Mi az, hogy utólagos motoroptimalizálás? Miért nem lehet egyből úgy szériagyártásba adni egy kocsit?
Nem lenyúlásról van szó. Ha tényleg optimalizálás történt (bár most már nehéz tényleg optimalizálni a motorokat, a gyárban eléggé okos mérnökök ülnek), nem csak "adtunk neki turbónyomást meg üzemanyagot, azt' menjen" rendszerű gagyituning, annak is volt értelme.
Jogos a kérdés: miért nem optimalizálva adják ki a motorokat? Nos, kérdezd meg a kedves ismerősödet, hogy hány ember dolgozott ezen és mennyi ideig tartott nekik. Aztán ezt szorozd fel 4-5 millióval, mert ekkora szériák szoktak készülni egy-egy motorból úgy, hogy megérje őket gyártani. Óriási munka lenne, rengeteg embert igényelne és a motorszerelde mellé fel lehetne húzni egy másik épületet, amiben a motorokat finomhangolják.
A nagysorozatú gyártásban - akármiről is legyen szó, tehát most nem a "szar, mocsok Ódi, bezzeg a Szuzuki az tökéletes" előítéletről van szó - nem lehet tökéleteset gyártani. Nem lehet minden egyes darabot finomhangolni, márpedig a motorok esetén erre is szükség lenne ahhoz, hogy mindegyik darab ideális legyen. A megmunkálás során van szórás az egyes méretekben (nem is lehet minden ezredmilliméterre pontos), tömegekben (ott sem lehet ám milligrammra kiszámolni mindent), belső súrlódásban (nem sikerül kétszer ugyanúgy legyártani semmit) és ebből adódóan minden motort egy kicsit másképp kell hangolni, hogy maximálisan hatékony legyen.
De bizony nem csak ebből adódik, hogy van mód utólagos optimalizálásra: a gyári ECU-ban olyan programnak kell lennie, ami mindenféle használati körülményre alkalmas. Tehát a -40 fokos skandináv telektől a 40 fokos mediterrán nyarakig mindenféle hőmérsékleten, a tengerszinten levő tengerparttól a Glossglocknerig mindenféle magasságon működnie kell, ráadásul egy motort gyakran több típusban is használnak és értelemszerűen más karakterisztikát igényel egy egyterű, mint egy négyajtós "területi képviselő-autó". De nem lehet minden egyes típushoz saját jellegmezőket betáplálni, mert a szalagon készülő motorokról gyakran nem tudják megmondani gyártáskor, hogy milyen autóba kerülnek.
Ezért aztán a mérnökök kompromisszumokat kötnek. A motor legyen alkalmas mindenre, ezért feláldoznak egyes kiemelkedő tulajdonságokat. A barátod autója most az itthoni körülmények mellett, ebben az autóban, ilyen váltóval jól működik. De mondjuk lehet, hogy egy kemény északi hidegben már igencsak köhögve kerregne, esetleg egy A3-ban kellemetlen lenne a nyomatékgörbéje.
Azért, mert az a motor a gyárban úgy lett optimalizálva, hogy -30 és +50 fok között a jó minőségű német gázolajon át a lóhugy ukrán fűtőolajjal is működjön. Ugyanis nem lehet tudni, hogy ki fogja megvenni és hol fogja használni.
Továbbá azért volt 140LE gyárilag, mert úgy elmegy 500.000 km-t röhögve, míg "optimalizálva" 170 LE-sen valószínűleg 300.000 km után mehet a nagygenerál.
Nagy vonalakban ennyi.
minden motorban van tartalék bőven, amit azért nem használnak ki mert nyilván ahamrabb tönkremenne, namost egy chiptuningos azért próbál pont annyit kihozni a motorból, hogy lehetőleg ne csökkenjen az élettartalma a motornak (valamennyire biztos fog, de elhanyagolható normál esetben)
viszont ehhez mindenféle mérés kell, amit a gyárban nyilván nem fognak egyesével minden kocsin elvégezni, inkább belöveik egy olyan értékre amin minden motornak biztonságosan mennie kell.
a fogyasztás meg azért kevesebb, mert az erősebb motornak már kevésbé kell erőlködnie, egy bizonyos szintig ez működik, ezek szerint a 170 ló még e szint alatt van:)
pl egy 2 literes 160 lovaas ford motorral szerelt 500 kilós catterham is 3 litert eszik miközben megy mint az állat, nem erőlködik a motor, egy 1,2 tonnás fordban meg bekapja a 6 litert.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!