Tapasztalatok "disz"-es gyerekekkel? (diszlexia, diszgráfia, stb)
Kedves Kérdező!
Ne haragudj, hogy nem tudok a kérdésedre válaszolni, de valami nagyon érdekelne. Mostanában mindig a kiskori mászással és kúszással hozzák össze ezeket a betegségeket. Érdekelne, hogy a gyerekeid, hogy voltak ezzel kiskorukban? Másztak vagy kihagyták ezt a mozgásformát? Igazából azért érdekelne ennyire, mert az én 1 éves lányomnak nem a mászás a kedvence és van néhány kismama, aki a dísz-es betegségekkel "őrít" meg időnként. Ugyan én sem másztam sokat gyerekkoromban, de nincs semmi bajom, de ez még csak egy eset.
Szia
A kérelem és a vizsgálat között 2 hónap. Mi beadtuk a kérelmet a Beszédvizsgáló bizottsághoz is ott kb. 4 hónap volt a várakozás.
Nem a kérdésre válasz, de nem bírom ki, hogy ne írjak le két dolgot.
1. Én is diszlexiás vagyok. Soha nem voltam felmentve semmiből. Két diplomám van, elég jól beszélek angolul. Persze sok minden nehezebb volt, mint az "átlagnak" (pl. a nyelvtudáshoz az kellett, hogy hosszabb ideig éltem angol nyelvterületen), de így sem lehetetlen.
2. Churchill is diszlexiás volt.
Szóval talán nem kellene leírni a disz-es gyerekeket.
Annyit szólok hozzá a dologhoz, hogy nagyon fontos az óvoda. Anyukám óvónő, és rengeteg példa van a túlokos szülőre.
"Maradjon még a gyerek egy évet, mert a kis barátja is marad" vagy az ellenkezője: "Minden barátja iskolás lesz, nem marad a gyerek!".
Pedig nagyon fontos az az egy év, ha visszamarad. De már nem hallgatnak az óvónőre, mert a szülő jobban tudja.
Ezután jön a sok tanulási nehézség, anya hiába mondja, hogy járja kétszer a nagycsoportot a gyerek, ha a szülő szégyelli.
Én maradtam még egy évet, mert súlyosan dadogtam, és nem bánta meg anyukám.
en diszes-vagyok, igaz, nekem a matekbol van problemam... 18 vagyok (lany) es altalanosban vettek eszre ezeket a dolgokat, hogy nem ertem a matekot. Probaltak tovabb fejleszteni, egy ido utan megattak a papirt, felmentest kaptam. De a fejlesztest folytattak...
Igazabol, csak tapasztalatot tudok mondani... Hiaba igyekeztem, egyszeruen nem birtam megtanulni a dolgokat, bemagolni bemagoltam a kepleteket, de nem tudtam kivitelezni, kb 5-6.os szinten vagyok matematikailag. Az irasra olvasasra nincs hatassal, jol is fogalmazok (lehet, hogy a 2 ''disz'' helyettesiti a masikat, vagy is, a gyereked matekbol jo, es olvasasbol gyengebb, nalam ez forditva van)
Probaljatok gondolkodni a jovojerol, bar mindenhez kell olvasas, es jo hir, hogy fejlesztheto is ez eleg jo szintre, van akiknek gyengebb ez a ''betegseg'' azoknak konnyebb.
Sok sikert nektek, remelem lesz megoldasotok!
Nesze neked diszgráfia!
19 éves lány vagyok, orvostanhallgató, felsőfokú angol nyelvvizsgával, legrosszabb érettségim 89% történelem.
Az én időmben még nem volt ennyire meglovagolva ez a diszes téma. - és ezt én amúgy is helytelennek tartom, de majd később.
Anyukám már oviban elkezdett tanítani olvasni, ami eleinte döcögősen, de iskolára szépen beérett. Ezzel nem is volt gond, szerettem már kicsiként is olvasni, képes gyermek enciklopédia, Pán Péter általános elsőben.
Szóval olvasásnál nem mutatkoztak gondok - gondolom mert hamarabb kezdtem.
Viszont az írás. A helyesírásom katasztrofális volt.
Volt hogy mindent egybe írtam, az ékezetek mindig lemaradtak béka helyett egy sor beka-t írtam témazáróban, a j/ly a halálom volt és a hosszú/ rövid magánhangzók és mássalhangzók közötti különbséget se érzékeltem.
Anyukám leült velem és minden nap minimum 2 A/5 oldalt írtunk. Vagy sorba ugyanazt főként j/ly szavak, vagy tollbamondást.
A helyesírásom ezután elég jó lett, és még az 5.-es magyartanárom is rátett egy lapáttal, mert nála sok szabályt tanultunk, nem csak az általános iskolásokat. És én szabályok alapján könnyebben megjegyzek dolgokat.
Kisgimiben vettem észre először, hogy cserélek bizonyos mássalhangzókat, mint ahogy később tanultuk a zöngéspárokat cseréltem: p/b d/t g/k v/f ezeket főként.
Néha szótagokat is kihagyok, de ezt ritkábban. És az esetek 90%-ban észreveszem.
Az irodalom érettségimet is mázli hogy végigolvastam az utolsó percekben mert a már helyett mer-t írtam...S:
Jah és nem kaptam érte pontot, mint mondtam az én időmben ez nem volt meglovagolva és érdekes lett volna hogy a kitűnő tanuló diszgráfiás papírért megy érettségi előtt.
Hogy miért nem tartom jónak hogy ez ennyire felkapott?
Mert mint csökkent képességűként tekintenek a diszesekre, szerintem nem is kéne vele foglalkozni, mármint negatív értelemben. Gyakoroljátok az írást, ne mondd neki miért, mert még azt hiszi hogy ő rosszabb mint a többiek, és mivel ő diszes neki nem is lehet jobb és ezért nem is kell hajtania.
Jah amúgy én még a tollat se fogom "jól" vagyis ahogy az átlag. A negyedik ujjamon tartom és nem a harmadikon, de nem tud igazán izgatni! //- viszont pont ezért evőpálcikával profin tudok enni -azt is a 4. ujjukon fogják.//
Már nyári gyakorlaton betegfelvételnél is kérdezte az egyik páciens, hogy az evőeszközt is így fogom? Őszintén addig sose figyeltem, de mostanában igen, néha így néha rendesen fogom a kanalat. Keresztapám szerint meg a tanáraim a hibásak h ezt nem vették észre.
Jah am megtanultam rendesen is fogni a tollat, de nekem ez a kényelmesebb már.
Túl nagy feneket kerekítenek az egésznek. Szimplán kicsit másképp csináljuk a dolgokat, de ez nem azt jelenti hogy rosszabbak/jobbak lennénk, csak másképp működik az agyunk :)
Én pl. tudok írott betűkkel tükrösen, ill. tükrösen fejjel lefelé írni - és nem begyakoroltam! Leonardo da Vinci írta tükrösen a feljegyzéseit - lehet utánunk csinálni!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!