Miért nem mennek úgy a benzines autók mint a dízelek?
Mindenki, régebben is a legtöbb ember azzal volt, hogy a benzines autók mennek a legjobban, a, dízelekhez képest.
Ehelyett én pont az ellenkezőjét tapasztaltam.
Egy 110 lóerős dízel autó nagyon biztosan húz, érezhetően jól gyorsul és nem csak egy bizonyos fordulatszám felett, amikor megjön a kellő turbonyomás.
Míg egy 110-115 lóerős benzines autó és egy 70 lóerős között nem sok különbség van. Rálépek a gázra és szinte semmi sem történik. Gondolkodik, majd aztán gyorsul is valamilyen szinten, de semmi komoly, hiába ugyanannyi lóerős mint egy dízel.
Hát nem pont, hogy jobban kellene menjen?
A dízel jobban húz alacsony fordulaton, de a benzines jobb csúcsteljesítményben. Ez mindig is így volt és soha senki nem vonta kétségbe. Éppen ezért vált a turbó népszerűvé a dízeleknél, mert a dízel természetéből adódóan jobb volt alacsony fordulaton, magasabb fordulaton pedig megjött a turbónyomás, így a teljes fordulatszám-tartományban jobb volt a benzinesnél. A benzinesnek nem volt rá szüksége, mert lehet, hogy alacsony fordulaton gyenge, de ha nyomaték kell, akkor visszaváltasz egyet vagy kettőt és rögtön megjön a nyomaték, a csúcsteljesítménye meg amúgy is jó volt.
Mára pedig oda jutottunk, hogy a benzinesbe berakják a közvetlen hengerenkénti befecskendezést, a turbót, a VVT-t, esetleg még a supercharger-t is és a benzines rommá veri a dízelt, pl. a Volkswagen TSI az 1.5-ös motorból 150 lóerőt hoz ki, míg a dízelből 2 liter kell ugyanehhez. Persze a dízel még mindig jobb alacsony fordulaton, de egyrészt az sokkal kevésbé hasznos, mint a csúcsteljesítmény, ráadásul a benzines is tud nyomatékos lenni, csak nem 1200-as fordulaton kellene erőltetni a szerencsétlent. Visszaváltasz, megjön a fordulat, megjön a turbónyomás és megy rögtön, mint a golyó.
Csak kérdezném: az a 110LE-s dízel turbós? (nem kell válaszolnod, az)
Az a 110-115LE-s benzines turbós? Nem hiszem, annyit egy 1,6-os is tud.
Turbó nélküli autót turbóssal összehasonlítani komoly igénytelenségre vall.
A benzines is gyorsul, csak nem jól használod! Eleinte én is beleestem abba a hibába, hogy dízelhez szokottan próbáltam vezetni a benzines autókat.
Benzinesnél, még ha turbós is, kell a fordulat. Ha 1800-as fordulaton csorogva lenyomod a gázpedált, valóban elég komótosan történik valami. De ha visszaváltasz és bömbölteted a motort 4000-5000-es fordulaton és úgy nyomod le, akkor meg tud indulni a benzines is szépen.
Lehet hogy megszokás a részemről, de mindennapi utcai használatban nekem is kellemesebb, hogy csak le kell nyomni a gázpedált, mint a visszaváltás pörgetés hasonló gyorsulás eléréséhez.
Mielőtt az én autóm is le lesz bontószökevényezve: két éve vettem új autót. Gondolkoztam benzinesben is. Ezért elvittem tesztvezetésre a dízelt és a benzinest is. A benzines egy 1.4 turbós volt 150 lóerővel 250 Nm-rel. 2500-as fordulat alatt halott, mintha szívó benzinest vezetnék. 2500-4000 között megyeget, az igazi ereje 4000 fölött jön meg. Utána kipróbáltam ugyan ebből az autóból egy 1.6 dízelt. 160 lóerő, 350 Nm. Lóerőben hasonló, nem óriási a különbség, de vezetni sokkal kellemesebb volt nekem. Már 1200-as fordulattól kilő ha egy centit lejjebb nyomom a jobb lábamat. És ami különösen tetszik, hogy nem vonyít a motor, hanem alig hallhatóan duruzsol eközben.
Lehet fújolni a dízeleket és fel lehet sorolni az össze hátrányukat. Van nekik, nem tagadom. És a benzines sem ment tulajdonképpen rosszul. De nekem ez a dízel sokkal kellemesebb, meggyőzőbb volt. Fontos hozzátenni, hogy nem várásban ovijáratokra használom az autót, hanem nagyrészt autópályázok. Így meg is rendeltem az új, 0 km-es "bontószökevényemet".
"Egy 110 lóerős dízel autó nagyon biztosan húz"
Na meg azért az sem mindegy, hogy 1300 a karosszéria súlya a kocsin vagy 2300......
"Persze a dízel még mindig jobb alacsony fordulaton, de egyrészt az sokkal kevésbé hasznos, mint a csúcsteljesítmény..."
Normál, mindennapi utcai körülmények között hány százalékban használod az autódat a "kevésbé hasznos" alacsony (~1500-3000) fordulatszám tartományban és hány százalékban ott, ahol leadja a csúcsteljesítményét (~5000-6000)?
Mert nálam a "kevésbé hasznos" kb 98%, a "hasznos" talán 2%. Akkor hogy is van ez, melyik a fontosabb?
És akkor ha mégis szükségem van a teljesítményre, amit a benzinesem lead, akkor azt 5 ezres fordulaton kell használnom, kétszer akkora fogyasztással?
Ezt említettem az oktatónak is, szerelőnek is, hogy van aki 5-6 ezres fordulaton használja az autóját, azt mondták mindketten, hogy őrültség, mert az utcai kocsik nem versenyautók, és nem fogják meghálálni, ha állandóan kitaposom a szemét.
Most akkor tégy igazságot...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!