A dízelmozdonyoknál (illetve tudtommal a legtöbbnél) miért nem közvetlen a hajtásért felel a dízelmotor?
Tehát a dízelmotor nem közvetlen a meghajtásért felel mint például közúti járműveknél, hanem csak a meghajtáshoz szükséges energiát szolgáltatja és közvetlen a meghajtást többnyire villanymotorok vagy hidraulikus rendszer végzi.
Dízelmotoroknál miért ezt a megoldást használják már nagyon rég óta? Például egy sebességváltón keresztül sokkal rosszabb lenne a dízelmotor hatásfoka?
Egy sebességváltón jobb lenne a hatásfok, nem lenne az energia átalakításon veszteség, de nehéz lenne megoldani, meg minek is.
Így "tökéletes" a villanymotor induláskor adja le a csúcsnyomatékát, brutális mechanikus kupplung/váltó kellene, hogy egy 6-800m hosszú tehervonatot megmozdíts.
Ez a hajtási megoldás a veszteségeivel eggyütt a leg ideálisabbideálisabb erre a feladatra.
Egy hosszú megrakott teherszerelvény több ezer tonna. Ekkora tömeg megindításához hatalmas nyomaték kell.
Közúti dízelmotoros járművel ugye úgy indulunk, hogy kuplung ki, sebességváltó 1-esbe, majd alapjárathoz közeli forduaton elkezdjünk engedni a kuplungot, ami szépen súrlódva megmozdítja az az 1-40 tonnát.
Na most, mozdonynál mekkora motor kellene, hogy többe ezer tonnát közel alapjáraton megindítson? Ha nagyobb nyomaték kell, nagyobb fordulat is kell. (Ellenben a villanymotorral, ami már indításkor is tudja a maximális nyomatékát.) Ebből következően ha nagy fordulaton csúsztatod a kuplungot, ráadásul több ezer tonna fog vissza, nincs az a kevlár kuplung ami néhány indítás után ne égjen le és lehet cserélni.
Dízel-elektromos hajtásnál ezt mind kiküszöbölted és nem kell se felsővezeték, se akku.
Ugyanezért van dízel-villamos hajtása a Gróf Széchenyi lapátkerekes hajónak.
Egyszerűen a dízel nem tud akkor nyomatékot, hogy megmozdítsa, ha áll a hajó.
Dízel-villamos hajtásnál a dízelmotor mindig az optimális fordulatszámon járhat, a villanyotor pedig megoldja ha nyomaték kell, vagy fordulatszám.
"Tehát a dízelmotor nem közvetlen a meghajtásért felel mint például közúti járműveknél, hanem csak a meghajtáshoz szükséges energiát szolgáltatja és közvetlen a meghajtást többnyire villanymotorok vagy hidraulikus rendszer végzi."
Mondj olyan közúti járművet aminél a motor közverlenül a kereket hajtja!
A dízelmotor alkalmatlan arra hogy közvetlenül meghajtsd a kereket. Mindgen járműben van valamiféle sebességváltó, hajtőmű, stb.
A mozdonyokban ugyanígy megvannak a különböző erőátviteli rendszerek, csak nagyobb méretben.
"Egy sebességváltón jobb lenne a hatásfok, nem lenne az energia átalakításon veszteség, de nehéz lenne megoldani, meg minek is."
Nem igaz! A sok fogaskeréken sokkal több energia vész el mint egy villamos erőátvitelen!
"A dízelmozdonyoknál (illetve tudtommal a legtöbbnél) miért nem közvetlen a hajtásért felel a dízelmotor?"
A többek által említett nyomaték problémán túl az acélkerék és az acélsín között kicsi a súrlódási együttható. Ezért minél több kereket érdemes hajtani. Ami sokszor egyszerűbb az elektromos energia odavezetésével, mint mechanikus alkatrészekkel kivitelezett hajtással.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!