Mi értelme így a DRL-nek (nappali menetfénynek)?
#18
Logikai bukfenced csak neked van. Az nem a gyártók hibája, hogy retardáltak az emberek és nem tudnak használni valamit. Én ezerszer jobban bírom a nappali menetfényt, mert nem bír a rendőr megvágni lakott területen kívül délben, fényes nappal a tök üres úton, hogy nem kapcsoltam világítást. Az, hogy ésszel kellene használni, az nem a gyártók hibája, hanem a logikai bukfenceseké.
#19
Régen nem volt annyi autó, nem voltak annyira erősek, meggondoltabbak voltak az emberek, soroljam. 20 éve hol volt neked ennyi autó? Budapesten a délutáni csúcs volt olyan, mint most a vasárnapi :D
#21
Ezt kellene kötelezővé tenni minden autónál, nem ebből is csak a hasznot húzni, hogy majd plusz pénzért beprogramozzuk neked.
#23
Jajj, de naiv vagy. Te elhiszed, hogy a menetfény azért van, hogy biztonságosabb legyen közlekedni. Tudod lehetne fényszórót is kapcsolni, és akkor hátul is világítana. Mennyivel jobban hangzik, nem? Elől-hátul. Ez csak és kizárólag azért van, hogy neked drágábban lehessen adni az autót, mert így fut rajta a fény, meg úgy fut.
#25
Persze, ez csakis azért van. Csakis azért, hogy Olcsó Jánosék tudjanak picsogni, hogy mennyibe kerül egy kocsi. Persze, mintha ez valami 1 milliós feature lenne :D Nevetségesek vagytok :D
DRL egyben helyzetjelző is. DRL, index, xenon (esetleg még H11 kanyarkövető). Már csak ez a 3-4 van beépítve az első fényszórókba. DRL vagy DRL, xenon + hátsó világítás. Első indításnál nem maradnak kikapcsolva az első fényszórók, valami mindig világít. Aki nem használja a DRL-t az magyarul manuálisan lekapcsolja a világítást. Kamera érzékeli a külső fényt és a modul eldönti milyen világítás kell. Nyáron szakadó esőben sokszor helytelenül dönt, télen túl későn vált át. Vezetőnek mindig figyelni kell. A számítógép nem tudja 100%-ban helyettesíteni az embert.
Házibarkács beszerelésű DRL semmit nem érzékel. Vezető megfeledkezik róla akkor van az, hogy este elől világít hátul meg nem. Vagy semmi nem világít.
Országban az autók 70%-a még a hagyományos: helyzetjelző, index, H4/H7 fényszórókkal közlekedik.
Elég naív dolog a menetfény jelentőségét alábecsülni, és persze ráfogni a szokásos dumát, hogy "csak azért van benne, hogy drágább legyen, vagy hogy elromoljon". Ez egyszerűen baromság. Igen is van jelentősége, főleg abban az időben számított sokat, amikor bevezették, ugyanis az új autók 90%-ának halogén fényszórója volt alapból. Néhány országban fényes nappal is kötelező a világítás valamilyen formában, lakott területe belül is. Ugyanakkor borzasztó energiapocsékolás ~120 wattnyi teljesítményt állandóan elpazarolni, amikor ennek töredéke is elég lenne, és erre jött be ugye eredetileg a menetfény, ami ezt sikeresen meg is oldotta, valamint ott is világított innentől az autó eleje, ahol idáig nem volt kötelező. Ha tehát az eredeti állapothoz hasonlítjuk, mindenképpen előrelépés, arra akkor még senki nem gondolt, hogy a hülye sofőrök tompítottként fogják majd használni. Azt sem árt megemlíteni, hogy a tompított fényszóró bár erős, de mint ahogy neve is takarja, tompítva világít, tehát az út felé, ami az észrevétel szempontjából megint csak nem ideális, nem annyira feltűnő a távolból nappal, mint egy előrefelé világító lámpa, még ha gyengébb is. A menetfény gyakorlatilag egy miniatűr távolsági fényszóró, ha az optikáját tekintjük. Ha nem valami gagyi kínai szar van felrakva, általában több fényt bocsát ki előre mint egy tompított, persze anélkül, hogy elvakítana. Szóval szerintem kár ezt firtatni, mert tényleg vannak előnyei, és az alapötlet nem rossz.
Ugyanakkor ami hiba volt szerintem akkor, amikor a menetfény jogi hátterét létrehozták, az az, hogy megengedték a gyártóknak, hogy fényszenzor használata nélkül, manuálisan használni lehessen a menetfényt. Ezt csak tetézte, hogy kb ezzel egy időben átálltak arra is, hogy a műszerfal háttérvilágítása folyamatos, ami sokakban tudatalatt azt az érzést váltotta ki, hogy a világítás be van kapcsolva, és amíg fel nem csavarodnak az első villanyoszlopra nem is veszik észre, hogy nincs. Szerintem rendesen alul lett becsülve az emberi tényező az egyenletben, rengeteg embert látok esőben, ködben, szürkületben menetfénnyel kocsikázni. Ennek a problémának viszont nem az a megoldása szerintem, hogy kapcsolódjon fel a hátsó helyzetjelző. Meg kéne akadályozni a manuális menetfényre kapcsolás lehetőségét. Én személy szerint a menetfényt csak automata állásban engedném felkapcsolni, ahonnan az autó magától átállna tompítottra, ha szürkület következik be, vagy ha esőt érzékel (esőszenzor, vagy ha nincs, akkor egy butább algoritmussal ablaktörlő kapcsoló monitorozásával). Szerencsére újabb autókban egyre gyakoribb, hogy alapfelszereltség az automata fényszórókapcsolás, (ami persze ugyanúgy nem tökéletes), így egyre kevesebben kapcsolgatják manuálisan a lámpát.
"Például ha nappal szembe mész, sokkal könnyebben meglátod a szembe jövőt. De normál látási viszonyok között is jobban feltűnik egy olyan autó aminek a menetfénye vagy tompított fényszórója ég."
Ezt senki nem vitatja. De a kérdés nem is arról szólt (legalábbis az én értelmezésem szerint), hogy miért célszerű nappal is világítást kapcsolni, hanem hogy miért kellett egy külön világítótestet erre kitalálni, mikor az egyébként is meglévő tompított tökéletesen alkalmas rá.
#7 "Nyilván a proli tudja hogy felesleges, nem a rengeteg közlekedési mérnök....azért ők ülnek abban a székben s nem te."
A közlekedésmérnök és a járműmérnök nem ugyanaz. Előbbinek semmi köze nincs az autók műszaki tartalmához.
#28 "Ha nem valami gagyi kínai szar van felrakva, általában több fényt bocsát ki előre mint egy tompított, persze anélkül, hogy elvakítana."
Ha a menetfény jobban látható mint a tompított - tehát több foton jut belőle a szembejövő sofőr szemébe - akkor arányosan annyival zavaróbb is. Nincsennek csodák, nincs olyan hogy valami jobban látható, de nem vakít jobban.
#25 Nem lett a DRL miatt egy autó sem drágább... Főleg, hogy semmi extrába nem került, mert a helyzetjelző vagy a ködlámpa működik DRL-ként.
#27 "Házibarkács beszerelésű DRL semmit nem érzékel."
Mi MK3 Mondeo-ba raktunk egy relét, ami automatikusan felkapcsolta a ködlámpát, ha a tompított nem volt felkapcsolva. Volt benne fényérzékelő is. Az volt az igazi barkács DRL ám :D Totál illegál, de senki nem állított meg minket szerencsére. Sokat nem ártottunk vele.
#29 Nem találtak rá ki újat. Az összes új autónál (maximum 1-2 kivétellel) a helyzetjelző egyben DRL is. Ami még DRL-ként szokott működni az a ködlámpa vagy a távolsági. Azokon az autókon kell extráként felszerelni, amiben nem volt alapból engedélyeztetve DRL.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!