Hogy tudnék szebben elindulni, váltani?
Nemrég kaptam meg a jogsimat, azóta vezetek is rendszeresen, viszonylag jól is megy, de a dinamikus elindulással meg a szép váltással bajban vagyok.
Dízellel tanultam, azzal szépen el is tudtam indulni, a mi kocsink meg benzines, azzal meg nagyon bénázok.
Soha nem fulladtam még le, de minden elindulásnál rángat egyet a kocsi. A váltásnál is (főleg a visszaváltásnál) ez van néha.
#10.
Embere válogatja, nekem pl soha(!) nem volt a sarkam a padlón, mióta az eszemet tudom,mindig teletalppal kuplugozok. Térdből mozgok, a boka nem billeg.Számomra természetellenes, és piszkosul fárasztó, a sarkam a padlón tartani.
Ettől persze másnak lehet jó. ;)
#5-re: Kérdező, akkor kibővítem egy kicsit a 2-es válaszomat, mert úgy látom, nem igazán írta le senki a lényeget, annak ellenére hogy a lepontozás eluralkodott...
1.Lassítás okán történő visszaváltás alapelve, hogy motorfék üzemmódban maradunk hogy a sebesség kellően csökkenjék.
2.Gyorsításnal történő visszaváltáskor legpraktikusabb a gázfröccs módszer, amelynek lényege hogy visszaváltás során a váltó üres állásában azt a plusz lépést iktatjuk be hogy kuplungpedál felengedésekor gázt adunk. Ezzel egy pillanatra összekapcsoljuk a motrot a váltóval, gázfröccsel biztosítjuk az ún. szinkronfordulatot. A módszerrel a váltó szinkronkúpok is kímélhetőek.
Az egyszerűsített módszer -ezt már említették- a motorfékhatás rántó hatását kiküszöbölendő, visszakapcsolás után a kuplungfelengedéssel egyidejűleg történő gázadás.
"Embere válogatja, nekem pl soha(!) nem volt a sarkam a padlón,..."
Valóban... Én is felemelt sarokkal váltottam eleinte.
Aztán valaki megmutatta ezt a lerakott sarkos módszert. Szerintem finomabban és reprodukálhatóban lehet így a kuplungot kezelni. Nem kell a láb minden izmának együttműködni. Csak a lábfejet kell "megbiccenteni".
"A kuplungpedál benyomása lényegesen nagyobb erőt igényel, amely bokamozgással nem garantálható és az lesz a következménye hogy csak félig nyomja be a kuplungpedált, ami váltógyilkolást okoz..."
Nem írtam le a részleteket:
1. A kuplungot szabadon álló sarokkal tövig kell nyomni. Itt nincs szükség "finomkodásra".
2. A kuplung tövig nyomott állapotában kell lerakni a sarkat.
3. A lábfej biccentésével egy mozdulattal fel lehet menni a fogáspontig. A fogásponton finoman lehet átvinni és adagolni a kuplungot.
4. Ha az autó megindult, felemelt sarokkal teljesen fel kell engedni a pedált.
Nem mondom, hogy mindenki álljon át erre, akinek nincs gondja a vezetéssel. De egy kezdőnek érdemes ezt is kipróbálni.
#15.
Korábban azt írtam a kuplung kezelésére, hogy "embere válogatja"
Most még hozzá teszem: autója (is) válogatja.
A multkorában vezettem egy öreg VW bogarat, aminek a pedál fordulási pontja közel van a bal láb sarkához.
(értsd,a padlólemezen van a pedáltengely, tehát egyíven mozog a lábfejjel)
Tényleg csak a több évtizedes teletalpas kuplungolás okán emeltem el a lábam, egyébként működött volna a letett sarkú manőver is.
Viszont a jelenlegi autók pedáltengelye túlnyomórészt a műszerfal alatt van, kb félúton a boka és a térd közötti magasságban. Külön ront a helyzeten, hogy a függesztett pedál, ellenkező irányú köríven mozog, mint a volánnál ülő ember lába,
Na nem ragozom tovább, csak azt akartam kihozni ebből, hogy az oktatónak nem kellene ezt a technikát eröltetni.
Pláne ha hozzátesszük, hogy egy női láb gyakran 36-38-as méretű akkor különösen nehéz az elvárt pedálkezelés.
Vagyis, ha tudja, akkor csinálhatja más módon.
Engedni kellene, mint pl. a balkezes írást. ;)
"Viszont a jelenlegi autók pedáltengelye túlnyomórészt a műszerfal alatt van, kb félúton a boka és a térd közötti magasságban. Külön ront a helyzeten, hogy a függesztett pedál, ellenkező irányú köríven mozog, mint a volánnál ülő ember lába,..."
Nagyon jó leírás. Nekem is ilyen autóm van.
Mégis működik a lerakott sarok. Egy dolgot viszont kihagytam: amikor lerakott sarokkal mozog a lábfej, a pedálnak csúsznia kell cipőtalpon. De ez nem jelenti azt, hogy a láb lecsúszhatna a pedálról. Mert a sarok, a pedál forgáspontja és a cipőtalp érintkezési pontja egy stabil mechanikai rendszert ad.
Induláskor bátran kell gázt adni. Legalább 2500-as fordulatszámon benzinesnél.
Visszakapcsoláskor a féket kell nyomni egyszerre a kuplung felengedésével, és akkor nem ránt egyet kocsi.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!