, aminek a "helyén", a két ülés közt van a kézifékkarja, akadt olyan, aminek a műszerfal alatt volt kallantyú, mostanra meg divat lett a nyomógombbal működtethető kézifék.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!