Kompersszor vagy turbó?
A kompresszor gyorsabban reagál, mert a főtengely közvetlenül hajtja, illetve nem melegszik egészen annyira a levegő a sűrítés közben, mert nem feltétlenül a kipufogó közelében van. Viszont nem lehet olyan széles fordulatszám-tartományban alkalmazni, mint a turbót. Vagy alul és középen tölt jól, fent pedig túlpörög és elfogy a szufla, vagy fent lesz rettenetesen erős vele az autó, alul pedig erősen fojtja.
A turbót ezzel szemben egészen jól be lehet lőni, hogy a teljes fordulatszám-tartományban legyen értelme. Persze egy szem "mezei" turbóval ez sem megy, de biturbós rendszerrel, kettős megfúvású vagy változó geometriájú feltöltővel már egészen jó eredményeket lehet elérni.
Az viszont tény, hogy a turbónak nagyobb a késedelmi ideje, mint a kompresszornak. A fenti megoldások ezen is segítenek, az ALS viszont nem utcai technika: jelentős hőterhelést kap a turbó és a kipufogócsonk és szép, nagy lángnyelvek csapnak ki a kipufogóból (mert az égés nagy része ott játszódik le). Vagyis utcán marad a lefújószelep és a fordulatszám figyelése. De hiába minden hókuszpókusz, a turbós autó sosem fog olyan közvetlenül reagálni a gázadásra, mint a kompresszoros. Viszont egy modern, változó geometriájú feltöltő lefújószeleppel már eléggé jó ahhoz, hogy ha az ember kicsit alakít a vezetéstechnikán (nem akar mindenáron ötödikben alapjáratról padlógázzal gyorsítani), akkor egyáltalán nincs vele probléma, nem kellemetlen a turbó késedelmi ideje.
(csak halkan jegyzem meg, hogy egyébként még a kompresszoros is rettenetesen lassú és buta reakciójú a jól kihegyezett szívómotorokhoz képest)
Hogy melyik a jobb? Egyik sem jobb a másiknál. Nem lehet megmondani, melyik a jobb feltöltési mód, mert mindkettőnek vannak sajátosságai, amiket jól ki lehet használni, mindkét rendszerrel igen jó motorokat lehet építeni.
Az ALS olyan, amilyenre tervezik és gyártják. Általában kikapcsolható és több fokozatban állítható attól függően, mekkora turbónyomást szeretnél tartani vele (ez meg attól függ, mire kell használni: rajtnál nagy turbónyomásra állítják, verseny közben a helyzettől függően kisebb vagy nagyobb értékre).
Vagyis ha lenne ALS az autódban, azt be tudnád kapcsolni, mikor megállsz a piros lámpánál. Rálépsz a gázra (anélkül nem megy, mert nincs mit égetni), az autó csattog, dörög és mindenféle egyéb hangokat ad ki, kicsapnak a lángnyelvek a kipufogóból, aztán zöldnél nagy turbónyomással, jókora gyorsulással rajtolsz. Ha meg nem kell, kikapcsolod. A gyorsulási versenyre használt turbós autóknál nagyjából így működik, rajt után nem nagy nyomást tart, mert csak a felváltások erejéig van rá szükség, akkor pedig nem sokat esik a nyomás egy lefújószelep mellett. Ha lenne féktáv, akkor lenne nagy szükség menet közben is az ALS-re.
De nyugodj meg, még ebben a formájában sem jó közútra az ALS. Túl hangos, a lángoló kipufogó nem valami biztonságos és a kipufogóoldal alkatrészei sem fognak neki igazán örülni.
Egy jó 8300 köbcentis szívó motor az igazi...
Vagy mégis kell bele a turbó? :)
Jó, de egy átlagembernek, közútra egy 3 literes szívómotor már mindenre elég kell h legyen, nem kell ide 6 meg 8 liter :)
A 458 Italia 4.2 és 570 lóerő ha jól emlékszem, egy átlag 3 literes v6 vagy sorhat is megvan 250-300 lóerő, szóval bőven elég az :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!