Mennyire baj ez? Gyerekeknél tudatosítani, hogy ki az idősebb?
2 év van köztük. A nagyobb 9 éves. Azzal hogy a kisebb iskolás lett nagyon sok dolog megváltozott. Sokkal jobb képességű mint a nagyobb, pedig a nagyobb is kitűnő. De a kicsi valami hihetetlen. Míg neki elsőre megy minden, addig a nagyobbal mindent gyakorolni kell.
Láttam, hogy bántja ez a helyzet a nagyobbat. Rendesen érződött, hogy kisebbségi komplexusa van emiatt. Hiába mondtam, hogy nem érdekel, hogyha nem sikerül valami. Hiába nyugtattam, hogy őt pont úgy szeretem mint a kisebbet. De azt sem lehetett, hogy a kicsit nem dicsérem amikor annyira ügyes. Ezért egyszer eljött az a pont, hogy abban láttam a megoldást, hogy az élet más területein (ahol a nagyobb az életkorából adódóan ügyesebb), kiemeltem, hogy ő a nagyobb. Bizonyos dolgokat megengedtem neki, mondván, hogy neki már lehet. Máskor apró helyzetekben nem én segítek a kicsinek hanem megkérem a nagyobbat. Vagy pl ha hosszabb időre "valamiért ki kellett mennem az udvarra", akkor mondtam a kicsinek hogy szót kell fogadjon a nagyobbnak. A férjem szerint túlzás ez mert csak 2 év van köztük. (Olyat sosem bízok a nagyra amihez éretlen, inkább a kicsinek nem engedek ezt-azt amire mondjuk képes lenne.)
Mi baj lehet ebből? Végülis tényleg ő az idősebb. Legyen benne tisztelet felnőve és ne nézze hülyének! A nagyobb meg igenis érezze azt, hogy van egy kisebb testvére, akire "vigyáznia kell". Nyilván nem szó szerint. Szerintem ez a normális alapvetően. Amit most csinálok azzal csak ezt erősítem. Ráadásul nem akarom, hogy a kicsi elszálljon magától, lenézve a nagyobbat. Ehhez nincs joga! Az hogy ő jobb képességű az nem rajta múlott. Mert szorgalomról eddig beszélni nem lehet nála. Semmit nem kell csinálnia ezekért a jegyekért.
Szerintetek a férjemnek van igaza?
+ akinek már iskolás mind a két gyereke: hogy lehet oldani ezt a helyzetet, hogy az egyik jobban tanul? (Erre kérem csak az válaszoljon, aki benne van ebben! Nekem is voltak elképzeléseim, mielőtt kialakult ez a helyzet. De benne lenni teljesen más!)
Szerintem jó, hogy figyelsz erre, és alapvetően helyesen csinálod. Viszont ide nagyon érvényes az, hogy nem csak egy helyes út van, és biztos, hogy nincs tökéletes. Mire kialakítod azt a rendszert, amit a legjobbnak ítélsz, máris változhatnak az erőviszonyok. A gyerekek annyit fejlődnek ilyenkor, és olyan gyorsan jöhetnek a változások is, hogy követni is nehéz. A kicsinek lehet, hogy most nagyon megy minden, de ki tudja, mi lesz az, ami majd nehézséget okoz. Lehet, hogy a szorzás, az osztás, a törtek, vagy akár a fogalmazás, stb. Első-másodikban még szinte az osztály fele csodagyerek, aztán sokan nem értik, hogy 3-4-5. osztályban hova tűnt az előny a többiekkel szemben.
Azt jó ötletnek tartom, hogy az erősségeiket próbáld kiemelni, és azokkal foglalkozni. Az összehasonlítást egy gyerek sem szereti, én is utáltam ilyen idős koromban, mikor azt kellett hallgatnom, hogy bezzeg a szomszéd gyerek rendet tart a szobájában, meg jobb tanuló, stb. Ezek nagyon károsak, a saját példámból tudom.
1es: azért a gyerekek se hülyék, látják mennyi időt tölt a másik a tanulással, 2x elolvassa és tudja fejből a verset, stb. nyilván feusztráló, hogy menne játszani a nagyobb is, de még nem mehet, mert nincs kész a lecke, a kicsi meg már játszik.
megértem a problémát, es nem feltétlenül a szülő generálja.
kérdező! érdemben nem tudok tanácsot adni, hiszen még nincs gyerekem se, nem hogy 2 iskolás korú. de azt el tudom mondani, hogy nálunk mi volt. bátyám 5 évvel idősebb nálam. amikor ő az elsőt kezdte, engem már érdekelt a tanulás.. amikor ő az abc-t tanulta, mondogatta hangosan, én ismételtem. előnyből indultam, de alapvetően jobb tanuló is voltam. nem emlékszem rá, hogy ebből bármi feszültség lett volna köztünk. ellenben mi iskolában voltunk napközben és délután is, fél 5 körül értünk haza, és saját szobánkban írtuk a leckét ha volt. szóval ilyen téren nálunk nem látszott annyira hogy a másik mit csinál, játékban se feltétlenül kerestük egymást, addigra ő autózott, én babaztam 😀
Azt mondod, hogy a kicsi nem tett semmit a jobb képességekért... A nagy viszont semmit nem tett, a koráért. Egyiken sem múlt semmi.
Az semmit nem bizonyít, hogy az első osztályt kirázza kisujjból. Ez elég sok gyereknek megy. Viszont az, hogy ekkora különbséget generálsz köztük, az igenis lehet káros.
A kicsi elnyomva érezheti magát, ha képes lenne valamire, de nem hagyod neki. A nagyra meg nyomásként helyeződik az, hogy ő az idősebb, neki több a felelőssége, több a dolga, míg a kicsit kíméled. Kicsik még ehhez. Mindketten.
A kornak és a tiszteletnek semmi köze egymáshoz. A tiszteletet ki kell érdemelni tettekkel. Nem jár automatikusan, csak mert valaki hamarabb ért meg petesejt korában.
Ja, csak pl verstanulás. Tanultuk a naggyal a verset. Hagytam h mondja. A kisebb a szomszéd szobában ült és az 5 versszakos versben 4x folytatta, amikor a nagy elakadt. Kértem, hogy ne folytassa. De nem hülye a nagy sem! Látja, hogy neki megy. Teljesen demotiválja. A kicsi meg teljesen odáig van, hogy neki megy. És sokszor igenis látam a fején, hogy elkönyveli magában, hogy ez neki megy, a nagyobbnak meg nem.
Továbbra is tartom, hogy ez egy nagyon összetett helyzet. Mert ha fordítva lenne, akkor oké. Ő a kicsi neki nem megy. Az a helyzet többet elbírna. De ez hogy a kicsi segít a nagynak...
Az ért meg engem, aki szintén látja a NAGYOBB gyerekét ilyen helyzetben.
Minel kisebb a gyerek, annal gyorsabban memorizál ismétlések után. Az én gyerekem 3 évesen valami jogi paragrafust ismetelt el a hugom utan. Nem nagy cucc.
Ha a naggyal tanulsz, csukd be ah ajtót a kicsire. Még komolyan, hagyd abba a dicsergeteset
De ha egyszer tényleg okosabb a kisebb 😀 azzal, hogy hülyének nézzük őket és próbáljuk titkolni, még elő fog ez jönni és 2 év múlva sem lesznek elég érettek ehhez.
Szerintem meg a kisebbnek kell megértenie, hogy semmivel nem több a nagynál. És a nagynak is vannak értékei. Ha vége lesznek a vírusnak, a kisebbet is beíratom a nagy mellé edzésre. A mozgás meg nem az ő erőssége. Akarom, hogy lássa, hogy a nagyobb is pont ugyanolyan jó, csak másban.
Dicsérni pedig ha ügyes a kicsi, fogom. Nem mennyire nagyon, de azért éreznie kell, hogy jó amit csinál. Meg hogy legyen? Aki szerint nem kell dicsérni a kicsit. A nagynál örömkönnyekben törünk ki, ha 5ös a nyelvtan, mert annyit készültünk rá, a kisebbnek meg mondom, hogy "ja jól van, nekes tudjuk, hogy megy."
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!