A lóerő vagy a nyomaték számít egy kocsi 0-100 gyorsulásában?
1 Kocsi 140 lóerő, 320 newton nyomaték
2 Kocsi 150 lóerő, 250 newton nyomaték
Ha azonos súlya van mindkét kocsinak, akkor melyik fog hamarabb gyorsulni?
Két nem létező motor, ilyen nyomaték-fordulatszám arányok egyszerűen nem léteznek. Azaz léteztek, valaha az alulvazérelt-oldaltszelepelt korszakban valamikor a II. világháború előtt.
Az első motor maximális fordulatszáma 3100 lenne, ha visszaszámolunk a teljesítményből és a nyomatékból, a másodiké 4200.
Az eredeti kérdésre a válasz: az gyorsul jobban, amelyiknél nagyobb a nyomatékgörbe alatti terület.
Ja, kérdező, a nyomaték mértékegysége a Nm, Newtonméter, nem a newton.
"Két nem létező motor,"
Ahhoz képest:
VW 2.0CRTDI 140ló 320Nm
VW 1.4TSI 150ló 250Nm
Amúgy Golf esetén a TSI hamarabb lépi a 100-as néhány tized másodperccel :D
"Két nem létező motor, ilyen nyomaték-fordulatszám arányok egyszerűen nem léteznek...
Az első motor maximális fordulatszáma 3100 lenne, ha visszaszámolunk a teljesítményből és a nyomatékból, a másodiké 4200."
Ebben biztos vagy? Pontosan ilyet én sem tudok kapásból, de pl az Opelnek van olyan 1.6 dízelmotorja ami 136Le és 320Nm. Nem 3100-nál van a leszabályzása. Sőt a maximális teljesítményét is 3500-4000 kötött adja le és elforog 5000 környékéig.
A másikra példa márkán belül az 1.4 benzines, ami pontosan 150Le és 245Nm. 6500-7000-ig simán elforog.
És ezek nem is valami egzotikus, vagy ritka motorok.
Akkor az a cdti, aminek a nyomatéka 320Nm (1750-nél), a maximális teljesítményhez tartozó fordulatszámon már csak 245 Nm, mert másképp nem adja ki a matek. Ha 4000/perc fordulaton is meglenne a 320 Nm, akkor a maximális teljesítmény 183 LE lenne.
Csak végig kell gondolni. A forgatónyomaték és a teljesítmény gyakorlatilag "össze van drótozva", ha az egyik változik, változik a másik is.
A Newtonméter definició szerint azt jelenti, hogy 1 méteres erőkaron a motor x N erőt fejt ki. Egy fordulat alatt ez az 1 méteres erőkar 6,28 métert tesz meg (1 méter sugarú kör kerülete). Az még általános iskolás fizika, hogy a munka = erő x elmozdulás, a példabeli cdti motor 1750-es percenkénti fordulatszámon máeodpercenként 29,17-et fordul. 29,17x6,283=183,27 méter utat tesz meg egy pont a képzeletbeli 1 méter sugarú kör kerületén. Ekkora távolságon végig 320N erőt fejt ki a motor, azaz egy másodperc alatt 58646 Joule munkát végez (vagy 58646 Ws, mindegy) A Ws és a kWh váltószáma 0,000 000 278; az eredményt még megszorozzuk 3600-al, mert egy órában ennyi másodperc van, és megkapjuk a motor teljesítményét kW-ban.
Ami a fenti motornál 58,65 kW, azaz 80,4LE, ennyi a teljesítménye 1750/perc fordulaton, a maximális 320 Nm nyomatéknál.
Egyszer mikor nagyon ráértem, csináltam egy táblázatot, és számolgattam a nyomaték-fordutszám összefüggést.
Aki ismeri a motorja nyomatékát a maximális teljesítményhez tartozó fordulatszámon is, álljon neki, és számolgasson:
Nyomaték (Nm) x Fordulatszám (1/perc) x 0,104766 = Teljesítmény (az adott fordulaton és nyomatékkal, Wattban)
Ha valaki lóerőben szeretné, ossza el 1000-el, szorozza meg 1,3698-al.
Egyszerű fizika, ki fogja adni.
Motor nyomaték és teljesítménygörbéje, max. fordulatszám, áttételezés, váltások időtartama, légellenállás ezek mind-mind befolyásolják.
Csak a maximális teljesítmény és nyomaték értékből lehetetlenség meghatározni.
"Akkor az a cdti, aminek a nyomatéka 320Nm (1750-nél), a maximális teljesítményhez tartozó fordulatszámon már csak 245 Nm, mert másképp nem adja ki a matek."
Hol láttál olyat, hogy a maximális teljesítménynél is rendelkezésre áll a maximális nyomaték? Ez nagyjából egyik motornál sem lehetséges, mert az általad felvázolt dolgok miatt matematikailag sem lehetséges. Sikerült felfedezni a spanyol viaszt? Ehhez elég lett volna ránézni egy sima teljesítménygrafikonra :D
SZERINTEM a kérdésben szereplő két motor pontosabb adatai:
1 100 kW/140Le@4,200rpm és 320 Nm@1750–2500rpm
2 110 kW/150Le@5,000–6,000rpm és 150Nm@1500-3500rpm
Sehol senki nem állított olyat, hogy a max teljesítmény és a max nyomaték egyszerre állna rendelkezésre :D
Pontosan, ahogy a 19-es leírta. De jó, hogy nekem külön nem kell megfogalmazni!
Én sem értem, hogy a nagy fizikai-matematikai levezetésből mi csodálkozni való van azon, hogy a legnagyobb teljesítményleadás nem a legnagyobb nyomatékkal párosul, vagy hogy a nyomaték változik a fordulatszámmal, nem végig fix érték...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!