Igaz az, hogy (önerőből kimenthetetlenül) besüppednek ezek a járművek Magyarország sík és erdei földútjain akár ősszel, akár télen (ilyen mostani átlagos sáros, nedves viszonyok közepette)? Fényképek alább.
Ezt írták itt: "Magyarországon ezekkel a sok tonnás szörnyekkel annyit érsz el hogy ásol magad alatt egy mély nyomvonalat amiből aztán még ezekkel a magas járművekkel sem tudsz kikecmeregni, puha fekete erdőtalajra nem jók, még az erdészetek és nagyobb mezőgazdasági termelők is előveszik a lánctalpas gépeiket ilyenkor télen, mert a gumikerekes járművekkel nem sokra mennek."
https://www.youtube.com/watch?v=Khn70zS_nn0
https://www.youtube.com/watch?v=qAGgCM_CrB4&t=84s
https://www.youtube.com/watch?v=kMXDqJw5ZrA
Figyelj, ha nem muszáj, nem kell a teljes mértékben átázott talajt 10-20 tonnás gépekkel dagasztani. Mondjuk ilyen Tátrákkal nincs tapasztalatom, én a mezőgazdaságból tudok ispirálódni. Egyből ez a videó jutott eszembe, 4x4-es MAN, de bika, 420 lóerővel, nagyszerű gép. Ez kikínlódja magát, jó hajtással, meg motorerővel.
De ugyancsak ősszel a nagy John Deere-ok, Fendtek, stb után a pótkocsikat csak félig rakták kukoricával, ugyanis maga a traktorok kimásznak tengelyik érő sárból is, de a súlyt már nem bírták volna kihúzni, plusz szétcseszik a talajt. Ezt azért írtam, mert láttam olyat, hogy álló helyzetben a pót elsüllyedt a nagy súlytól a nagyon átázott talajon, viszonylag keskeny abroncsokkal vannak szerelve.
Jó, most egy Tatra tuti kimászik tökig érő sárból is, mondjuk függ attól is, hogy mivel és hogy van megpakolva. De én eléggé elítélem a talajnak az ilyen szintű tönkretételét, pedig van offroados múltam valamennyire. Ja igen, a Patrol is tengelyig süllyedt a pocsolyaban, de ki is jött azzal a lendülettel.
"Akkor egy nagyon könnyű, de viszonylag erős összkerékhajtású pickup kell ide ilyen időkben? Ha ezek a több tonnás gépek már nehéz önsúlyuk miatt lesüllyednek?"
Szerintem megint fordítva állunk(állsz) a dologhoz. Ezeken a területeken nem a járművet kellene a környezethez igazítani, hanem a környezetet a felhasználás igényeihez. Ez utóbbi sokkal sokkal hatékonyabb megoldás.
Az oroszok azért vannak rákényszerülve ezekre a terepjáró teherautókra, mert Oroszország nagyon nagy és az infrastrukturávan nem kiépített területek is baromi nagyok, simán előfordulhat hogy egy munkaterülethet 150km dagonyán át tudsz csak bejutni, mert nincs más lehetőséged.
Itt Európában az ilyen infrastrukturális vakfoltok sokkal kisebbek, az Alpokban is akármerre dobsz el egy kavicsot 3 max 5km-en belül lesz egy aszfaltos út! Hamar rájöttek arra, hogy sokkal célravezetőbb és hatékonyabb a művelési területekre utat építeni, mint naphosszatt céltalanul dagonyázni.. Nem, nem arról vna szó hogy autópálya vezet fel minden erdőbe, de minden leűgazűsnál van némi szilár burkolat, az erdei utak pedig jellemzően fel vannak készítve a használatra. Megoldották a vízelvezetést, hogy a felső réteg nem legyen átázva, megerősített részűk vannak, van zúzottköves feltöltés... pont annyi ami lehetővé teszi, hogy a közúti ( bár összkerekes ) teherautók pótkocsival az év 320 napján gond nélkül felmenjenek önerőből és le is jöjjenek. Az sokkal olcsóbb és hatékonyabb, ha olyna járműávek tudnak felmenni a művelési területre, amik közúton gazdaságosan üzemelnek, mintha olyan járművekkel dagonyázunk amik teperen is leeszik a hajad és közúton is, mindezt fele akkora raksúly mellett..
Fakitermelés esetén ezek az erdei utak is végetérnek valahol, de onnan már megoldják kiközelítő gépekkel a dolgot. Kitermelés > kikezelítő > közúti jármű. Ezzel szemben Zemplénben a 90-es években, 2000-res évek elején kitermelés > kiközelítő > ural vagy kamaz lehozta a hegyről>átrakás közúti kamionra ( 1982-ig meg kétszeri átrakás volt kisvasútra majd onnan nagyvasútra ).
Ahol van lehetőség, ott ki kell iktatni a felesleges köröket és hatékonyan kell dolgozni, multifunkciós eszközökkel. Innentől a melyik teherautó jó a hegyen a mellig érő sárban az egy értelmetlen kérdés..
Borzasztóan hasznos volt eme legutolsó hozzászólásod, annyira, hogy bolondnak kellene lenni ahhoz, hogy bármibe, amit leírtál akárki belekössön. Köszönöm, hogy vetted a fáradtságot, hogy mindezt leírd!
Azonban néhányan eléggé elvittétek a dolgot mezőgazdasági irányba (ezzel az iránnyal kapcsolatosan rendkívül megszívlelendő és hasznos, amit írtál), de a kérdés nem kimondottan csak kizárólag mezőgazdasági célú (előre eltervezett) földút használat(ot sikeresen abszolváló gépjármű keresése) miatt lett kiírva.
Hanem ha valami ok miatt (a nyereség miatti termelési munkát abban a pillanat(ok)ban éppen mellőzve, valami mást cipelve, vagy akár üresen, egy sofőr, más semmi) kénytelen (épp ez a fontos, hogy lényegtelen a HOL, lényegtelen a MILYEN talajon) földutakra tévedni, akkor melyik gépjármű lesz a legeredményesebb a SIKERES továbbjutásban? Csupán ennyi lett volna. És így már igenis egyből van értelme a kiírásnak! ;)
Vagy ha a fentiek nem jó példák, akkor esetleg írhattok jobbakat, mint például az, aki 8x8-as, vagy 10x10-es Tatra-kat javasolta, hogy azok nagyon valószínű (még ha nem is száz százalék), hogy továbbjutnak, ha ritkán ilyen talajviszonyokra tévednek. :)
A munka irányába mentünk el, mert a videókon munkagépek vannak :D
Általánosságban minél szélesebb gumi és a lehető legnagyobb és legmélyebb traktormintár profil kell és akkor bárhoz elmész. CSak ugye ez erősen korlátozza a közúti közlekedésben, ezért inkább az ilyen felhasználás esetén csörlőt építenek a járműre és kihúzza magát. :D
A teherautós méreteknél maradva: egy normál teherautón 285/295/315mm széles gumi van ( meg trendi a kormányzotton a 385-ös ). kombinált használat esetén nem ritka a 425 széles gumi ,extrém offroad esetén ahol nem kemény talajra mész ott mehet ennél szélesebb is, határ a csillagos ég:
Az hogy 4x4 vagy 8x8 az lényegtelen. A fontos: az össztömeg. Minél nehezebb egy jármű annál nagyobb a tengelyterhelése, annál könnyebben süllyed. Egy üres 10x10-es valszeg jobb eséllyel megy tovább, mint egy rakott 6x6-os, de ez leginkább súlyfüggő. Ez meg veri a 10x10-et is:
Itt annyi változó van, hogy nem lehet azt mondani hogy X a legjobb.
Lehet azért is mentünk el ennyire az erdészet és mezógazdaság irányába, mert ott fordul elő a hétköznapokban leginkább az, hogy rendszeresen szembesülnek a puha,sáros talajjal és ott erre kész megoldások és technikák vannak. Ötletet lopni meg onnan lehet, ahol van. Egy duplakerekes Rába-steiger vagy egy Timberjack azért olyan, hogy sárban is elmenjen :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!