Mi értelme van az európai tompított fényszórók vetítési képének?
Mint tudjuk, az európai szabályozás szerint asszimetrikus vetítési képet használunk, ami jobbra felfelé megtöri a fényt. Nem igazán találtam azonban információt arról, hogy ez miért alakult így ki, és mi lenne a gyakorlati haszna.
Személy szerint engem elég sokszor zavar, hogy többsávos úton, ha elhalad valaki mellettem bal oldalról, akkor a fényszórója telibe világítja a visszapillantómat, vagy ha folyamatosan megyek a külső sávban, akkor akár hosszú perceken keresztül is vakíthat, sokszor az autó komplett hátulját megvilágítva. Ez főleg xenon, vagy LED fényszórók esetén jön elő, amik nagyon erős fénnyel rendelkeznek. Én is észrevettem a saját fényszórómon, hogy milyen magasra felmegy jobb oldalt a fénnyaláb, pedig rendesen be vannak állítva. Igazából ezen még az automata fényszóróállítás sem segít, mert nem a vízszintes határvonallal van a gond.
Ilyen szempontból én ésszerűbbnek tartom az amerikai vetítési képet. Náluk is meg van törve a fénysugár, de aztán egyenesen végződik, így nem vakíthat annyira: [link]
Valaki esetleg tudja az okát?
Megint egy tévedést tényként beállító, és látszólagos kérdésbe csomagoló felhasználó...
Azért JOBB az európai, mint az USA, mert az USA mindenhol vakít, az európai csak jobb oldalon világít messzebbre. Sokkal de sokkal jobban vakít, és ezt számos szakcikk elemezte, konkrét mérési eredményekkel, és tesztfotókkal.
Ezek közül itt van egy:
31-25 oldal. Két fotó, és mérési eredmények. Az ameriaki jobban vakít, de a megvilágítandó területeken mégis kevesebb fényerőt produkál, az európai nem világít felesleges területeket, nem vakít, és a fényerő magasabb.
Ettől kezdve a kérdés okafogyottá vált, a benne előhozott indoklás pedig nevetségessé.
Bár eltelt egy kis idő a kérdés kiírása óta, de a téma nem hagyott nyugodni, és mivel érdemben nem kaptam választ a nagyagyú 3-as válaszoló lekezelő válaszán kívül, kénytelen voltam magam utánanézni a dolgoknak.
Először is a belinkelt tanulmányra reagálva: nagyon szép, és hasznos, csakhogy a témától némiképp kívülálló a témája, ugyanis a kutatásnak az volt a fő témája, hogy az amerikai szabályozások (a tanulmány írásakor legalább is) nem engedélyezik az adaptív fényszórók használatát, míg az európaiak igen, valamint a távolsági fényszórónak a megengedett legnagyobb fényereje is közel a fele az európainak. Így tehát leginkább ezeket az eredményeket hasonlították össze, a részletekbe nem is mentek bele, hogy mik az alapvető különbségek a DOT és az ECE vetítési képek között. Úgyhogy köszönöm, ahogy ígértem elolvastam, és tartalmát alapjául véve tehát elmondható, hogy válaszod tartalmának ezen része semmisnek tekinthető.
Ellenben elkezdtem megfigyelni a 2-es válaszoló által demonstrált jelenséget, miszerint egy mostanában gyártott személyautó gyári ledes lámpája jobban inkább a DOT szabványéra hasonlít. Ugyan a DOT szabvány tanulmányozásába nem mentem bele, az ECE szabványokéba viszont igen. Alapvetően arra a következtetésre jutottam, hogy két létező szabvány is életben van manapság ami a tompított fényszórók vetítési képét szabályozza: ECE R112 és ECE R98.
R112 elérhető itt: [link]
R98 pedig itt: [link]
Az R112 vonatkozik az izzószálas fényszórókra, az R98 pedig az ívkisüléses, illetve LED-es fényszórókra. Az R112 kétféle képet is megenged, ebből az egyik a "klasszikus" értelemben ismert európai kép, ami bal oldalt egy vízszintes kontúrt tartalmaz, a középvonaltól pedig egy 15°-os szögben emelkedő határvonalat. A másik lehetséges verzió bal oldalt szintén egy vízszintes határvonalat tartalmaz, majd a középvonalnál 45°-os szögben megtörik, és kicsivel utána jobbra szintén egy vízszintes kontúrként folytatódik.
Az R98 ezzel ellentétben csak egyféle vetítési képet engedélyez, ami az R112-es szabvány második ismertetett képével megegyező. Ez tehát azt jelenti, hogy bizony a LED-es, és a xenon fényszóróknál nem alkalmazható a 15°-os felfelé törő fénysugár, hanem kötelezően le kell lapítani a jobb oldali részt is. Vélhetően ez azért van így, mivel ezeknek a fényforrásoknak jóval erősebb fényük van, így nem engedhető meg az eredetileg izzószálas fényforrásokra kifejlesztett kép, az általam is ismertetett aggályok miatt. Megjegyzendő az is, hogy ez a "kilapított" vetítési kép kísértetiesen hasonlít képek alapján az amerikai DOT szabványra, de mivel azt nem tanulmányoztam, nem tudnám teljes bizonyossággal kijelenteni, hogy egy az egyben átvett dologról lenne-e szó, vagy inkább egy európai adaptációról. Mindenesetre elég egyértelmű, hogy ez a vetítési kép kevésbé vakít, mint a 15°-os felfelé ívelő, tekintettel rá, hogy a középvonaltól balra teljesen megegyezik, tőle jobbra pedig még jobban limitálva van. Így tehát a hármas válaszoló állítása, hogy az amerikai vetítési kép (ami ehhez nagyon hasonló, ha nem ugyanaz) mindenhol vakít, egész egyszerűen alaptalan, és komolyan nem vehető.
Az is megfigyelhető mind a mai napig, hogy az újonnan gyártott halogén lámpás autók továbbra is többnyire a 15°-os képpel világítanak. Ez elméletem szerint azért lehetséges, mert ennek a képnek alapvetően nagyobb a bevilágított területe, és mivel ezek a fényszórók alapvetően kevesebb fényt bocsátanak ki egy xenonnál, vagy LED-nél, nem jelenthet akkora problémát a jobb oldali elvakítás.
A kérdést kiemelem, de csupán azért, hogy több emberhez eljuthasson az információ, aki esetleg az oldalra téved.
Bármennyire hihetetlen de amelyik vakít az nem jól van beállítva.
A jól beállított lámpa semmennyire nem vakít .
Kereshetsz akár mennyi okot, indokot de ez jól van kitalálva.
Kedves Kérdező!
Túl sokat agyalsz ezen a lámpa dolgon,nehogy a pszichiátrián köss ki.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!