-9o fok hengerfej csavar lehuzasanal mit jelent?
És akkor most fel akarod hívni az összes autógyártót, hogy elcseszték a dolgot, mert szerinted ez kevés? Feltételezem, hogy jobban értenek ehhez.
Hacsak nem rontottál el valamit. Megkented a csavarokat, ha az van előírva? Tiszta a zsákforat alja? Nem ül fel a csavar vége a zsákfuratban?
Hát ja, de az a baj, hogy konkretan nem volt két ember, aki ugyanazt írta volna. Volt akinek a program csak szimplán 84 nm-et írt. Valakinek 3o-54-84 nm, mindenféle fok nélkül. Valaki írta, hogy lazistak, valaki azt hogy húzzak.
Az alapgond szerintem az, hogy a tömítésen írt nm nem egyezik a gyári eloirassal.
"Volt akinek a program csak szimplán 84 nm-et írt. Valakinek 3o-54-84 nm,"
Ezek a végerdeményben alig térnek el. A csavar meg van húzva 84Nm-el és kész.
Viszont aki azt mondta, hogy húzd meg 84Nm-rel, húzzál ra 90 fokot és "ellenőrizd" 84Nm-rel az szerinted ért hozzá? Először is: nem tudta magmagyarázni, hogy miért van - jel a + helyett. Másodszor: egy nyomatékkulcsos meghúzást nem lehet ugyanakkora nyomatékkal "ellenőrizni". Amikor folyamatosan húzod akkor a csúszó surlódási együttható érvényes. Ha befejezted, akkor az álló. Az álló surlódás sokkal nagyobb, ezért többé nem tudod ellenőrizni, hogy jó volt-e a meghúzó nyomaték.
Ha nem tudod eldönteni, hogy kinek higgyél és kinek ne, akkor hiába kérsz tanácsot. A neten mindenféle ember előfordul.
Nem biztos.
A csavar megnyúlt, a tömítés túldeformálódott. Végül utánanéztem, hogy mit mond a net a túlhúzott csavarokról. Először is: az aluminum hőtágulási együtthatója több, mint kétszer nagyobb, mint a vasé. Vagyis amikor a motor majd felmelegszik, tovább fogja feszíteni a csavart.
hu.wikipedia.org/wiki/Hőtágulási_együttható
Az alábbi cikk szerint a csavarokat emellett dinamikus terhelés fogja érni, ahogy a motorban meggyullad a keverék. Eszerint akár üzem közben elszakadhat a csavar.
www.geree.hu/2019/06/csavar-tulhuzas/
További információk a túlhúzásról:
alkatresz-motorhoz.hu/csavar-meghuzas-nyomatekkal
c.bibl.u-szeged.hu/14454/1/honved_003_011_012_055-056.pdf
zlt.hu/wp-content/uploads/2016/10/Csavarozásechnika.pdf
Mindezek alapján én két-három lépcsőben lazítva kivenném az össze csavart. Megnézném, hogy van-e rajtuk nyoma elvékonyodásnak. Akár egy subler pofái között végigpörgetve. Egy vékonyabb pálcával ellenőrizném, hogy hosszabb-e a zsákfurat végéig tartó hossz, mint a csavar. (Olvasd el ennek a végét: www.szakalmetal.eu/letoltes/fogalomtar/auto/elfordulasi-szoges-meghuzasi-modszer) Nem gyűlt-e fel olaj a furat alján.
Ha nincs elvékonyodás, akkor 3 nyomatéklépcsőben meghúzva visszaraknám őket. Az utolsó nyomaték legyn 84Nm. Szögre húzás és visszaeresztés nélkül. Ezt tartanám a legbiztonságosabbnak, ha nem akarsz további alkatrészekbe és munkába beruházni.
Valóban nem gyakori, de van rá példa. Nem könnyű rákeresni, mert a google "-90"-re nem ad specifikus találatokat.
„mondhatnak akármit, én tudom, mit kell csinálni, ki találta ki azt a marhaságot, hogy két meghúzási sorozat között várni kell, vagy éppen vissza kell ereszteni?”
autotechnika.hu/cikkek/4597,huzd-ki-tudja-meddig-huzhatod-.html
"26 FT/LBS, +90º, RELEASE ALL BOLTS, REPEAT 26 FT/LBS, +90º"
www.mahle-aftermarket.com/media/local-media-north-america/pdfs-&-thumbnails/torque3.pdf
"For example – on the Subaru EJ253 2.5L naturally aspirated engine, a torque specification for a single bolt is to tighten to 22 ft./lbs., then 51 ft./lbs., loosen 180 degrees, then loosen another 180 degrees, torque to 31 ft./lbs., turn an additional 80-90 degrees, all bolts another 40-45 degrees, and finally the center bolts another 40-45 degrees."
www.felpro.com/technical/tecblogs/proper-installation-use-t-t-y-bolts.html
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!