Miért nem tudják ennyien normálisan használni az autójukat?
Azt nem értem, hogy nem képesek egyesek felfogni, hogy nincsenek pontosan meghatározott fordulatszámok. Minden a körülményektől függ. Kis kökettérfogatú benzinmotort, ha gyorsulni kell, akkor el kell forgatni nyugodtan 3000-3500-ig is, és ez még nem sok. Mert egy előzés befejezéséhez beleforoghat akár 6000-be is. Na és? 6500 körül van a tiltás, nem károsodik.
Ugyanakkor, amikor az ember üresen, sík úton csak 50-el gurul, akkor hadd ne kelljen már harmadikban 2200-at forognia, miközben a gurulás alig emészt fel több energiát, mint a klímakompresszor meghajtása. Teljesen jó neki ott nyáron az ötödik, 1300/perc fordulaton, és télen a negyedik, hogy azért elegendő töltés is legyen a megnövekedett fogyasztáshoz (ülésfűtés, szélvédőfűtés, fényszóró, ablaktörlő...).
Ugye abban azért egyetérthetünk, hogy a fizika azt mondja, a közegellenállás a sebesség második hatványával arányos. Az én kocsim végsebessége valahol 175 körül van GPS szerint, ha kitolod a szemét negyedikben, elvileg itt 92 lóerős. 175/50=3,5; 3,5x3,5=12,25
92/12,25=7,5LE
1300-as fordulaton a 7,5 LE leadásához 40Nm szükséges. A maximális nyomaték 120 Nm valahol 3500 körül. Senki ne mondja, hogy a teljes terhelés kevesebb mint egy tizede fogja megölni a motort.
Illetve mondhatja, inkább hiszek a lassan 20 éves kocsinak, mint a hülyeségeket beszélő illetőnek.
Benzinest én is 2-3ezer között igyekszem tartani, dízel varosban elvan 1500 körül is.
Egy ideig ugattam en is faternak, hogy mit kinozza hidegen a dízelt "extrem" alacsony fordulatokon, aztán amikor eljött a 400 000. km is egy olajbilincs lelazulasaval hibalistakent, akkor elszegyeltem magam...
#34-35 A számítás azért nem ilyen egyszerű... A motor és a kerekek között áttétel van, beleértve a váltó nyomatékmódosítását is.
Azt kötve hiszem, hogy egy kis szívóbenzines ha 50-el gurul 5.fokozatban 1300-as fordulatnál, akkor kis gázadásra dinamikusan gyorsul. Nonszesz. Mellesleg ez már kb. motorféküzem.
Végül pedig ne felejtsük el, a motornak nemcsak mechanikai terhelése van, hanem hőterhelése is. Alacsony fordulat esetén kisebb a hűtőközeg térfogatárama, így romlik a hűtőhatás, gyakran kapcsol a termosztát, ill. a hűtőventillátor. Az olajszállítás is romlik alacsony fordulaton, így romlik a forgó-mozgó alkatrészek kenése, a súrlódás és a kopás nő, amely fokozza a hőfejlődést. Igen komplex mechanikai-hőtani rendszer egy belsőégésű motor működése, ma már végeselemes szimulációkat alkalmaznak a motorfejlesztés során, ennek ellenére még bőven akad kihívás. A korszerű motorokban már a motorvezérlő egyedileg tudja változtatni pl. a szelepvezérlést vagy a gyújtási szöget, de ettől függetlenül elmondható hogy a benzinmotorok optimális fordulatszáma 2500-3500ford/perc. Hosszútávon, tartósan pedig nem érdemes ettől alacsonyabb fordulaton üzemeltetni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!