Mindenből kudarcélménye van, mert hozzám méri magát? Hogy játszak igy vele? (leülős játékok)
Igaz, hogy szuperül elvagyunk nagymozgásos játékokkal, joformán lepkékkel kergetőzünk ha kell.., kirandulunk, gesztenyét gyűjtünk, labdázunk és szuperül elvan egyedul az autóival is.
De nem lehet vele nekem pl homokozni mert még azon is megsertodik ha pl kavicsokkal diszitem a tortát mert neki nem jutott eszébe kretivkodni. Vagy pla homokban meglattam egy százlábut, azon is sertodik hogy azzal foglalkozom, inkabb leszorja homokkal
Színezésnél ha mondom hogy pl szinezze ki a pillangot, kivágjuk, felragasztjuk, akkor eldobja a filcet is.
Kb olyasmi az egész mintha a gyerekben folyamatosan a következők lennének:
- én ezt nem tudom kivágni kiszinezni szépre, csak anya
- anyának szebb a homoktortája
-anyát a százlábu erdekli pedig itt a dömper es csak egy orája tologatjuk
Eredmények:
- én ezt nem tudom, ollo, filc eldobva, kudarc, dac
- nyomdázos játeknál csak az jo hogy ha repül a tintatarto szivacs is es azzal nyomdázunk kb mindenhova..
- homokozásnál rombolás pusztitás, anya ne kreativkodjon ittha nem játszik velem
Régen, még bedudtam a babakornak. Eldől egy két epitmény, baba zokon veszi, sebaj, gyakoroljuk, hogy ujraprobalkozunk, jatszunk földrengőset akkor. De már 4 lesz es azota sem épit, illetve igy. Neki nem tetszik, szerinte rossz csunya nem jo amit epit, mert anya jobbat tud.
Festeni, rajzolni, egy szelforgot csinálni, de gyurmázni sem lehet vele anelkul, hogy ne arra kelljen ügyelnem hogy fenn tudjam tartani a kivancsiságot jokedvet es ne ebbol is a kudarc vagy sertodes legyen.
Ma direkt hagytam egyedul festeni stb, csak kerdeztem mit fest es csak segitettem hogy pl viz festék utan a papirra kell az ecsetet tenni es nem festekbol festekbe..stb, mégis kb egy perc utan flegmán odaadta a pár ecsetvonásos festményét, hogy kész, ennyi
Puzzle ugyanez! "Anya csinálja! En nem tudom"
Nincs egyetlen terulwt amiben sikerélménye lenne. Csak nagymozgásban, vagy pl tarsasjatekban.
" csak segitettem hogy pl viz festék utan a papirra kell az ecsetet tenni es nem festekbol festekbe"
"Nincs egyetlen terulwt amiben sikerélménye lenne."
Itt a problema. Barmit csinal, tudtara adod, hogy az ugy nem jo. Miert nem teheti festekbol festekbe az ecsetet? Ha homoktortat csinaltok, miert csinalsz egy kulon tortat? Miert nem csak o csinal es te csak ulsz mellette es dicsered, hogy milyen ugyes?
Ha jól veszem ki az írásból, akkor fiú, igaz?
Sajnos saját tapasztalatom még nincsen ilyenben, mert az én kislányom még kicsi ehhez (ő egész kicsi korától utálja, ha bármiben segíteni akarok neki, eltolta a kezem). De az öcsém is hasonló volt kiskorában, nem is rajzolt szinte soha, pedig másban ügyes volt.
A helyedben én úgy próbálkoznék, hogy olyan alapfelállást teremtsek, hogy ne az legyen a végcél, hogy az elkészült dolog "szép" legyen. Pl. nem tortát csinálnék a homokba. Ha a dömpert szereti, akkor felvetném, hogy építsünk akadálypályát a dömpernek. Hegyeket, árkokat. Ha szép, ha girbegurba, a lényeg, hogy a végén végig lehet rajta tolni a dömpert.
Ha van ötleted, ami neki nem jutott eszébe, ne kezdd el szó nélkül csinálni. Kérdezz rá előbb. "Szerinted mit lehetne még csinálni?". "Szerintem egy alagút is jó lenne, szerinted meg lehetne csinálni?", "Nézd vannak botok, kavicsok is. Szerinted ebből lehetne valamit csinálni?" És ha neki van ötlete, csináljátok úgy, még ha a te ötleted jobb lenne is.
Rajzolásnál ugyanúgy. Nem kell házat, pillangók rajzolni. Rajzoljon egy papírrepülőre, egy papírcsónakra, aztán dobáljátok célba, rendezzetek tengeri csatát a fürdőkádban. Vagy egy nagy lapra nagy vonalakkal rajzolhattok leszállópályát, vasúti sínt. A nyomdával nyomtathattok mellé fákat erdőnek, állatokat. Aztán játsszatok azon. Ha nem tudja mit hogyan rajzoljon, ne rajzold neki elő, inkább keress fényképet a neten, hogy nézd, ilyen színű, mintájú egy igazi repülő! Így nem az van, hogy te mindent jobban tudsz, hanem megkeresitek együtt.
Hátha így jobban leköti, ha funkciója van az alkotásnak. Aztán hadd szárnyaljon a fantáziája!
Lányom van, ilyen volt.
Ugyanazt rontottam el, mint amit az első írt. Gondoltam majd megtanítom a szabályokra.. vagy unalmamban én is rajzolok vele. Nem szabad. Vagy én festek és ő nézi, vagy fordítva.
Ülj le festeni, figyelni fog, kommentáld, mit csinálsz, majd ő is akarja. Akkor te hagyd abba és dicsérd. Sokat.
Más dolgoknál nálunk az jön be, ha látványosan túlozva dicséred és kirakod a műveit a hűtőre mondjuk, vagy megmutatod valamelyik rokonnak vagy a kutyának büszkélkedve.
Mi szoktunk feladatozni(matricás feladatos füzet) ott fontosak a szabályok, muszáj megmutatnom neki. Kicsit erődködtem, hogy próbálja meg ő is, szerencsére a matrcia menő annyira, hogy megpróbálta. Utána megcsikiztem. Azóta mindig csikizem egy kicsit és meggyomrozom, ha szükségét érzem, úgy bejött, egyből nyúlt a következőért.
Már más játékoknál is megy, csinál valami ügyeset és felveszi a védekező pózt vigyorogva, és várja a csikit.
Ezzel tudom csak motiválni. A tapsolást is szereti, de nemannyira.
Más dolgoknál, pl cipőfelvétel, ami már megy és szimplán nem akarja, ott csak rá kell szólni, és máris annyi az önbizalomhiánynak..
De azert mutatnék neki dolgokat, mert semmit nem csinál.
Pl a homokozóban CSAK dömperezik.egy gödröt sem ásna ki, semmit nem épit.
Itthon csak autozik.
Gyurmát csak nyom, vagdos. Egy gilisztát nem sodor, multkor beleszurkaltam a kinyomott gilisztába a pötyit, hogy százlábu lett, az is baj volt.stb!
Nem baj, hogy lassan 4 év
Nem baj egy lassan 4 évesnél, hogy a kör irkafirkánál, festékkel pecsételésnél, epitojáték rombolásnál tart még mindig?
Matricázást, feladatos füzeteket szerette, mig kisebb volt.
De pl pontokat sem köt már össze, mert a pontokat en tettem a papirra, es nem ő.
Ugy érzem semmit nem tud kb mint egy baba es ráadásul már hogy nagyobb nemhogy mád tudná hanem el is utasit mindent. Anno ha rajzoltunk legalabb nem dobta el a rajzeszközt. Ma már otthagy, dobál.
Ma uj nap.
Probalkozom. De mivel hogyan probalkozzam amikor önalloan csak autozás lesz belőle. Pl puzzle helyett neki áll a puzzlet szállitani dömperrel!stb
És mit csinál az óvódában? Mondtak erről valamit, hogy ott is sokszor megsértődik vagy mérges?
Mindig akad, aki ügyesebb lesz nála valamiben. Ezt meg tanulnia kezelni. Te mit reagálsz, amikor "rád szól"?
Ha hajtogatnék papirhajtot, azzal is csak ezt a dacot erősiteném benne, hogy ő nem tudja. Már semmit nem merek csinálni.
Van amikor cikkcakkvonalakat huz, dicsertem hogy szép háztető, megmutattam a hullámvonalat hogy az meg a tenger, erre ott hagy.
Rajzait kiragasztom pedig dicserem stb
De igazi kuncogo nevető öröme csak nagymozgásban van.pl amikor tekéztünk. Tapsolunk is, halkan sikítva nevetve örült.
Leülős jateknál sehol ez az öröm.
Ma megint probalkozom a passziv szereppel rajz festés stb-nél
6.
Bölcsiben oviban is ezt mondták rola!
Ha képet pl ragasztanak, a gyerek gyorsan megteszi amit kernek tőle, azaz leül, egy perc alatt összevágja mosollyal, hogy kész es elrohan autozni. (Mintha letudna egy kötelező kinfeladatot)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!