Mi az a kuplung csúsztatás?
1. A kuplung csúsztatás az, amikor fogásponton megtartva, lassan engeded fel a kuplungot, nem gyorsan.
2. Csúsztatott kuplunggal nem kanyarodunk.
3. Egyesben nem kanyarodunk.
Az #1-es jól leírta, a csúsztatott kuplung az amikor a felengedett kuplungot megtartod a fogásponton akár rövid akár hosszabb ideig. Pl. 1-esben álló helyzetből nem tudsz a kuplung csúsztatása nélkül elindulni az autóval, mert lefulladsz.
A 2-es pontjával hogy csúsztatott kuplunggal nem kanyarodunk azzal csak részben értek egyet. Manapság szerintem nincs olyan oktató aki csúsztatás nélkül tanítja a kanyarodást (főleg dízeleknél) mivel a tanulók 1000 másik dologra figyelnek még és balesetveszélyes lenne ha már kanyar megkezdése előtt elvárnák tőlük a visszaváltást..
Kérdező, lényegében amiatt kell csúsztatott kuplunggal kanyarodni mert ezzel a módszerrel "fogod" meg az autót, hogy ne rohanjon bele a kanyarba. Lényegében , ha simán gázzal belerohansz a kanyarba (és az oktatód nem segít) akkor az autó elejével lekaszálnál egy fát, épületet vagy egy járdán közlekedő gyalogost.
Hogy milyen sebességi fokozatban kanyarodj, az szituáció függő. Ha álló helyzetből kanyarodsz (pl. STOP táblánál) vagy gyalog tempóra lassult az autó (mondjuk 10 km/h alatti sebességre) akkor 1-esbe visszaváltva kanyarodsz mert különben 2-esben lefulladnál.
Az esetek 95%-ában 2-esben kanyarodunk, kivétel a fentebb említett szituációk.
Egyívű megfordulásnak az a titka, hogy amikor 1-esben megtartod a fogásponton a kuplungot (tehát csúsztatod) ne várd meg amíg az autó teljesen felgyorsul hanem nyomd vissza a kuplungot pár mm-t majd megint tartsd meg a fogásponton, ezt ismételve a manőver végéig. Ha hagyod az autót felgyorsulni és felengeded a kuplungot teljesen akkor nem fogod tudni végrehajtani megfelelően az egyívű megfordulást mert az autó túlfutna a járdaszegélyen.
Hogy megértsd a kuplung fizikai működését ajánlom figyelmedbe az alábbi videót: https://www.youtube.com/watch?v=KcxEAxi_cvQ
Ha ezt megérted, akkor azt is fogod érteni hogy mit miért csinálsz a kuplung pedállal és mi történik olyankor.
Egyébként kérdezz nyugodtan az oktatódtól, nem csak azért fizeted az órákat hogy utasítson hogy mikor mit csinálj.
Azt furcsállom ha az oktató ilyet mond.
Akkor már egyet lekell kapcsolni és felengedett kuplunggal lehet fordulni.
Mert elég hamar lelehet gyapálni a csúsztatással, főleg meg ha nincs is érzéke hozzá.
#7-es: persze, megoldható a gyakorlat máshogyan is de rutin kell hozzá, ami egy tanulóvezetőben nem feltétlen van meg. Én azt a módszert vázoltam fel amit elvárnak az oktatók. Abban már nem vagyok biztos hogy a forgalmi vizsga követelményeiben benne van-e hogy technikailag hogyan kell kivitelezni a manővert, de az biztos hogy a legtöbb oktató így tanítja.
(3-as voltam)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!