Lóerő vagy a nyomaték a fontosabb?
Nyomaték, de az sem mindegy hogy benzin vagy dízel..
Ki szereti nyomatékig húzatni az autót?
"Az autó alapvetően a teljesítménytől "megy"."
Pont hogy a nyomatéktól megy. A nyomaték tudja adott erővel (N) a tengely középpontjától mért távolság függvényében (m) elforgatni a kerekeket. Ha egységnyinek vesszük a távolságot, mondjuk 1 m, akkor közvetlenül a gyorsítóerőt mérjük N-ban.
A teljesítmény már egy származtatott mennyiség. A nyomatékon kívül figyelembe veszi a fordulatszámot is. Nagy nyomaték de kis fordulat adhat ki ugyanakkora teljesítményt, mint kis nyomaték, de nagy fordulat.
Ahhoz, hogy az autó gyorsuljon, teljesítményre van szükség. A teljesítmény nem más mint munka/idő, ami ugyanaz, mint az erő*sebesség. A gyorsuláshoz pedig erő kell.
A félreértések ott adódnak, hogy nem elég a csúcsteljesítmény. Minden fordulaton, ahol a motort használjuk, minél nagyobb teljesítménynek kell lenni. És ezért előnyösek a turbó feltöltésű motorok. Mert már alacsony fordulaton is csúcsközeli nyomatékuk van, a teljesítmény pedig nyomaték*fordulat. Szóval mindenütt tűrhető teljesítményt produkálnak és ezért tudnak alacsony fordulaton erőt mutatni.
Vagyis a folyamatos jó gyorsuláshoz magas csúcsteljesítmény és széles nyomatékgörbe kell.
"Pont hogy a nyomatéktól megy. A nyomaték tudja adott erővel (N) a tengely középpontjától mért távolság függvényében (m) elforgatni a kerekeket. Ha egységnyinek vesszük a távolságot, mondjuk 1 m, akkor közvetlenül a gyorsítóerőt mérjük N-ban."
Ez szép és jó lenne, csak egy valamit felejtesz el. A nyomaték változik az áttétel függvényében. A motor lead xyz Nm-t, ami a főtengelyen yxz Nm. Aztán hogy az a keréken mennyi lesz kit tudja. Ezzel szemben ha a főtengely lead 100 lóerőt, akkor a keréken 100 lóerő (minusz valamennyi súrlódási veszteség persze, ugyanúgy mint a nyomatéknál is) fog megjelenni. Akkor is ha 2-esben, akkor is ha 6-osban van a váltó, a keréken 100 lóerő teljesítmény lesz.
De ha fizikázni akarunk egy kicsit:
F=P/v
erő=teljesítmény/sebesség
Tehát egy adott pillanatnyi sebesség mellett a keréken kifejtett erő semmi mástól nem függ, csak a motor által leadott teljesítménytől. (Persze ez az adott fordulatszámon értelemzett pillanatnyi teljesítmény, és nem a maximum érték) Aki ezt meg akarjá cáfolni, az kezdje azzal hogy elmondja hogy az áltlam felírt egyszerű fizikai képeltben szerinte hol van a hiba.
"Nagy nyomaték de kis fordulat adhat ki ugyanakkora teljesítményt, mint kis nyomaték, de nagy fordulat."
Ez így van, és ugyanolyan hatással is lesz az autó gyorsulására, lásd előbbi képlet.
Teljesítmény = nyomaték x fordulatszám x 2pi.
Vagyis minden egyes fordulatszám esetén a teljesítmény arányos a nyomatékkal.
Mi akkor a kérdés?
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!