Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » A dízelmozdonyoknál (illetve...

A dízelmozdonyoknál (illetve tudtommal a legtöbbnél) miért nem közvetlen a hajtásért felel a dízelmotor?

Figyelt kérdés

Tehát a dízelmotor nem közvetlen a meghajtásért felel mint például közúti járműveknél, hanem csak a meghajtáshoz szükséges energiát szolgáltatja és közvetlen a meghajtást többnyire villanymotorok vagy hidraulikus rendszer végzi.

Dízelmotoroknál miért ezt a megoldást használják már nagyon rég óta? Például egy sebességváltón keresztül sokkal rosszabb lenne a dízelmotor hatásfoka?



nov. 8. 18:08
 1/6 anonim ***** válasza:
100%
Mert nagyságrendekkel rosszabb a hatásfok és sokkal kisebb az indító nyomaték.
nov. 8. 18:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
100%

Egy sebességváltón jobb lenne a hatásfok, nem lenne az energia átalakításon veszteség, de nehéz lenne megoldani, meg minek is.

Így "tökéletes" a villanymotor induláskor adja le a csúcsnyomatékát, brutális mechanikus kupplung/váltó kellene, hogy egy 6-800m hosszú tehervonatot megmozdíts.

Ez a hajtási megoldás a veszteségeivel eggyütt a leg ideálisabbideálisabb erre a feladatra.

nov. 8. 19:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
100%

Egy hosszú megrakott teherszerelvény több ezer tonna. Ekkora tömeg megindításához hatalmas nyomaték kell.

Közúti dízelmotoros járművel ugye úgy indulunk, hogy kuplung ki, sebességváltó 1-esbe, majd alapjárathoz közeli forduaton elkezdjünk engedni a kuplungot, ami szépen súrlódva megmozdítja az az 1-40 tonnát.

Na most, mozdonynál mekkora motor kellene, hogy többe ezer tonnát közel alapjáraton megindítson? Ha nagyobb nyomaték kell, nagyobb fordulat is kell. (Ellenben a villanymotorral, ami már indításkor is tudja a maximális nyomatékát.) Ebből következően ha nagy fordulaton csúsztatod a kuplungot, ráadásul több ezer tonna fog vissza, nincs az a kevlár kuplung ami néhány indítás után ne égjen le és lehet cserélni.

Dízel-elektromos hajtásnál ezt mind kiküszöbölted és nem kell se felsővezeték, se akku.

nov. 8. 20:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
100%

Ugyanezért van dízel-villamos hajtása a Gróf Széchenyi lapátkerekes hajónak.

Egyszerűen a dízel nem tud akkor nyomatékot, hogy megmozdítsa, ha áll a hajó.


Dízel-villamos hajtásnál a dízelmotor mindig az optimális fordulatszámon járhat, a villanyotor pedig megoldja ha nyomaték kell, vagy fordulatszám.

nov. 8. 22:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 anonim ***** válasza:
54%

"Tehát a dízelmotor nem közvetlen a meghajtásért felel mint például közúti járműveknél, hanem csak a meghajtáshoz szükséges energiát szolgáltatja és közvetlen a meghajtást többnyire villanymotorok vagy hidraulikus rendszer végzi."


Mondj olyan közúti járművet aminél a motor közverlenül a kereket hajtja!

A dízelmotor alkalmatlan arra hogy közvetlenül meghajtsd a kereket. Mindgen járműben van valamiféle sebességváltó, hajtőmű, stb.

A mozdonyokban ugyanígy megvannak a különböző erőátviteli rendszerek, csak nagyobb méretben.


"Egy sebességváltón jobb lenne a hatásfok, nem lenne az energia átalakításon veszteség, de nehéz lenne megoldani, meg minek is."

Nem igaz! A sok fogaskeréken sokkal több energia vész el mint egy villamos erőátvitelen!

nov. 10. 10:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 krwkco ***** válasza:

"A dízelmozdonyoknál (illetve tudtommal a legtöbbnél) miért nem közvetlen a hajtásért felel a dízelmotor?"

A többek által említett nyomaték problémán túl az acélkerék és az acélsín között kicsi a súrlódási együttható. Ezért minél több kereket érdemes hajtani. Ami sokszor egyszerűbb az elektromos energia odavezetésével, mint mechanikus alkatrészekkel kivitelezett hajtással.

nov. 10. 11:09
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!